کد خبر 266506
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲

روایت خبرنگار «حیات» از دادگاهی متفاوت؛

چرا نوه دکتر مصدق، پس از ۷۱ سال دادخواهی کرد؟ + فیلم

چرا نوه دکتر مصدق، پس از ۷۱ سال دادخواهی کرد؟ + فیلم

دادگاهی که روز ۲۸ مردادماه سال ۱۴۰۳ در شعبه ۵۵ امور بین الملل دادگستری کل استان تهران برگزار شد، بی‌شک نقطه مقابل محکمه نظامی در ۱۷ آبان ۱۳۳۲ بود که حکم به سه سال حبس و تبعید دکتر مصدق در احمدآباد داد.

به گزارش خبرنگار حیات، ۷۱ سال پس روز تلخ ۲۸ مردادماه سال ۱۳۳۲ و کودتایی که بر علیه دکتر محمد مصدق، نخست وزیر وقت ایران با مداخله آمریکا انجام شد، نوه دکتر مصدق در سن ۹۰ سالگی، در دادگاه در قامت مطلع ایستاد و از حق پدر بزرگ خود (دکتر محمد مصدق) دفاع کرد. او در شعبه ۵۵ امور بین‌الملل دادگستری کل استان تهران و در سالروز کوتای ۲۸ مرداد که امروز (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) برگزار شد، صنعت ملی شدن نفت ایران را برگ زرینی در تاریخ این مرز و بوم دانست و دخالت بیگانگان در سرنوشت کشور را محکوم کرد.

محمود مصدق که به علت کهولت سن قادر نبود این گفته‌ها را به زبان آورد، اما زمان قرائت بیانیه توسط فرزندش، شادی آشکاری در چشمانش دیده می‌شد و شاید با خود می‌گفت که ای کاش در این روز (۲۸ مردادماه) پدر بزرگش که قادر بود، ایران را به جایگاه اصلی خود برساند در آن سال ها برساند، اما با یک کودتا توسط اوباش تهران و با حمایت دولت آمریکا سرنگون شد، این روز ببیند.

آنچه که خبرنگار حیات، در دادگاهی که امروز در شعبه ۵۵ امور بین الملل دادگستری کل استان تهران برگزار شد، دید نقطه مقابل و در تضاد با آن محکمه نظامی است که در کتاب‌ها خوانده بود و بر اساس آن در ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه ۱۷ آبان ۱۳۳۲ در سلطنت‌آباد و برج کبوترخانه ناصرالدین شاه آغاز شد و پس از ۳۵ جلسه دادرسی (۹۵ روز بعد از شروع بازپرسی) حکم به سه سال حبس و تبعید دکتر مصدق در احمدآباد و اعدام دکتر فاطمی داد.

چرا نوه دکتر مصدق، پس از ۷۱ سال دادخواهی کرد؟ + فیلم

حال زمان بیان واقعیت بود و این فرصت پس از ۷۱ سال در اختیار محمود مصدق، نوه دکتر محمد مصدق قرار گرفت تا بگوید: «در آن دوره برای کوتاه کردن دست استعمار از منابع و سرمایه‌های عظیم ایران، حرکتی ملی به رهبری دکتر محمد مصدق شکل گرفته بود، در دوره‌ای که سرمایه‌های کشور مانند رودی به سمت کشورهای بیگانه و استعمارگران سرازیر می‌شد، دکتر محمد مصدق با همراهی جریان مذهبی، تفکر اقتصاد غیر وابسته را در کشور به مرحله اجرا درآورد و به نوعی جریان‌های فکری را به سمت و سوی استقلال نفت هدایت کرد.»

محمود مصدق معتقد است که با حضور و دفاع مرحوم دکتر محمد مصدق در دادگاه لاهه که نتیجه آن به نفع مردم ایران تمام شد، جرقه‌های مبارزه با استعمار در ایران زده شد، تا ستیز با استعمار و مبارزه با بیگانگان شکلی جدی و منسجم‌تر به خود بگیرد. دکتر مصدق برای مقابله با فشار شوروی برای گرفتن امتیاز نفت شمال ایران، قانونی را در این دوره مجلس به تصویب رساند که دولت از مذاکره در مورد امتیاز نفت تا زمانی که نیروهای خارجی در ایران هستند، منع می‌شد.

چرا نوه دکتر مصدق، پس از ۷۱ سال دادخواهی کرد؟ + فیلم

نوه دکتر محمد مصدق افزود: امروز با گذشت بیش از ۷۰ سال از کودتای آمریکایی- انگلیسی در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و ساقط نمودن دولت قانونی مرحوم دکتر محمد مصدق و تحمیل بیش از ۲۵ سال خسارت مادی و معنوی بر پیکره ایران اسلامی، به رغم وجود ظرفیت‌های حقوقی و قانونی داخلی و بین‌المللی، اقدام موثری برای دادخواهی و مطالبه ضرر و زیان ملت و کشور عزیزمان از دولت آمریکا توسط مراجع ذیصلاح دولتی صورت نگرفته است.

همینطور که دادگاه به پایان رسید، به یاد آن شعر زنده یاد دکتر ادیب برومند، یار دکتر مصدق افتادم که می‌گفت: 

گـــروهـــی هـــم‌آهــنــگ بیـگانگــان
بـــدانـدیـش و بـدخـــواهِ فــرزانگـان

بــه کـــیــن‌گستری قــــد بـرافراختند
گـــران نــهـضـتت را تبـــه سـاختند

 گزارش: وحید استرون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha