کد خبر 266431
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱

حیات گزارش می‌دهد؛

صلاحیت وزرای پیشنهادی اطلاعات و اقتصاد بررسی شد/نمایندگان درباره عراقچی چه گفتند؟

صلاحیت وزرای پیشنهادی اطلاعات و اقتصاد بررسی شد/نمایندگان درباره عراقچی چه گفتند؟

در دومین روز بررسی صلاحیت وزیران ‌پیشنهادی اطلاعات و اقتصاد دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح یک شنبه برگزار شد.موافقان و مخالفات وزاری پیشنهادی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند روند برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهاد به شرح زیر است.

سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم تمام شد

با اعلام محمدباقر قالیباف، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به پایان رسید.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) صلاحیت حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات و عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را بررسی کردند.

ثابتی: اگر یکبار متن برجام را بخوانید قطعا با آن موافق نخواهید بود

نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس بیان کرد: مجلس مستقل است و باید مستقل عمل کند و نباید استقلال مجلس زیر سوال شود.نباید مجلس خلع سلاح شود و این مجلس است که امام گفت در راس امور است؟

وی گفت: آقای عراقچی نگاه شما در دیپلماسی و میدان چیست؟ ما با آقای عراقچی مخالف هستیم چون ایشان واقع بین نیستند هیچ کجای متن برجام قابل دفاع و افتخار نیست.

ثابتی تاکید کرد: دیپلمات حرفه‌ای به پرتاب کردن خودکار نیست. وقت ملت حق الناس است. 8 سال وقت کشور چگونه گذشت؟ آقای عراقچی شما مجری خوبی نیز برای اجرای سیاست‌ها نیستید.چرا مرزبندی عراقچی با ظریف زودتر انجام شد و امروز برای رای اعتماد این حرف‌ها زده می‌شود؟

وی افزود: زمانی که عده‌ای می گفتند با ترامپ مذاکره کنیم قانون اقدام راهبردی در مجلس تصویب شد.قانون اقدام راهبردی در واکنش به این بود که مذاکره کنندگان ما خوب عمل نکردندتقریبا هیچ توصیف آقای سیف درباره برجام بود و توصیف من و امثال من نیست! از حافظه تاریخی این سال‌ها عبرت بگیرید.

آزادی خواه: سیاستگذاری کار وزیر نیست و وزیر مجری است

نماینده حوزهٔ انتخابیهٔ ملایر موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس بیان کرد: عباس عراقچی تاکنون وزیر نبوده است و ذیل وزارتخانه‌ای که سیاست‌های آن جای دیگر تصمیم‌گیری می‌شده کار می‌کرد.

آزادی خواه گفت: عراقچی گفته است که وابسته به هیچ فردی نیست.عراقچی مستقل از هر فرد و جریانی است.رویکرد عراقچی برای آینده تعامل بین دیپلماسی و میدان است.

صباغیان: اینکه بگوییم ترامپ از برجام خارج شد قابل دفاع نیست

نماینده حوزه انتخابیه مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس بیان کرد:چطور عراقچی و ظریف که افراد متخصص و با تجربه بودند قراردادی امضا کردند و ما تمام تعهدات را اجرا کردیم اما هیچ دستاوردی نداشتیم.

احمدی سنگر: چرا پس از خروج آمریکا از برجام ایران بر تعهدات خود ماند؟

نماینده مردم شهرستانهای رشت و خمام در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس بیان کرد: وزیر امور خارجه باید سوابق درخشان و اقتدار داشته باشد.آقای عراقچی زمانی که سرپرست مذاکره کننده بودند بسیاری از موارد را رعایت نکردند. چرا زمانی که آمریکا از برجام شد شما از برجام خارج نشدید و تضمین‌های قوی و کافی برای لغو تحریم‌ها در برجام گرفته نشد.

وی گفت: علنی مجلس:شما در برجام دقت لازم را در متن انجام ندادید و یکطرفه تعهدات را اجرا کردید.قلب راکتور اراک را بتن ریختید و شروط رهبری را در برجام نادیده گرفتید. اگر نگاه شما به داخل کشور بود به لبخند التماسی ایمان پیدا نمی کردید.

همتی: همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور  به کار خواهم گرفت

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری فرمودند که امروز اولویت با مسائل اقتصادی است.با توجه به توصیه های معظم له خود را موظف می دانم که با قبول این مسئولیت تجربیات خود را در مسیر خدمت به مردم کشورم به کار برم.بایستی با تمام قوا برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور و حل مشکلات معیشتی مردم قدم برداشت.

همتی گفت: برنامه پیشنهادی خود برای وزارت اقتصاد با رویکرد جدید تدوین کرده و به مجلس عرضه کردم.امیدوارم دوران جدیدی برای ایران زمین رقم خورد. همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حمکرانی  درست به کار خواهم گرفت.

وی تاکید کرد: هدف برنامه ها عملکرد موفق اقتصاد با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه در شکل ثبات اقتصادی و تورم پایین در جهت کاهش فقر است.مشکلات ریشه دار کشور به نقاط بحرانی نزدیک شده است.

همتی عنوان کرد: مسئولیت این وزراتخانه را در زمانی به عهده می گیرم که مشکلات ریشه دار کشور به نقاط بحرانی نزدیک شده و راه بسیار پرخطری وجود دارد.رشد اقتصادی منابع محور و متکی بر صادرات نفت در کنار بی ثباتی اقتصادی ناشی از تورم مضمن که در 5 سال گذشته نزدیک 40 درصد بوده، قدرت خرید مردم و معیشت آنها را تحت تاثیر جدی قرار داده است.در شرایط حاضر که تحریم های ظالمانه بر تولید کشور فشار می آورد، لازم و حیاتی است که با استعانت از خداوند متعال و در یک وفاق ملی برای رفع مشکل ها اقدامات مناسبی در عرصه اقتصاد انجام دهیم.

 وی افزود: امیدوارم دوران جدیدی برای ایران زمین رقم بخورد. همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حمکرانی  درست به کار خواهم گرفت.

ما مناطق آزاد را برای توزیع پست نمی خواهیم

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس گفت: برنامه هفتم توسعه تکالیف متعددی را بر دوش وزارت اقتصاد گذاشته است.این تکالیف با جدیت دنبال می شود و این برنامه موجب افزایش نقش مردم در رشد اقتصادی می شود.

وی ادامه داد: سر و سامان دادن به مناطق آزاد جز سوالات نملایندگان بود و از اولویت های بنده است. عدالت مالیاتی یکی از مسائل کلیدی است.باید به سمتی حرکت کنیم که مالیات بعنوان ابزاری برای تنظیم اقتصاد و توزیع عادلانه درآمد به کار گرفته شود.

 بر اقتصاد رقابت پذیر و پیش بینی پذیر تاکید خواهم کرد

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: بیشترین آسیب تورم به حقوق بگیران می رسد. با برقراری تعامل قوی و روابط سازنده بین وزارت اقتصاد و مجلس می توان مسائل اقتصادی کشور را حل و فصل کرد.

هماهنگی تیم اقتصادی یک موضوع کلیدی برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور است. بر اساس قانون برنامه هفتم از قیمت گذاری دستوری اجتناب خواهد شد.

همتی تاکیدکرد: طرحی دارم که بانک های کشور از بنگاه داری خارج و به سمت بنگاه سازی حرکت کنند با بخش خصوصی برای مردمی سازی اقتصاد ملی ارتباط منظم خواهیم داشت مجلس شورای اسلامی نشان داد که محل بحث و دیالوگ است.

 جلوی فروپاشی اقتصاد کشور را گرفتیم

همتی وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس بیان کرد: در دوره ریاستم در  بانک مرکزی فشار حداکثری بر کشور وارد شدشهید سلیمانی فرمودند که ما حریف ترامپ هستیم و ما حریف شدیم و توانستیم جلوی فروپاشی اقتصاد کشور را بگیریم

وی افزود: در نیمه اول 1399 درآمد نفت 1 میلیارد شددر سال 1399 کرونا باعث شد که در سه ماه اول تمام فعالیت های اقتصادی بخوابداز سال 1384 تا 1396 جمعا 286 میلیارد دلار بانک مرکزی در بازار ارز تزریق کرد. در 3 ساله فشار حداکثری نه تنها یک دلار ارز تزریق نکردم بلکه 1 میلیارد دلار ارز به ذخایر اضافه کردم.دوره ریاستم در بانک مرکزی یکی از پر افتخار ترین دوره های زندگی من است.

بازگشت اعتماد مردم برای من بعنوان مسئول اقتصادی بسیار مهم است

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: ما با اقتصاد دان ها بحثی نداریم و همیشه در اتاق من در بانک مرکزی باز بودمن قول داده ام که بصورت ماهانه با اقتصاد دانان مجلس جلسه داشته باشم

وی تاکید کرد: مسیری که ما در پیش گرفته ایم مسیری به سوی از میان بردن فساد است همه این پروژه ها تنها به هدف بازگشت اعتماد به مردم ختم می شودبازگشت اعتماد مردم برای من بعنوان مسئول اقتصادی بسیار مهم است.

همتی اظهار کرد: برای مقابله با تحریم های ظالمانه یک روز از پای نخواهیم نشست وظیفه من و همکارانم مرتفع کردن دغدغه های مردم است.

زنگنه: همتی اصلا اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد

زنگنه نماینده مردم شریف تربت حیدریه مه‌ولات و زاوه در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن علنی مجلس بیان کرد: شاخص کفایت سرمایه در دوره شما چه شد؟ و ۵۷ تن طلا را بانک‌ها در همین دوره خریدند

وی گفت: با افراط در تثبیت نرخ ارز یا اینکه با بالا رفتن نرخ ارز تورم هم بالا برود مخالفیم.عراقچی گفت تخاصم ما با آمریکا تمام شدنی نیست، پس چگونه همتی همه چیز را به برجام ارتباط داده است.

حسینی: همتی خط و فکر سیاسی دارد اما آدم حرفه‌ای و مجربی است

سید شمس الدین حسینی،نماینده مردم تنکابن، رامسر موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن علنی مجلس بیان کرد: فارغ التحصیلی آقای همتی در دانشگاه تهران و در ایران برای ما قابل احترام است.

وی ادامه داد: وزارتخانه جای آزمون و خطا نیست . با توجه به شرایط اقتصادی نمی‌توانیم افراد بی تجربه را در وزارتخانه‌های مهم بگذاریم

حسینی گفت: ذخایر ارزی کشور در دوران ریاست همتی بر بانک مرکزی کم نشد.

وی افزود: در سال 1397 تا 1400 خروج از برجام نتیجه‌اش بر اقتصاد داخلی آوار شد.کاهش درآمد ارزی باعث جهش ارزی در سال 1397 تا 1400 شد.

صمصامی: همتی در چالش بانکی مسیر مخرب مدیران قبلی را ادامه داد

حسین صمصامی نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن علنی بیان کرد: معاونت حقوقی بانک مرکزی در سال 1400 خواستار برخورد با اخلال در نظام بانکی (بانک آینده) شد که نشئت گرفته از زمان ریاست همتی بر بانک مرکزی بود

وی گفت: ماحصل ادغام بانک‌های نظامی باعث تعمیق مشکلات این بانک‌ها شد و دولت 160هزار میلیارد تومان به این بانک‌ها بدهکار شد و این سوء تدبیر است

صمصامی: همتی جز متهمین چای دبش است

صمصامی تاکید کرد: حضور همتی در راس وزارت اقتصاد نتیجه‌اش بدبینی مردم و فعالان اقتصاد استرشد نقدینگی در دوران همتی به 36 درصد رسید.

 وی ادامه داد: همتی در نامه‌‍ای به رهبری خواهان افزایش بنزین به 5 هزار تومان شد.پس از اجرای سیاست افزایش بنزین در سال 98 نرخ ارز نیز افزایش پیدا کرد.

حسین صمصامی بیان کرد: بررسی کار همتی در زمان ریاست بانک مرکزی نشان می‌دهد ایشان نمره قبولی نمی‌گیرند.

 وی افزود: ماحصل اختیارات ویژه به همتی در زمان بانک مرکزی چه شد؟

جباری: خطیب به هیچ حزب و جریان سیاسی تعلق ندارد

احمد جباری در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: در حال حاضر در یک برهه بسیار خطیر و حساس از تاریخ منطقه و مقابله با استکبار جهانی و صهیونیست‌ها قرار داریم و در این شرایط انتخاب فردی کارآمد برای وزارت اطلاعات اهمیت زیادی دارد.

وی بیان کرد: وزارت اطلاعات یکی از وزارتخانه‌های حساس کشور است که امنیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین توسعه و بالندگی کشور به آن گره خورده است. حجت الاسلام خطیب از برجسته‌ترین و با تجربه ترین چهره‌ها و شخصیت‌ها است و کار خود را از کف سیستم اطلاعاتی آغاز کرده است.

نماینده مردم بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: خطیب در دولت سیزدهم به عنوان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بود و وی از سوی پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم نیز به مجلس معرفی شد چرا که وی معیارها و ملاک‌های ارزشمندی را که مقام معظم رهبری برای انتخاب وزرا اعلام فرمودند، دارد.

جباری تاکید کرد: وزیر پیشنهادی اطلاعات به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی، قانون اساسی و گفتمان امامین انقلاب باور عمیق و راسخ دارد و همین موضوع باعث شد که وی برای تصدی وزارت اطلاعات به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

وی افزود: خطیب از رزمندگان دوران دفاع مقدس است و در آن دوران و برای دفاع از کیان اسلام، به افتخار جانبازی نائل شد و از سوی دیگر وی برادر شهید است.

نماینده مردم بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کارنامه خطیب، مسئولیت خطیر و کلیدی سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه نیز وجود دارد و وی در ساختار اطلاعاتی کشور سابقه خوبی دارد. نکته مهم دیگر آن است که خطیب یک شخصیت فراجناحی است و به هیچ حزب، گروه و جریان سیاسی تعلق ندارد. وی همواره به دنبال رشد و ارتقای جامعه کشور و تحقق وفاق ملی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است.

حجت الاسلام خطیب: امنیت و اقتدار کشور امروز مورد اعتراف دوست و دشمن است

حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات در صحن علنی مجلس گفت: ضمن تشکر از اعتماد رئیس جمهور به اینجانب برای مسئولیت وزیر اطلاعات و با سپاس از الطاف رئیس مجلس شورای اسلامی و حمایت گسترده نمایندگان معزز مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه، مسئولین دستگاه‌های اطلاعاتی و فرماندهان نیروهای مسلح و جبهه انقلاب و بسیج و قاطبه مردم به این سرباز خدمتگزار، از آقای زارعی که در حمایت از رئیس جمهور و حمایت از سیاست دولت وفاق ملی سخن گفتن تشکر می‌کنم.

وی افزود: امید است نمایندگان حمایت همه جانبه را بر اساس تکلیف قانونی خودشان عمل کنند.

رئیس جمهور اصلاح طلب نه در شعار و نه در سبد رای به اصلاح طلبان بدهکار نیست

مجتبی زارعی نماینده تهران ری و شمیرانات در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات، اظهار کرد: قبل از مخالفت با حجت الاسلام خطیب به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات از رئیس جمهور تشکر می‌کنم که نه شعار دموکراسی و سکولاریسم سر داد و به هیچ تشکیلاتی بدهکار نیست و به امیرالمومنین بدهکار است.

وی افزود: رئیس جمهور اصلاح طلب نه در شعار و نه در سبد رای به اصلاح طلبان بدهکار نیست. او رئیس جمهور صادق ضد پروتکل‌های بروکراتیک، فاکتور هزینه‌هایی که برای تو از پشت این تریبون صادر می‌کنند برابر میدان صحت ندارد.

نماینده تهران بیان کرد: پزشکیان ربطی به جامعه مدنی خاتمی ندارد، ربطی به هابز، لاک و روسو ندارد. پزشکیان گفته من اصولگرا هستم اصولی که به حق و عدل ختم می‌شود، با این دلیل من بر دستان پزشکیان بوسه می‌زنم که نه برای ساخت جامعه مدنی به جامعه مدنی غربی بلکه به جامعه مدنی علوی ارجاع کرده است.

کمیسیون شوراها با صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات موافقت کرد

ولی الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون خود درباره بررسی برنامه‌ها و سوابق حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.

وی ادامه داد: حجت الاسلام خطیب در دو جلسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها برای ارائه برنامه‌های خود حضور یافت و رئوس برنامه‌های خود را ارائه کرد که برنامه‌های وی مبتنی بر ادامه مسیر تحولی بود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحصیلات حوزوی و سوابق اجرایی خطیب در حوزه اطلاعات، گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات با اسناد بالادستی انطباق دارد و در نهایت ما جمع‌بندی کردیم و اعضای این کمیسیون خطیب را فردی شایسته و توانمند برای تصدی وزارت اطلاعات تشخیص دادند.

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه‌ها و صلاحیت سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.

وی گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق و استماع پاسخ‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات، حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب را واجد صلاحیت برای تصدی وزارت اطلاعات دانست.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات 

دقایقی پیش، بررسی برنامه‌ها و صلاحیت سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha