کد خبر 265881
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

چطور از برق‌گرفتگی موقع تعمیر کولر جلوگیری کنیم؟

چطور از برق‌گرفتگی موقع تعمیر کولر جلوگیری کنیم؟

راه‌اندازی غیر اصولی کولرهای آبی مساله‌ای است که همواره می‌تواند جان افراد بی شماری را به خطر اندازد. در همین راستا مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مواردی را برای جلوگیری از حادثه بیان کرد.

احمدرضا پرنده، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارشناس بررسی حوادث و بیماری های ناشی از کار کشور در گفتگو با خبرنگار «حیات» گفت: عدم رعایت ایمنی در هنگام نصب، تعمیرات و سرویس کاری کولرهای آبی حوادث منجر به فوت ناشی از برق گرفتگی برای افرادی که خودشان کارفرما هستند، خویش فرما بوده، یا دارای تخصص برق نیز هستند و همچنین برای صاحبان منازل و اماکن شده است.

حادثه برق گرفتگی در کمین است!

وی با ذکر یک مثال این حوادث را این گونه عنوان کرد: مالک یک واحد مسکونی برای رفع عیب کولر آبی خود از یک واحد صنفی پروانه کسب دار، با مهارت و دارای مجوز فعالیت در تاسیسات و خدمات فنی درخواست می کند استاد کار که خویش فرما بوده، به واحد ساختمانی مراجعه کند. وی عیب و نقص فنی کولر را پمپ آب کولر تشخیص می دهد و قصد داشته پمپ آب کولر را تعویض کند لذا به مالک می گوید کولر را خاموش کند تا قادر به تعویض پمپ کولر باشد.

چطور از برق‌گرفتگی موقع تعمیر کولر جلوگیری کنیم؟

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه می دهد: در هنگام نصب و اتصال فیش های برقِ پمپ کولر در جعبه پلاستیکی، سر یکی از فیش های برق، زدگی داشته و کمی بزرگتر از حد معمول بود. این موضوع باعث شده به بدنه کولر اتصال یابد.

پرنده، این حادثه را این گونه شرح می دهد: استاد کار پس از نصب پمپ به مالک می گوید که کولر را روشن کند در حالی که اطراف کولر در زمان سرویس آن خیس بوده است. دست استادکار به بدنه کولر بوده و با روشن شدن کولر، برق گرفتگی رخ می دهد و وی فوت می کند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حوادث زیادی در این رابطه رخ داده است، مواردی را برای پیشگیری از این گونه حوادث برشمرد:

۱. مالکین برای سرویس کولر حتما از افراد مجاز و صلاحیت دار و دارای مجوز کار استفاده کنند.

۲. سرویس کار باید قبل از شروع به کار، تجهیزات ایمنی ازجمله کفش مناسب عایق و دستکش مخصوص داشته و با فازمتر بدنه کولر را چک کند زیرا گاهی بدنه کولرها به دلیل اتصال برق، برق دار هستند، گاهی سیم فاز ونول در کولرها جابه جا بسته شده و نواقصی از این دسته زیاد است.

۳. سرویس کار باید هنگام اتصال سیم ها و فیش های اتصال، دقت لازم را داشته باشد و دقت‌ کند سر فیش اتصالات به بدنه کولر وصل نشده باشد.

۴. باید کف محل خشک باشد، کفش عایق پوشیده و دستکش عایق داشته باشد و دست و بدن خود را به کولر نگذارد و با فازمتر از غیر برق دار بودن بدنه مطمئن شود.

۵. سرویس کار کولر باید از وجود کلید محافظ جان برق در ساختمان اطمینان یابد. در تمامی ساختمان ها باید کنار کنتور برق، کلید محافظ جان نصب شده باشد تا در صورت اتصال برق به وسایل و یا برق گرفتگی افراد فورا برق قطع شود و حادثه رخ ندهد. بررسی ها نشان می دهد تنها در ساختمان های جدید کلید محافظ جان در تابلو برق نصب شده است.

۶. عدم وجود سیم ارت در بعضی ساختمان ها و وسایل برقی در منازل و اماکن مشهود است، اگر در منازل و اماکن سیم ارت نصب باشد و وسایل برقی به سیم ارت متصل باشند، از وقوع این حوادث جلوگیری می شود.

۷. ضروری است اتحادیه یا اصناف مرتبط هنگام صدور پروانه فعالیت علاوه بر آموزش های مهارتی، آموزش ایمنی تخصصی صنف مربوطه را در دستور کار داشته باشند و به استناد ماده ۱۷ قانون نظام صنفی کشور رعایت موارد ایمنی جاری کشور توسط صنف مربوطه رعایت شود.

پرنده توصیه کرد: امیدوارم کانون کارفرمایان ایران و اتاق اصناف ایران، این مطلب را برای آگاهی و رعایت کلیه واحدهای صنفی که خدمات فنی کولرهای آبی را انجام می دهند، ارسال کنند تا در راستای مسئولیت اجتماعی برای سلامت نیروی کار کشور (کارفرمایان، استادکاران، کارگران) نقش خود را ایفا کنند.

وی چند نکته در مورد استفاده از کولرهای آبی را این گونه متذکر شد: گاهی از کولرهای آبی به صورت سیار استفاده می شود و هر لحظه امکان دارد بدنه کولر برق دار باشد و این نمونه کارهای غیر ایمن باعث حوادث برای کودکان و سایر افراد شده است. بعضا دیده می شود درحالی که کولر آبی سیار روشن است، با شلنگ آب از بدنه کولر آب به داخل کولر ریخته می شود که بسیار خطرناک است و برق گرفتگی و حادثه را به دنبال دارد. بعضا دیده می شود کولرهای آبی که به طور موقت و سیار در مغازه ها یا مناسبت های مختلف استفاده می شود قسمت خروجی آن بدون دریچه و پنجره است و احتمال دارد کودکان دست خود را به داخل پرهای فلزی در حال چرخش کولر کنند و حادثه رخ بدهد. بنابراین نصب دریچه و حفاظ ضروری است. در مواردی مشاهد شده برای تمیز کردن کف فلزی کولر در حالی که برق کولر را قطع نکرده اند اقدام به این کار خطرناک می کنند. لازم است ضمن خاموش بودن کلید برق کولر حتما برق کولر از قسمت تابلوی برق یا کنتور قطع شود و فردی کنار تابلوی برق یا کنتور بایستد و مراقب باشد وقتی کولر در حال سرویس است کسی برق کولر را وصل نکند.

انتهای پیام/

درس آموزی از حوادث

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha