کد خبر 266134
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷

مدیرعامل راه آهن اعلام کرد؛

رشد ۱۱ درصدی شاخص حمل و نقل ریلی در دولت سیزدهم

رشد ۱۱ درصدی شاخص حمل و نقل ریلی در دولت سیزدهم

مدیرعامل راه‌آهن از رشد ۱۱ درصدی شاخص حمل و نقل ریلی مجموع بار و مسافر در دولت سیزدهم خبر داد و تاکید کرد: شاخص حمل و نقل ریلی در سال ۹۹ حدود ۴۱ میلیارد واحد حمل بوده است که این میزان در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۴۵ میلیارد واحد حمل افزایش پیدا کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، منتهی به سال مالی ۱۴۰۲ با حضور سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان حسابرسی و دیگر اعضای مجمع، روز چهارشنبه مورخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد.

سید میعاد صالحی، در ابتدای نشست این مجمع، ضمن قدردانی از عملکرد هیات مدیره و  ۲۵ هزار نیروی خدوم راه‌آهن در ستاد و مناطق و نیز پرسنل بخش خصوصی که باعث جا به جایی رکورد در بخش‌های مختلف صنعت حمل و نقل ریلی شده‌اند، گفت: شاخص حمل و نقل ریلی در سال ۹۹ حدود ۴۱ میلیارد واحد بوده است که این میزان در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۴۵ میلیارد واحد حمل افزایش پیدا کرده است که این موضوع نشانگر رشد ۱۱ درصدی شاخص حمل و نقل ریلی بر مبنای میلیارد واحد عمل است.

مدیرعامل راه‌آهن کرد: در سال ۹۹ بعلت کرونا و پایین بودن تقاضای سفر، عمده ظرفیت شبکه، لکوموتیو و همجنین منابع مالی به حوزه بار اختصاص یافت و طبیعتا رکورد حمل بار در آن سال شکسته شد اما با برطرف شدن کرونا به تدریج شاهد رونق مجدد حوزه مسافری و برگشتن توازن به حوزه بار و مسافر بودیم. در واقع در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۳۹۹ کاهش ۱۹ درصدی حمل بار داشتیم اما در عوض آن ۲۱۹ درصد در حوزه مسافری رشد کردیم و به همین علت در شاحص حمل که مجموع عملکرد بار و مسافر را نشان میدهد ۱۱ درصد رشد کردیم.

وی ضمن انتقاد از اینکه بودجه راه‌آهن در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ حدود دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده گفت: در حالی‌که نرخ ارز رشد چند برابری داشته؛ اما این بودجه راه آهن در سال ۹۷ به یکباره به جای افزایش، با ۲۰ درصد کاهش داشت و طی سالهای ۹۷ و ۹۸ به دو هزار و پانصد میلیارد تومان رسیده است.

 صالحی افزود: تصریح کرد: در چنین شرایطی به دلیل نبود بودجه لازم، با توجه به اینکه تامین قطعات و تعمیر لکوموتیوها بر مبنای نرخ ارز انجام می‌شود، ما شاهد زمین گیر شدن بخش اعظمی از لکوموتیوها بودیم.

افزایش بودجه راه آهن با پیگیری دولت سیزدهم 

مدیرعامل راه آهن گفت: از سال ۱۴۰۰ به بعد، با پیگیری‌هایی که در دولت سیزدهم صورت پذیرفت، بودجه راه‌آهن ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد؛ اما این عقب ماندگی به حدی زیاد است که نیاز است تا بودجه راه‌آهن، ۱۰ برابر شود.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی، ضمن برشمردن برخی از دستاوردهای راه‌آهن طی ۳۳ ماه فعالیت خود در دولت سیزدهم، گفت: از اهم دستاوردها، می‌توان به رشد ۱۴ درصدی بهره‌وری لکوموتیو، رشد ۳۵ درصدی و عبور از رکورد در تولید لکوموتیو نو، ۱۰۶ درصد جهش تولید واگن باری نو، ۴۸ درصد رشد در تولید و بازسازی لکوموتیو باری، رشد ۱۰ درصدی تناژ سالانه ترانزیت ریلی بر مبنای میلیون تن، رشد ۷۱ درصد تناژ بار ترانزیت ریلی بر مبنای میلیون تن و همچنین رشد ۲۳ درصد تناژ حمل بار صادرات ریلی اشاره کرد.

سید میعاد صالحی، با بیان اینکه حمل و نقل ریلی از منظر ایمنی دارای قابلیت بالاتر و از نظر مصرف سوخت، حدود یک ششم تا یک هفتم حمل و نقل جاده‌ای است، تاکید کرد: با جا به جایی هر تن بار در یک کیلومتر مسیر ریلی، ۳۵ سی سی  و برای جا به جایی هر مسافر در یک کیلومتر ۲۰ سی سی در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.

وی با اشاره به بخشی از تلاش‌های روی داده در مناطق راه‌آهن در زمینه ارتقای خدمات ایستگاهی، اظهار کرد: از جمله اقدامات می‌توان به تجهیز ایستگاه‌ها و قطارهای مسافری به ویلچر جهت تردد افراد توانخواه، ارایه خودرو ویژه حمل افراد کم توان و هوشمندسازی راهنمای مسافر ویژه ناشنوایان اشاره کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، برخی از اهم اقدامات راه‌آهن در حوزه حمل بار بین‌الملل بین‌الملل را برشمرد و تاکید کرد: راه‌اندازی قطار کانتینری دو سربار ایران – چین و بهره برداری از فاز اول کریدور ریلی چین – ایران – اروپا و حمل بارهای استراتژیک کود پتاس و زغال سنگ روسیه به هند برای اولین بار، نمونه‌ای از اقدامات انجام شده در این دوره از تلاش راه‌آهن در دولت سیزدهم است.

سید میعاد صالحی، با بیان اینکه در طول ۳ سال از فعالیت راه‌آهن در دولت سیزدهم، بیش از ۱۲۰ جلسه هیات مدیره برای رفع موانع و ایجاد جهش در حوزه حمل و نقل ریلی تشکیل شده است، تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳، با تزریق بودجه از محل استجازه مقام معظم رهبری برای تهاتر نفت بتوانیم مشکلاتی که طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ در راه‌آهن ایجاد شده را برطرف کنیم و شاهد شکوفایی در صنعت ریلی باشیم.

در این مجمع، اعضای حاضر از عملکرد مدیرعامل راه‌آهن و اعضای هیئت مدیره و همچنین معاونان و پرسنل راه‌آهن تقدیر به عمل آوردند و با صحه گذاری بر شرایط سخت راه‌آهن و اینکه راه‌آهن طی سال‌ها به استضعاف کشیده شده بوده است، خواستار حمایت بیش از پیش از راه‌آهن در راستای فرموده مقام معظم رهبری در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی  شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha