کد خبر 266594
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

وزرای پیشنهادی چگونه از برنامه‌های‌شان دفاع کردند؟

وزرای پیشنهادی چگونه از برنامه‌های‌شان دفاع کردند؟

وزرای پیشنهادی از روز شنبه ۲۷ مردادماه در دو نوبت صبح و عصر با حضور در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از برنامه‌هایی که در جلسات مختلف با کمیسیون‌های تخصصی داشتند، حضور پیدا کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ اسامی وزرای پیشنهادی توسط شهرام دبیری، معاون امور مجلس رئیس جمهور در روز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه به هیات رئیسه مجلس ارائه شد.

وزرای پیشنهادی از روز دوشنبه ۲۲ مردادماه تا چهارشنبه ۲۴ مردادماه با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود حضور پیدا کردند و به سوالات اعضای کمیسیون‌ها پاسخ دادند.

از روز شنبه ۲۷ مردادماه جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شده است و تا پایان دو روز نخست، ۷ وزیر پیشنهادی از خود در صحن مجلس شورای اسلامی دفاع کردند.

روز نخست برگزاری جلسه صلاحیت وزرای پیشنهادی

وزرای پیشنهادی چگونه از برنامه‌های‌شان دفاع کردند؟

علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین وزیر پیشنهادی که در صحن حاضر شد و از خود دفاع کرد.

چالش‌های نظام آموزش و پرورش کسری شدید نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی است

علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به کمبود نیروی انسانی اشاره و تصریح کرد: چالش‌های نظام آموزش و پرورش کسری شدید نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی است. ناکافی بودن امکانات و زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی؛ اراضی و کسری شدید بودجه آموزش و پرورش در مقایسه با گستره رسالت، اهداف و مأموریت‌ها و انتظارات؛ به اقتصاد آموزش و پرورش از دیگر چالش‌های نظام آموزش و پرورش است.

نقش پذیری و کنشگری و کشف و پرورش استعدادها از برنامه‌های آموزش و پرورش دولت چهاردهم است

وی افزود: ضرورت به روز رسانی و احیا و ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزش و تقویت هویت دینی و ملی در بین دانش آموزان و طراحی برنامه‌هایی برای احساس تعلق و افتخار به میهن و ارزش‌های اسلامی و ایران اسلامی و انقلابی در کنار ایجاد محیط تربیتی امن و سالم پویا و با نشاط در مدارس جهت نقش پذیری و کنشگری و کشف و پرورش استعدادها از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش دولت چهاردهم است.

آموزش و پرورش گسترده‌ترین و تاثیرگذارترین نهاد و دستگاه دولتی است

کاظمی به ضرورت آمایش سرزمین از منظر بازار کار و ارتباط آن با آموزش و پرورش پرداخت و افزود: توجه تغییر رویکردهای نسل امروزی با عنوان نسل زد، آلفا با ارزش‌های رسمی نظام آموزشی، بحران هویت ملی و دینی و افزایش شکاف نسلی و نگاه مصرفی و شأن خدماتی به امر آموزش و تضعیف تدریجی مدارس دولتی در طول ۴۰ سال گذشته، از دیگر چالش‌های نظام آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم و مناطق مرزی به آموزش‌های با کیفیت و کم توجهی به مناطق کم برخوردار و ده‌ها چالش دیگر که ما نسبت به این چالش‌ها مسئولیت داریم و نسبت به تربیت فرزندان این مردم در برابر خداوند متعال مسئولیت داریم. باید برای بهبود شرایط فعلی با هم‌افزایی به فکر حرکت‌های نوآورانه باشیم و آموزش و پرورش با قریب یک میلیون معلم و ۱۶ میلیون دانش‌آموز و ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور، بزرگترین وزارتخانه و گسترده‌ترین و تاثیرگذارترین نهاد و دستگاه دولتی است.

وزرای پیشنهادی چگونه از برنامه‌های‌شان دفاع کردند؟

ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات دومین وزیری که در صحن حاضر شد و از خود دفاع کرد.

۶ محور اصلی برنامه‌های ستار هاشمی برای وزارت

ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات به ۶ محور اصلی برنامه‌های خود پرداخت و افزود:« برنامه‌های خود را ذیل شش محور خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنم.

محور اول بحث توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات است. یکی از موضوعاتی که جد در برنامه ما در صورت اعتماد شما نمایندگان عزیز و مردم در دستور کار قرار خواهد گرفت بحث توسعه زیرساخت‌های ثابت است. اگرچه ما زیرساخت‌هایی را در کشور با استفاده از ظرفیت پهن‌باند همراه داشته‌ایم اما این ناترازی بین زیرساخت ارتباطی همراه و ثابت بایستی جبران شود که این مهم می‌تواند کمک کند عدالت ارتباطی را در کشور شاهد باشیم.
توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به روستاها یکی از موضوعاتی است که بنده برای خود تکلیف می‌دانم که به صورت ویژه دنبال کنم چرا که برآمده از همین مناطق محروم هستم.

موضوع دومی که به عنوان محور برنامه‌های پیشنهادی قرار گرفته است، بحث دولت هوشمند و کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در صنایع مختلف است. تلاش ما این خواهد بود که همه رفت و آمدهای غیرضرور و مراجعات غیرضرور را از زندگی مردم کنار بگذاریم. هوش مصنوعی می‌رود که زندگی مردم را دچار تحول جدی نماید. آن چیزی که هوش مصنوعی دارد رقم می‌زند این است که هوش مصنوعی قادر است خلق کند و خلاق است. تراز اشتغال هوش مصنوعی مثبت است اما نگاه فعال و مؤثر به هوش مصنوعی یکی از محورهایی است که ما در کشور به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

اقتصاد دیجیتال از موضوعات دیگری است که ما در برنامه به صورت جدی دنبال خواهیم کرد. ما در دهه گذشته شاهد شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال و رشد و نمو شرکت‌های دانش بنیان هستیم اما این رشد شتابش کم شده است. یکی از دلایل آن این است که سرمایه‌گذاری و ورود بخش خصوصی در این خصوص دچار چالش‌هایی شده است. باور ما این است که باید این اقتصاد را در قالب ظرفیت‌های مختلف مانند بورس بتوانیم کیک اقتصاد دیجیتال را در کشور گسترده‌تر کنیم.

بحث حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی یکی از موضوعاتی است که ما برنامه جدی داریم که به صورت ویژه دنبال کنیم. بحث الگوهای اقتصادی برای توسعه محتوا و کمک به شکل‌گیری اپراتورهایی در این حوزه است. ایجاد محیط امن برای کودک و خانواده با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و تأمین زیرساخت‌های فناورانه خط و زبان فارسی در فضای مجازی از موضوعاتی است که در این خصوص باید به صورت ویژه دنبال کنیم.

صنعت فضایی از دیگر محورهایی است که ما به صورت ویژه دنبال خواهیم کرد که در سال‌های اخیر دستاوردهای ارزشمندی را در صنعت فضایی داشته‌ایم که حتماً این موضوع را با نگاه تثبیت جایگاه کشور در مدار لئو و دسترسی به مدار ژئو با جدیت دنبال خواهیم کرد و از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد اقتصاد فضایی با جدیت در دستور کار داریم.

پست هوشمند از دیگر موضوعاتی است که ما در برنامه به صورت جدی مورد توجه قرار دادیم. بحث رضایتمندی مردم از خدمات پست یکی از موضوعاتی است که در برنامه با محوریت هوش مصنوعی و بهینه‌سازی فرآیندها و رفع گلوگاه‌های چالشی و در نهایت افزایش رضایت مشتریان دنبال خواهیم کرد. امیدواریم که بتوانیم ارائه خدمات را با استفاده از خدمات سکویی با مشارکت بخش خصوصی ایجاد هاب پستی منطقه با تقویت شبکه ترانزیت و تعامل با شرکت‌های بین‌المللی پستی و حمل و نقل دنبال کنیم.

روز دوم برگزاری جلسه صلاحیت وزرای پیشنهادی

وزرای پیشنهادی چگونه از برنامه‌های‌شان دفاع کردند؟

حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات اولین وزیر پیشنهادی در روز دوم برای دفاع از خود در صحن علنی حاضر شد.

کمک به هوشمندسازی دولت، پدافند غیرعامل و ارتقا ضریب امنیت ملی پایدار است

حجت اسلام خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات با اشاره به اینکه برنامه هفتم تکالیفی بر عهده وزارت اطلاعات گذاشته است بیان کرد: از جمله آن مشارکت در تقویت امنیت مرزی و همچنین تقویت امنیت سایبری و همکاری در تهیه سند راهبردی طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تأمین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادهای اطلاعاتی است. کمک به هوشمندسازی دولت، پدافند غیرعامل و ارتقا ضریب امنیت ملی پایدار است.

رویکرد صیانتی نسبت به همه جامعه را در روند برخوردهای امنیتی مقدم می‌شماریم

وزیر پیشنهادی اطلاعات خاطرنشان کرد: رویکرد صیانتی نسبت به همه جامعه را در روند برخوردهای امنیتی مقدم می‌شماریم. اطلاعات را مردم پایه خواهیم کرد و بر جنگ روایت‌ها تمرکز ویژه خواهیم داشت. سرویس‌های اطلاعاتی همسو را تقویت می‌کنیم و وزارت اطلاعات به عنوان دستگاه اطلاعاتی مادر کشور در برابر صف‌آرایی دشمن در قالب یک قرارگاه توانسته گام‌های بلندی در جهت تضعیف دشمنان برداشته و اقدامات آفندی علیه اردوگاه خصم بردارد.

امروز زیر سرویس‌های اطلاعاتی ۵۳ کشور میز ایران دارند

حجت الاسلام خطیب دشمنی با انقلاب اسلامی را از همان ابتدای پیروزی دانست و افزود: امروز دشمن با همه ابزارها دشمنی با انقلاب را در دستور کار خود قرار داده و تضعیف ساخت درونی قدرت را هدف گرفته است. امروز زیر سرویس‌های اطلاعاتی ۵۳ کشور میز ایران دارند. همچنین بسیاری از پروژه‌های امنیتی با مشارکت و تقسیم کار صورت می‌پذیرد و با این همه جمهوری اسلامی ایران همچنان در مسیر پیشرفت برای امنیت در حرکت است و دستگاه‌های امنیتی قدرتمندانه امنیت را حفظ می‌کنند.

وزرای پیشنهادی چگونه از برنامه‌های‌شان دفاع کردند؟

عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دومین وزیر پیشنهادی که در صحن حاضر شد و از خود دفاع کرد.

وجود نااطمینانی‌های گسترده در اقتصاد کشور از عوامل مهم در ایجاد مشکلات و چالش‌های اقتصادی است

عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی  در دفاعیات خود گفت: یکی از عوامل مهم در ایجاد مشکلات و چالش‌های اقتصادی و بازدارنده رشد توسعه اقتصادی کشور، وجود نااطمینانی‌های گسترده در اقتصاد کشور است که اجازه بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود برای دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار را سلب کرده است. منشاء نا اطمینانی‌های اقتصادی، عوامل سیاسی یعنی تحریم‌ها، عوامل نهادی یعنی بی ثباتی در قوانین و مقررات و دیگر عوامل درونی و بیرونی است. به زبان ساده از یک طرف مردم به عنوان صاحبان منابع در تخصیص بهینه و مناسب منابع خود با یک فضای غبار آلود مواجه هستند و از طرف دیگر سیاست گذار قادر نیست که برآورد درستی از نتیجه اعمال سیاست‌های اقتصادی خود داشته باشد در چنین شرایطی امکان سرمایه گذاری های بزرگ مهیا است. امکان سرمایه گذاری های بزرگ مقیاس به عنوان موتورهای رشد، محقق نخواهد شد مگر با استفاده از منابع محدود دولتی. برخی از بروندادهای نا اطمینانی‌ها در حوزه اقتصاد شامل پیش‌بینی پذیر نبودن اقتصاد، فقدان انگیزه برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی مولد، ورود بخش غیر دولتی به سمت فعالیت‌های کوچک مقیاس و قراردادهای کوتاه مدت ناشی از عدم احترام به حق مالکیت، ورود آحاد جامعه به فعالیت‌های سفته بازانه و رانت جویانه است.

اصلاح ساختار اقتصاد از طریق خصوصی‌سازی و کوچک سازی دولت از جمله برنامه های بنده در وزارت اقتصاد خواهد بود

وی اظهار کرد: در تدوین برنامه‌های خود که   قبلا هم به شما نمایندگان عزیز تقدیم شده است بر راهبردهای مهمی تاکید شده است. از جمله آنها تاکید بر رشد اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال از طریق توسعه بخش خصوصی، ایجاد محیط مناسب برای فعالیت و سرمایه گذاری مولد بخش خصوصی، بهبود فضای کسب و کار، کاهش بروکراسی اداری و حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط ، سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها، بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل انرژی و ارتباطات برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری است که پیش نیاز رشد ۸ درصدی است. همچنین حمایت از صادرات غیر نفتی از طریق پیگیری اصلاح سیاست‌های ارزی که در حال حاضر به صادرات ما دارد لطمه می‌زند، متنوع سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، تسهیل‌گری مالی برای توسعه فناوری و نوآوری و کنترل تورم و ثبات اقتصادی از طریق اعمال سیاست‌های پولی و مالی انضباطی با اقدام هماهنگ با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای کنترل بودجه و مهار نقدینگی، اصلاح نظام بانکی، افزایش کارایی بانک‌ها و کاستن از ناترازی‌های موجود در سیستم بانکی، مدیریت انتظارات تورمی، شفافیت در سیاست گذاری و ارتباط موثر با جامعه، اصلاح ساختار اقتصاد از طریق خصوصی‌سازی و کوچک سازی دولت از جمله برنامه های بنده در وزارت اقتصاد خواهد بود.

وزرای پیشنهادی چگونه از برنامه‌های‌شان دفاع کردند؟

سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه  سومین وزیر پیشنهادی که در صحن حاضر شد و از خود دفاع کرد.

تعامل با نظام بین‌الملل را از همان سکو که رهبران انقلاب ایستادند، پی‌می‌گیریم

سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه گفت: اگر بخواهم سیاست خارجی دولت چهاردهم را در یک فراز خلاصه کنم، عبارت خواهد بود از «بسترسازی برای افزایش ثروت، قدرت و منزلت جمهوری اسلامی ایران». ما در تعامل با نظام بین‌الملل بر روی همان سکوی معرفتی خواهیم ایستاد که امام خمینی رحمت الله علیه، و رهبر معظم انقلاب حفظه الله، از فراز آن محیط بین‌الملل را نظاره می‌کردند و می‌کنند. ما نه دلخوش به لطف دیگران هستیم، و نه در انتظار تغییرات در سیاست دیگران می‌مانیم. ما نه به دست و زبان کسی چشم دوخته‌ایم، و نه به تغییرات افراد در عرصه جهانی دل بسته‌ایم.

خنثی‌سازی تحریم سیاست ما است

عراقچی اظهار کرد: در رابطه با تحریم‌ها، سیاست ما بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در دیدار اخیر با نمایندگان محترم مجلس، متوجه خنثی سازی تحریم‌ها، و همزمان تلاش برای رفع آنها است. سیاست خارجی در زمینه خنثی سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها در خدمت دولت خواهد بود. در عین حال وزارت امور خارجه از تکلیف دیگر خود برای برطرف کردن تحریم‌ها نیز غفلت نخواهد کرد. با بهره‌گیری از تجربیات گذشته، در انجام این تکلیف نه تعجیل خواهد شد و نه به دام مذاکرات فرسایشی خواهیم افتاد

وزارت خارجه هرگز منفعل نخواهد بود

وی ادامه داد: سیاست خارجی ما باید حضور فعال و اثرگذار در برابر امواج و حوادث منطقه‌ای و جهانی داشته باشد. این وظیفه‌ای است که مقام معظم رهبری در سخنرانی روز تنفیذ بر ما تکلیف فرمودند. وزارت امور خارجه دولت چهاردهم کنشگرانه، فعالانه و اثرگذار به ایفای نقش در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی خواهد پرداخت و هرگز منفعل نخواهد بود.

وزرای پیشنهادی چگونه از برنامه‌های‌شان دفاع کردند؟

محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و خدمات پزشکی چهارمین وزیر پیشنهادی که در صحن حاضر شد و از خود دفاع کرد.

که با تمام توان و تجربه و همت خودم برای ارتقای حوزه سلامت و کاهش رنج مردم تلاش خواهم کرد

محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و خدمات پزشکی گفت: گزینه پیشنهادی جهت وزارت بهداشت گفت: من آماده هستم که با تمام توان و تجربه و همت خودم برای ارتقای حوزه سلامت و کاهش رنج مردم به کار ببرم. حوزه سلامت یک بخش خدماتی و تخصصی است که برای موفقیت در آن راهی به جز استفاده از سلایق معتبر در داخل و بین‌المللی نداریم. ما باید تجربیات دیگران و نتایج اقدامات خود را بازخوانی کنیم و بر اساس این شرایط راهکارهای مناسب را برای ادامه مسیر انتخاب کنیم.

چالش های حوزه سلامت

وی افزود: در حوزه سلامت چالش‌هایی داریم که پرداخت به آنها ضروری است. چالش اول بحث تولیت سلامت است که طبق بند ۷ سیاست‌های کلی سلامت بر عهده وزارت بهداشت است. همانطور که می‌دانید، ۷۰ درصد سلامت مردم تحت تأثیر عوامل اجتماعی مؤثر در سلامت است که مدیریت آن خارج از حوزه بهداشت است. چالش دوم که در چند سال اخیر مطرح بوده و بحران نیروی انسانی بوده است. مسائلی مانند مهاجرت، تغییر شغل و عدم ادامه تحصیل به خصوص در دوره‌های دستیاری برخی از چالش‌های حوزه سلامت هستند. موضوع مهاجرت در بخش پرستاری و پزشکی به صورت یک معضل جدی خود را نشان داده و ما می‌توانیم این مهاجرت را کم و در نهایت آن را معکوس کنیم.

وی افزود: چالش سوم بحران دارو و تجهیزات پزشکی از مراحل تولید توزیع و دسترسی به قیمت دارو با مشکلات متعدد روبرو است. دولت وفاق ملی یعنی خدمت به مردم، تعامل مثبت و فعال با نمایندگان محترم مجلس به ویژه کمیسیون‌های تخصصی.‌

وزرای پیشنهادی چگونه از برنامه‌های‌شان دفاع کردند؟

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنجمین وزیر پیشنهادی که در صحن حاضر شد و از خود دفاع کرد.

۲۸ مرداد برای این تبدیل به داغی بر دل ایرانیان شد چون نتوانستیم با هم وفاق کنیم

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مسئله اصلی ایران عدم وفاق است. از انقلاب مشروطه تا الان با اندیشه های غلط به وفاق نرسیده ایم، مردم و حکومت می توانند در کنار هم مشکلات را حل کنند. ۲۸ مرداد زمانی به کودتا ختم شد که همه کشورها منابع خود را ملی کرده اند. چرا ۲۸ مرداد داغی بر دل ایرانیان بود به خاطر اینکه نمی توانستیم با همدیگر وفاق کنیم. آن چیزی که از دهه ۶۰ تاکنون در کشور حاکم بوده است اختلاف بین برادران است. این اختلافات خانمان سوز امکان فرصت سازی را به ما نمی دهد

وزارت کار مدعی‌العموم فقرا است

وی در ادامه افزود: وزارتخانه تعاون، کار و تامین اجتماعی که مدعی العموم فقرا است معتقد است که برابری در آموزش و سلامت عین کارآمدی است. ما اشتباه بزرگی مرتکب شدیم که امروز وزارت آموزش و پروش ما از امریکا هم خصوصی‌تر است یا در بخش درمان ما متاسفانه پرداخت از جیب مردم به بالای ۶۰ درصد رسیده است در صورتی که دولت در کشورهای دیگر سه وظیفه دارد که به دیگری واگذار نمی‌کند؛ امنیت، آموزش و بهداشت. ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیم و از شما نمایندگان مجلس می‌خواهیم که استقبال کنیم که این مدعی‌العموم فقرا به رسمیت بشناسند

میدری در ادامه با اشاره به اظهارات برخی از نمایندگان در رابطه با سیاست‌های وزارت تعاون در رابطه با سیاست‌های جمعیتی گفت: به واقع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سالمندی و پیر شدن جمعیت را یکی از مسائل اصلی خود قلمداد می‌کند و خود را موظف می‌داند که بر مبنای قانون جوانی جمعیت و احکام برنامه هفتم توسعه در این بخش عمل کند.

گفتنی است که روز سوم بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در حال برگزاری است و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

خبرنگار: مبینا زرندی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha