کد خبر 265879
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷

«حیات» گزارش می‌دهد؛

«یادگار جنوب»؛ فیلمی برای طبقه‌ی مرفه و نسخه‌ای جدید از درامی مافیایی

«یادگار جنوب»؛ فیلمی برای طبقه‌ی مرفه و نسخه‌ای جدید از درامی مافیایی

فیلم «یادگار جنوب» که این روزها روی پرده‌ی سینماهای سراسر کشور اکران شد، تا به امروز توانسته عملکرد خوبی در گیشه سینماها داشته باشد؛ به همین سبب در این گزارش به بررسی تازه‌ترین ساخته‌ی دو کارگردان جوان می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ «یادگار جنوب» بعد از فیلم «جاندار» دومین تجربه کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری است. این دو کارگردان جوان فیلمنامه‌های «شنای پروانه» و سریال «یاغی» را کنار محمد کارت نوشته بودند. اما بر عکس هر دو سریال «یادگار جنوب» در فضایی متعلق به طبقه‌ی متوسط رو پایین یا حتی فرودست نبود و این موضوع شروع جدیدی در کارنامه‌ی این دو کارگردان را رقم زد.

وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، ساناز سعیدی با حضور سحر دولتشاهی و صابر ابر بازیگران فیلم سینمایی «یادگار جنوب» هستند. فیلم یادگار جنوب که این روزها به روی پرده است، نخستین‌بار در جشنواره چهل‌ویکم فجر رونمایی شد و تا امروز توانسته عملکرد خوبی در گیشه سینماها داشته باشد.

نقشی کوتاه اما باورپذیر و تاثیرگذار

سحر دولت‌شاهی با نقش‌های کوتاه اما تاثیرگزار در دو فیلم مهم «چهارشنبه‌سوری» و «طلا و مس» توانست توانایی خود را به نمایش بگذارد. دولتشاهی در فیلم «یادگار جنوب» نقش زنی جنوبی به نام حرا با پوستی آفتاب‌سوخته و چشمانی سرمه کشیده که پوششی متفاوت دارد و با گویشی محلی صحبت می‌کند را ایفا می‌کند؛ این نقش همانند دیگر آثار سینمایی وی نقش کوتاهی است اما به خاطر بازی متفاوتش کاملا به چشم می‌آید. 

«عشق اونا از کینه تو قوی‌تره» این دیالوگ حرا با بازی درخشان سحر دولتشاهی خطاب به صالح با بازی پژمان جمشیدی در دقایق پایانی فیلم را می‌توان یکی از نکات اصلی روایت «یادگار جنوب» دانست. در شرایطی که شهرت و محبوبیت سحر دولتشاهی به‌ بهانه‌ی درخشش‌ در سریال «افعی تهران» چندین برابر شده است، حضورش را می‌توان یکی از عوامل مهم دیده شدن «یادگار جنوب» دانست.

«یادگار جنوب»؛ فیلمی برای طبقه‌ی مرفه و نسخه‌ای جدید از درامی مافیایی

حضور رهبانی در نقشی عاشق پیشه و با معرفت 

وحید، عاشق دختری بود به اسم شیدا که خواهر دوست صمیمی‌اش صالح‌ است اما ازدواج این دونفر با مخالفت صالح روبه‌رو شد که می‌خواست به زور شیدا را به عقد مرد دیگری دربیاورد. شیدا اما در مراسم عقدش خودکشی کرد و وحید پیکر نیمه‌جان او را به بیمارستان رساند و درحالی‌که شیدا در کما بود و دکترها هم امیدی به او نداشتند، با او صیغه ۹۹ ساله بست؛ به امید اینکه بالاخره به هوش بیاید. از طرف دیگر، وحید برای انتقام، صالح را که قاچاقچی‌ بود به پلیس لو داد. 

البته این خلاصه‌ی کوتاه از فیلم به سادگی رقم نمی‌خورد و بارها از طریق سکانس‌ها بیننده دچار سردرگمی است که چه اتفاقی درحال رقم خورد است تا جایی که برخی از بینندگان را به خواب فرو می‌برد. رهبانی با عشق کورکورانه‌اش تمام سرمایه‌اش را از دست می‌دهد و نمونه‌ی بازی از یک مرد وفادار اما در عین‌حال خشمگین و عصیانگر را از خود به نمایش می‌گذارد. در حالی که نقش مهمی به او واگذار شده رهبانی به‌خوبی توانست از پس نقش بربیاید.

«یادگار جنوب» فیلمی برای طبقه‌ی مرفه جامعه

یکی دیگر از نکات اصلی فیلم در سکانسی رقم خورد که وحید به همسرش (یا به همان جایگزین همسر) رانندگی یاد می‌دهد. زن پشت فرمان است و دنده‌عقب می‌گیرد اما به ستون می‌خورد. او یک ماشین شاسی‌بلند گران‌قیمت را به ستون کوبید اما وحید از او می‌خواهد که چند بار دیگر این کار را بکند. این سکانس در واقع تغییر رویکرد اساسی کارگردانان از دیگر سریال‌هایشان را نشان می‌دهد و این سوال را ایجاد می‌کند که کوبیدن ماشین به این گران قیمتی در جامعه‌ی امروزی که سهم افرادی که از این امکانات برخوردارند کم تر از ۳ درصد است رویکرد درستی است؟

«یادگار جنوب»؛ فیلمی برای طبقه‌ی مرفه و نسخه‌ای جدید از درامی مافیایی

نسخه‌ای جدید از یک درام مافیایی

ویژگی مشترک فیلم‌های مافیایی شامل مجموعه‌ای از چون رشوه‌خواری، کلاهبرداری در قمار، پول‌شویی، قتل قراردادی، قاچاق موادمخدر و تجارت روسپی‌گری به صورت سازمان‌یافته است. در این مجموعه‌ها هر خانواده یک روستا، یک شهر، یا یک منطقه را رهبری می‌کند. اما «یادگار جنوب» با استفاده از بازی تاثیرگذار دولت‌شاهی و حضور متفاوت صابر ابر، از نشان دادن یک خانواده‌ی موفق مافیایی باز نماند.

یکی دیگر از نکات مهم فیلم گریم متفاوت صابر ابر بود که مخاطب را تا مدتی از نمایش فیلم غافلگیر می‌کند؛ تا جایی که پدرام پورامینی کارگردان «یادگار جنوب» در نشست خبری فیلم گفت: «مطمئن بودیم که تنها کسی که می‌تواند این نقش را بازی کند صابر ابر است و به این فکر می‌کردیم که باید نقش او را در ذهن مخاطب برای همیشه ماندگار کنیم. برهمین‌اساس نمی‌خواستم که شبیه به هیچ کس دیگری باشد. بنابراین از گریمور خواستیم که صابر را گریم متفاوتی کند. تاکید می‌کنم که هیچ کس به جز صابر نمی‌توانست این بازی را بکند و تغییر گریم دادیم چون ظاهرش به آن نقش شباهت نداشته باشد و مخاطبان نیز آشنایی قبلی نسبت به او نداشته باشند.»

«یادگار جنوب»؛ فیلمی برای طبقه‌ی مرفه و نسخه‌ای جدید از درامی مافیایی

از دیگر موفقیت‌های این فیلم در فجر چهل‌ویکم می‌توان به نامزدی آن در ۹ سیمرغ از جمله بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اشاره کرد که نهایتا برای دو رشته‌ «طراحی لباس» و «صداگذاری و صدابرداری» برنده جایزه شد و پژمان جمشیدی هم به‌عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد دیپلم افتخار دریافت کرد.  

همچنین الناز شاکردوست، وحید رهبانی، مسعود کرامتی، سحر دولتشاهی و صابر ابر ازجمله بازیگران دیگر این فیلم هستند که از بین آن‌ها وحید رهبانی برای بهترین نقش اول مرد و سحر دولتشاهی برای بهترین نقش مکمل زن، نامزد سیمرغ بودند.

«یادگار جنوب»؛ فیلمی برای طبقه‌ی مرفه و نسخه‌ای جدید از درامی مافیایی

همه نقش حریف سینمای ایران

پژمان جمشیدی در سال‌های اخیر بارها در نقش‌های جدی ظاهر شده و تجربه‌های موفقی هم در این عرصه داشته است اما این بار در نقش صالح به وحید ثابت می‌کند تا پای جان برای رسیدن به خواسته‌اش دست به هر کار می‌زند. البته امروز و بعد از تجربه درخشانی مانند «بی‌بدن» شاید نتوان «یادگار جنوب» را در بین نقش‌آفرینی‌های موفق جمشیدی در فیلم‌های جدی قرار داد اما باید اعتراف کنیم که انرژی ویژه‌ای برای آن گذاشته است.

یکی از بهترین بخش‌های بازی او، سکانسی در انتهای فیلم است؛ جایی که خواهرش او را زندانی می‌کند تا به خاطر خشم زیادش از وحید به خودش آسیب نرساند و مشکلی برایش پیش نیاید. او با تمام وجود برای رهایی می‌جنگد و بازی موفقی به نمایش می‌گذارد. 

خبرنگار: سما پالوده

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha