کد خبر 265363
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹

قاضی‌زاده هاشمی مطرح کرد؛

از تبدیل وضعیت ۲۲۰ هزار نفر در ۳ سال اخیر تا خروج بنیاد شهید از بنگاه داری/ آخرین جزییات از اقدامات بنیاد شهید در دولت سیزدهم

از تبدیل وضعیت ۲۲۰ هزار نفر در ۳ سال اخیر تا خروج بنیاد شهید از بنگاه داری/ آخرین جزییات از اقدامات بنیاد شهید در دولت سیزدهم

قاضی‌زاده هاشمی درباره اقدامات ۳ ساله خود در بنیاد شهید و امور ایثارگران توضیحاتی داد و گفت: تمامی قوانین حوزه ایثارگری در این مدت اجرایی شده، به طوریکه ۵۰ درصد آن‌ها به صورت کامل اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات؛ سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوالی مبنی اقدامات ویژه خود در ۳ سال اخیر اظهار کرد: بنیاد شهید هم یک سازمان راهبردی و هم یک سازمان فرهنگی، امدادی و خدماتی است، بنابر این گزارش‌های ریز و درشت متفاوتی می‌توان ارائه کرد. برای اینکه گزارشی منسجم ارائه دهیم باید اعلام کنیم که از قوانین حوزه جامع ایثارگری چه مقدار اجرایی شده و چه مقدار از آن را اجرا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه خوشحالیم می‌توانیم اعلام کنیم تقریبا قانونی نیست اجرایی نکرده باشیم گفت: زمان حضور بنده در بنیاد شهید نزدیک به ۱۹ درصد از قوانین جامع ایثارگری به صورت کامل اجرایی شده بود، اما در حال حاضر قانونی نیست که در حوزه ایثارگران از آن استفاده نشده باشد و از ۱۰۰ درصد قوانین ایثارگری بیش از ۵۰ درصد را به صورت کامل در سه سال اخیر اجرایی کرده‌ایم.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: برخی از خدمات جامع ایثارگری مانند ارائه زمین و هدیه ازدواج یک بار ارائه می‌شود و برخی خدمات هم مانند خدمات درمانی و بیمه به صورت مستمر در حال ارائه است.

 وی درباره پرداخت مطالبات باقی مانده برخی سازمان‌ها از بنیاد شهید که سال‌ها بر زمین مانده بود گفت: طلب‌های جامعه ایثارگری از دهه ۹۰ باقیمانده بود که ما در این دوره برای پرداخت آن برنامه ریزی کردیم و امروز این طلب ها در حال پرداخت است و بخش زیادی از آن نیز پرداخت شده.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: موضوع خودرو با فراز و نشیب‌های متفاوتی روبه رو بوده و قوانین آن نیز از دهه ۷۰ تغییراتی پیدا کرده است، قانون آن در دهه ۷۰ فرق داشت و بخشنامه‌ای در دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد برای جانبازان ۷۰ درصد آمد و بعد که قانون جامع ایثارگران ابلاغ شد، مجلس در قالب قانون بودجه برای آن حکم گذراند. حکمی که گذراندیم را در بنیاد شهید اجرایی کردیم و گیر و گورهایی شاید در صمت و بانک مرکزی وجود داشته باشد، اما بنیاد شهید کار خود را به صورت کامل انجام داده است.

قاضی زاده هاشمی درباره تبدیل وضعیت فرزندان جامعه هدف افزود: موضوع تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران دو سال قبل از حضور ما در بنیاد شهید تصویب شده بود، اما انجام نمی‌دادند و امروز ۲۲۰ هزار نفر در سه سال اخیر تبدیل وضعیت شده‌اند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ما ایستادیم تا هیچ قانونی معطل نماند و برای قوانینی که آیین نامه نداشت هم آیین نامه نوشتیم گفت: باتوجه به قانون برنامه هفتم باید بسته قانونی ایثارگران را بازبینی کنیم، اما برای قوانین جاری ایستادیم و سعی کردیم در نوشتن آیین نامه‌ها عدالت برقرار شود و مهم‌ترین رکن ما همین عدالت بود تا خدمات به ذی‌نفعان واقعی ارائه شود و همه به صورت یکسان از آن بهره‌مند شوند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین کار شما در بنیاد شهید چه بوده، گفت: بنده در این ۳ سال تصویر ذهنی نسبت به بنیاد شهید را در داخل و بیرون بنیاد تغییر دادم و اعتقاد دارم که بنیاد شهید یک نهادی ‌راهبری و راهبردی است.

وی ادامه داد: این نهاد در جایگاه معاون رییس جمهور باید در زمینه اصلاح سیاست‌ها، سیاستگذاری در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم خانواده ایثار و شهادت، تعریف نقش برای عموم جامعه به ویژه دستگاه های اجرایی کند و مطالبه آن نقش را داشته باشد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه برای اولین بار در بنیاد شهید تفاهم نامه‌ای با قوه قضاییه ای امضا کردیم گفت: ذیل این تفاهم نامه بسیاری از شکایت‌ها کاهش پیدا کرد و میان بنیاد شهید و شهرداری ها بالاترین پرونده را داشتیم که امروز رسیدگی به مشکلات کاهش پیدا کرده و میزان شکایات هم کمتر شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به مطالبه گر شدن مشاوران امور ایثارگران در سازمان‌های مختلف ادامه داد: امروز بازوان اجرایی که تحت عنوان مشاوران امور ایثارگران در سازمان ها و نهادهای اجرایی داشتیم به یک نهاد اجرایی تغییر نقش داده‌اند که یک حرکت همگانی در ابعاد مختلف بود.

وی درباره مردمی سازی فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم گفت: بسیاری از فعالیت های ما توسط گروه های مردمی انجام می‌شود و خود بنیاد نیز در آن نقش ندارد؛ در برنامه های مختلف نظیر طرح سپاس، یاواره‌ها ‌و… مردم نقش پررنگی دارند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ۱ میلیون و۷۰۰ هزار دیدار در طرح سپاس با همراهی مردم انجام شد گفت: ما شریک این اتفاقات هستیم و امروز دیدار با خانواده شهدا جزو همه برنامه‌های ثابت اعضای هیات دولت در سفرهای استانی است و توجه به خانواده‌ها شکل گرفته است. توجه به حوزه ایثار و شهادت، بازدید از گلزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا جزو برنامه‌های ثابت و جاری اعضای هیات دولت است و در گذشته به این صورت نبود.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم توجه به حوزه ایثار و شهادت بود و آثار آن نیز معلوم است، به طوریه در گزارش وزیر نفت در جلسه هیات دولت یکی از دستاوردها تبدیل وضعیت ۳۴ هزار نفر از جامعه هدف بود و جدی ترین بحث در دولت سیزدهم توجه به جامعه ایثار و شهادت بود و می‌دانند که یکی از وظایفشان رسیدگی به این جامعه است.

وی بیان کرد: ما اصلاحات نهادی نیز در بنیاد شهید انجام دادیم و از کارهای زائدی که آبروی ما را می‌برد و دستاوردی هم برایمان نداشت باید دوری می‌کردیم و ۲۵ سال بود که به ما گفته بودند باید از بنگاه داری خارج شوید که یکی از موضوعات اصلی مطرح شده در اصل ۴۴ است.

قاضی‌زاده هاشمی اشاره‌ای به خروج بنیاد شهید از بنگاه داری کرد و افزود: ما اولین ‌نهاد عمومی هستیم که از بنگاه داری خارج شدیم و دیگر هیچ کار اقتصادی انجام نمی‌دهیم؛ تمامی نهادهایی که می‌گویند خصوصی سازی کرده‌ایم دستی در امورات اقتصادی دارند، اما ما کامل واگذار کردیم. اموالی که برای مردم بود را به خودشان واگذار کردیم و در مقابل سایر اموال نیز سهام دریافت کردیم که قرار بود به خود خانواده بزرگ ایثار و شهادت واگذار شود و به امید خدا آیندگان این کار را انجام خواهند داد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره رشد اعتباری بنیاد شهید در دولت سیزدهم گفت: توجه به حوزه ایثار و شهادت مهم ترین موضوع ما است و بنیاد شهید باید برای دولت موضوعیت داشته باشد. اعتبارات بنیاد شهید در این ۳ سال ۳ برابر شده و باتوجه به اینکه تحقق بودجه دولت نزدیک به ۸۰ درصد بود، همیشه تخصیص ما بیش از ۱۰۰ درصد بوده و این اهمیت منجر شد که پرداخت های ما به بیمه و… به موقع انجام شود و دولت به این حوزه توجه ویژه‌ای داشت.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اگر توجه و پیشتیبانی دولت آینده باشد، تیمی که وارد بنیاد شهید می‌شود راه خود را پیدا می‌کند و پیش می‌رود، چراکه مسیر مشخص است و هر واحدی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه سمت هر کاری که رفتیم انجام شد ادامه داد: قصد داشتم کارها سریع تر انجام می‌شد، اما یک نظام پیچیده و پر استحکاک کار را کند می‌کند؛ هدف داشتم بنیاد شهید را از یک سازمان امدادی به یک سازمان راهبردی تبدیل کنم که این اقدام هم انجام شد و این یک مفهوم است و در پایین دست آن هزاران اقدام نظیر اصلاح ساختار، تعامل با جامعه هدف، عزل مدیران و... قابل رقم زدن است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: امیدوارم شعار دولت چهاردهم که گفتند قرار نیست چرخ جدیدی ساخته شود و مسیر گذشته را ادامه می‌دهیم ادامه داشته باشد. اگر شعار اجرایی شود، طبق ریل گذاری که در بنیاد شهید انجام شده دولت چهاردهم می‌تواند موضوع را توسعه و آن را رشد دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha