به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که ظهر امروز ۲۸ مردادماه برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره قرارداد تامین واگنهای مترو با چین اظهار کرد: در زمینه قرارداد تأمین واگنهای مترو با چین، ما قرارداد ۶۳۰ دستگاه به اضافه ۱۶۱ دستگاه واگن را با چین داریم که به ۷۹۱ دستگاه رسید.
وی با بیان اینکه قرار بود از محل دو هزار دستگاه واگن که وزارت کشور قبول کرده، هزار و ۵۰ دستگاه واگن تأمین شود افزود: ۱۵ درصد از پیش پرداخت قرارداد از طریق فاینانس باید انجام میشد؛ یک دولت آمد و رفت و نتوانست السی را فعال کند.
معاون شهردار تهران ادامه داد: ال سی نیز تا آبانماه سال قبل فرصت داشت و باید عملیاتی میشد، در غیر این صورت فاینانس قابلیت استفاده نداشت.
وی بیان کرد: با پیگیریهای صورت گرفته در مترو و شهرداری ۱۵ درصد پیش پرداخت از محل بند ز تبصره ۱۹ باید تأمین میشد و قرار بود حواله نفت از این بابت بگیریم که دریافت کردیم. بانک شهر به عنوان بانک عامل و سازمان شهرداریها و دهیاریها به عنوان کارفرما وارد عمل شدند. نفت هم به فروش رسید اما در سال قبل سازمان شهرداری برای اربعین هزینههایی را انجام داد و رقم باقی مانده کفاف پیش پرداخت را نمیداد.
هرمزی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارهای این دوره عملیاتی کردن قرارداد با چین بود و تسهیلاتی که گرفته شد به این دلیل بود که فاینانس عملیاتی شود، اظهار کرد: اگر این تسهیلات دریافت نمیشد، ۶۳۰ دستگاه واگن را نداشتیم و اگر شهرداری این ریسک را انجام نمیداد واگنها ساخته نمیشد.
وی ادامه داد: جابجایی اولویتها برای حواله نفت صورت گرفت و به اتوبوس ها اختصاص پیدا کرد، لذا ناچار شدیم با ضمانت سازمان شهرداریها و مکاتبه با وزارت کشور، تسهیلات دریافت کنیم تا ۹.۷ درصد پیش پرداخت را انجام دهیم و فاینانس عملیاتی شود.
هرمزی بیان کرد: این تسهیلات به هیچ عنوان شخصی نبوده و به نام شرکت واگنسازی است و ۹۰ میلیون یورو تسهیلات، وام شخصی نیست. این رقم با ضمانت حوالههای نفتی بوده و اگر محقق نمیشد قرار داد ۶۳۰ واگن را دیگر نداشتیم.
وی تاکید کرد: طرف چینی پول را گرفته و طراحی واگنها انجام و قرارداد عملیاتی شده و پروسه تولید انبوه واگن شروع شده و در بهمن ماه اولین رام قطار تحویل داده میشود و از سال آینده بر اساس جدول در ابتدا هر ماه دو رام و سپس هر ماه سه رام وارد میشود که البته در این قرارداد ۵۵ درصد داخلی سازی است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر اتوبوس و تاکسی در اولویت ما قرار دارد، تاکید کرد: تعداد اتوبوسهای شاغل تهران در ابتدای دوره ششم ۸۶۰ دستگاه بود و با توجه به این موضوع باید نوسازی اتوبوسها مورد توجه قرار میدادیم.
وی ادامه داد: تاکسیها و اتوبوسهایی که وارد خواهد شد، جریان زندگی در شهر را تغییر خواهد داد و تا پنج روز آینده اولین گروه تاکسی ها به بندرعباس خواهد رسید. اگر در ترخیص به مشکل برنخوریم ۱۵۰ دستگاه تاکسی برقی آیون دریافت میشود.
هرمزی ادامه داد: مجوز کمیسیون ذخایر ارزی بانک مرکزی را برای تأمین ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی دریافت کردیم و تا چهارشنبه روند آن طی خواهد شد. سرعت ساخت تاکسیها در شرکت سازنده بالاست و ظرف چهار ماه کل محموله وارد شهر خواهد شد.
نظر شما