کد خبر 265229
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲

المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛

با عجیب‌ترین اتفاقات المپیک؛ از جاسوسی تا توقف در خط پایان

با عجیب‌ترین اتفاقات المپیک؛ از جاسوسی تا توقف در خط پایان

المپیک فقط صحنه‌های بزرگ قهرمانی برای ثبت در تاریخ نیست. در بزرگترین رویداد جهان اتفاقاتی جالب حتی برای شماره یک‌های دنیا هم رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ در المپیک 2024 پاریس که ورزشکاران برای کسب 329 مدال طلا در 32 رشته ورزشی به رقابت می‌پردازند، شاهد اتفاقاتی جالب و بعضا خنده‌دار نیز بوده ایم.

اسکی روی آب

در مسابقه اسکی روی آب بانوان که چهار روز پیش در شهر مارسی فرانسه برگزار شد، ورزشکاران هلندی مرتکب اشتباه مضحکی شدند.

زوج هلندی متشکل از اودیل فن آنهولت و آنت دوتز در مسابقه نهایی تصور اشتباهی درباره مسیر داشتند و مجبور شدند قبل از اینکه حتی از خط پایان عبور کنند توقف کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، فن آنهولت و دوتز فکر می‌کردند که از خط پایان عبور کرده‌اند و برای تماشای عملکرد سایر ورزشکاران، مسابقه را متوقف کردند.

فن آنهولت در مصاحبه‌ای پس از مسابقه اعتراف کرد: «ما فکر می‌کردیم که قطعاً از خط پایان عبور کرده‌ایم، اما از آنجایی که هیچ سیگنالی وجود نداشت، تصور کردیم مشکلی وجود دارد.»

تیم سوئد و ایتالیا که عقب بودند با سبقت از تیم هلند در رده‌های اول و دوم از خط پایان عبور کردند و گروه هلندی که با تاخیر مسابقه را ادامه داد به مقام سوم رسید.

خوشبختانه در این رویداد با جمع کردن نتایج ۱۲ مسابقه قبلی و مسابقه آن روز، مدال طلا به تیمی که بهترین عملکرد را داشته باشد اهدا می‌شود، بنابراین تیم فن آنهولت و دوتز از کسب مدال طلا دور نماند. اگر در مسابقه روز پایانی به رتبه چهارم سقوط می‌کردند، مدال طلا را به سوئد می‌دادند.

اتفاق سرگیجه‌آور در اسب‌سواری

در طول مسابقه انفرادی اسب‌سواری که دیروز در کاخ ورسای برگزار شد، یک تصادف سرگیجه‌آور رخ داد که در آن شماره یک جهان، هنریک آکرمن (سوئد) از اسب خود به پایین افتاد.

در این ویدئو، اسب آکرمن، کینگ ادوارد، از مانعی می‌گذرد، سپس آکرمن را به زمین پرت می‌کند و در جهت مخالف حرکت می‌کند.

آکرمن، دارنده مدال طلای المپیک 2021 توکیو، محروم شد، اما خوشبختانه از جای خود بلند شد و بدون هیچ آسیب جدی ورزشگاه را ترک کرد.

مفسریورو اسپورت، ریچارد وان، گفت: «دیروز اتفاقی غیر قابل باور رخ داد، اما امروز او از دوبل بزرگ عبور کرد و به‌خوبی از گودال گذشت، این یک موقعیت ناگهانی و غیرمنتظره بود.»

مصدومیت بعد از کسب مدال

عادل عثمانوف (مولداوی) که در وزن 73 کیلوگرم جودوی مردان شرکت کرده بود، پس از کسب مدال برنز، به دلیل شادی زیاد دچار مصدومیت شد.

او گفت در حالی که زانو زده بود و به شدت بازوی راست خود را می‌چرخاند، شروع به احساس درد شدید در شانه خود کرد.

عثمانوف گفت: «به من توصیه شد که جراحی کنم زیرا کتف من قبل از المپیک در وضعیت بدی قرار داشت.» 

رنج ادامه‌دار داوران

در وزن ۹۷ کیلوگرم که ۱۶ کشتی‌گیر وزن‌کشی کرده‌اند، محمدهادی ساروی در دور اول با نتیجه مقتدرانه ۱۰ بر یک و با امتیاز عالی جوزف راو از آمریکا را شکست داد. او در دور هم به راحتی و با نتیجه ۸ بر صفر اوزور ژوژوپبکوف از قرقیزستان را شکست داد و گام به نیمه‌نهایی گذاشت. در جریان این جدال، ساروی در یک صحنه حریف و داور زن را با هم نقش بر زمین کرد تا یکی از اتفاقات جالب بازی‌ها رقم بخورد. اتفاق خاصی برای داور رخ نداد و او از جای خود بلند شد و کمی بعد ساروی را به عنوان برنده معرفی کرد.

در جریان مسابقه راگبی بین اروگوئه و کنیا در 25 جولای، متئو ویناس از اروگوئه روی یک بازیکن کنیایی تکل زد ولی در نهایت پای داور را مصدوم کرد.

همچنین در دیدار نیمه نهایی فوتبال مردان اسپانیا و مراکش که در روز چهارم برگزار شد، مارک پوویل مدافع اسپانیایی در دقیقه 15 نیمه اول با ایلزیز تانتاشف داور ازبکستانی برخورد و او را مصدوم کرد. در نهایت گلن نایبرگ (سوئد) جای داور را گرفت.

در تاهیتی، جایی که یک مسابقه موج‌سواری برگزار می‌شد، یک اتفاق به «حذف داور» منجر شد.

این جنجال زمانی آغاز شد که عکسی از بنجامین لاو داور استرالیایی در حال معاشرت با کادر مربیگری و ورزشکاران استرالیایی در جریان بازی‌های المپیک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

سپس انجمن بین‌المللی موج‌سواری اعلام کرد این داور از مسابقات کنار گذاشته شده است.

یک مورد خبرساز

یکی از نخستین مواردی که خبرساز شد به تیم ملی فوتبال زنان کانادا مربوط است. ماجرا از جایی شروع شد که نیوزلند گزارش داد یکی از اعضای کادر فنی کانادا با استفاده از پهپاد از اردوی تمرینی آنها جاسوسی کرده است. این موضوع به یک رسوایی بزرگ برای کانادا تبدیل شد و نیوزلند این اتفاق را به پلیس فرانسه گزارش داد و همچنین شکایتی به کمیته بین‌المللی المپیک ارائه کرد. در ادامه کانادا تأیید کرد که یکی از اعضای غیر رسمی تیم‌شان توسط مقامات فرانسوی به دلیل استفاده از پهپاد بازداشت شده است.

کمیته المپیک کانادا با انتشار بیانیه‌ای از نیوزلندی‌ها عذرخواهی کرد اما ماجرا به همین جا ختم نشد و فیفا به دلیل استفاده تیم ملی کانادا از پهباد برای جاسوسی از تمرینات نیوزلند، این کشور را به کسر ۶ امتیاز در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ محکوم کرد. همچنین بورلی پریستمن، سرمربی کانادا که مسئولیت این اتقاق را پذیرفته بود، به مدت یک سال محروم شد. دو دستیار پریستمن نیز محرومیت مشابهی را دریافت کردند. فیفا همچنین جریمه‌ای به مبلغ ۲۰۰ هزار فرانک سوئیس (معادل ۲۲۵ هزار دلار) برای کانادا در نظر گرفت.

با این اوصاف تیم ملی فوتبال زنان کانادا که مدافع عنوان قهرمانی المپیک است، در آستانه حذف زودهنگام قرار گرفت، اما پیروزی ۲ بر یک در دیدار نخست مقابل نیوزلند امتیاز آن‌ها را به ۳- رساند و در ادامه برتری دقیقه آخری آنها در دیدار دیشب مقابل میزبان، آن‌ها را صفر امتیازی کرد تا امیدهای مدافع عنوان قهرمانی برای صعود از گروهش زنده شود. کانادا در صورت برتری در دیدار آینده خود مقابل کلمبیا، می‌تواند ۳ امتیازی شود و در این صورت بدون توجه به نتیجه دیدار فرانسه و نیوزلند، قطعاً از گروه خود به دور بعدی صعود خواهد کرد.

حیوان آزاری قهرمان بریتانیا

دیگر اتفاق جنجالی و خبرساز تنها ۳ روز پیش از آغاز رسمی المپیک پاریس افتاد و شارلوت دوژاردن، یکی از بزرگ‌ترین المپین‌های بریتانیا، پس از انتشار ویدیویی از شلاق زدن به پاهای اسب در جلسه مربیگری که بدرفتاری با اسبش تلقی شد، از حضور در المپیک پاریس کنار کشید. این ستاره درساژ که ۶ مدال المپیک در لندن، ریو و توکیو دارد به همین دلیل از طرف فدراسیون بین‌المللی سوارکاری ۶ ماه محروم شد.

این ورزشکار ۳۹ ساله در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: «ویدئوی منتشر شده، مربوط به چهار سال پیش است که خطای من را در یک جلسه تمرین نشان می‌داد. آنچه اتفاق افتاده، کاملاً به دور از شخصیت است و نحوه آموزش من به اسب‌ها یا شاگردانم را نشان نمی‌دهد؛ با این وجود هیچ بهانه‌ای نمی‌آورم. من عمیقاً شرمنده هستم و باید در آن لحظه الگوی بهتری از خودم را نشان می‌دادم.» دوژاردن در صورت کسب مدال در پاریس می‌توانست به عنوان پرافتخارترین ورزشکار المپیکی زن بریتانیا شناخته شود.

تهدید و تعقیب داور مسابقه

یکی دیگر از مواردی که خبرساز شد جنجال که در روز سوم مسابقات المپیک افتاد. در رقابت‌های شمشیربازی سابر بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، ساندرو بازادزه شمشیرباز مطرح گرجستان که مدال نقره و برنز انفرادی جهان را در کارنامه دارد، در یک دیدار حساس برابر محمد عامر از مصر شکست خورد. در حالی که بازی ۱۴ - ۱۴ برابر بود، امتیاز آخر به بازیکن مصری داده شد و شمشیرباز گرجستان در مرحله یک هشتم نهایی حذف شد. این شمشیرباز پس از اینکه امتیاز آخر به بازیکن مصر داده شد، با عصبانیت به سمت داور که یک زن از کشور اسپانیا بود، رفت و او را با انگشتش تهدید کرد. داور سپس به سمت رختکن رفت و شمشیرباز گرجستانی چند متر پشت سر او دوید.

قهرمان ۱۴ ساله

رقابت‌های اسکیت بورد بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس سه شنبه ۱۶ مرداد برگزار شد و آریسا ترو استرالیایی با ۱۴ سال سن به جوان ترین قهرمان المپیک پاریس بدل شد.

علاوه بر این، ژنگ هائوهائو پدیده ۱۱ ساله چینی هم در این بازی ها حضور داشت و عنوان جوان ترین ورزشکار این دوره از المپیک را به خود اختصاص داد.

او جوان‌ترین ورزشکار المپیک پاریس و جوان‌ترین ورزشکار کاروان چین است و یازده سال و ۳۶۰روز سن دارد و پس از رقابت ها توانست رنکینگ جهانی خود را در این رشته به رتبه ۲۶ رساند.

اولین مدال تاریخ کشور 

رقابت‌های اسکیت بورد بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس امروز سه شنبه ۱۶ مرداد برگزار شد و آریسا ترو استرالیایی با ۱۴ سال سن به جوان ترین قهرمان المپیک پاریس بدل شد.

علاوه بر این، ژنگ هائوهائو پدیده ۱۱ ساله چینی هم در این بازی ها حضور داشت و عنوان جوان ترین ورزشکار این دوره از المپیک را به خود اختصاص داد.

او جوان‌ترین ورزشکار المپیک پاریس و جوان‌ترین ورزشکار کاروان چین است و یازده سال و ۳۶۰روز سن دارد و پس از رقابت ها توانست رنکینگ جهانی خود را در این رشته به رتبه ۲۶ رساند.

خواستگاری در المپیک با ۲۳۷۸ شاخه گل رز زرد

قایقران آمریکایی پس از کسب مدال طلا در المپیک ۲۰۲۴ پاریس زانو زد و از دختر مورد علاقه خود خواستگاری کرد.

جاستین بست، قایقران ۲۶ ساله آمریکایی، روز دوشنبه مقابل چند تن از ورزشکاران تیم قایقرانی ایالات متحده آمریکا و در پخش زنده تلویزیونی زانو زد و از لینی دانکن خواستگاری کرد. بست در مورد رابطه عاشقانه‌اش گفت: «او از روز اول بخشی از داستان بوده است.»

جاستین و لینی از دوران دبیرستان با هم هستند و در المپیک بعد از کسب مدال طلای جاستین در ۲۷۳۸امین روز از آشنایی‌شان در شهر عشق با حضور دوستان و خانواده و با ۲۷۳۸ شاخه گل رز زرد پیوند خود را عمیق‌تر کردند و رسما نامزد شدند.

جاستین با زانو زدن در مقابل برج ایفل گفت: «لینی اولیویا دانکن، تو عشق زندگی منی. از روز اول با من بوده‌ای. تو به طرز خیره‌کننده‌ای زیبا و باهوشی و مهربانی تو بیش از اندازه است. کسی را سراغ ندارم که دوستت نداشته باشد. این ساده‌ترین سؤال زندگی من خواهد بود. می‌خواهم بقیه عمرم را با تو بگذرانم و با هم خانواده تشکیل دهیم. لینی با من ازدواج میکنی؟

لینی پاسخ مثبت داد و گفت این بهترین روز زندگی من است. جاستین نیز در مصاحبه با شبکه تودی گفت: «هنگام زانو زدن خیلی استرس داشتم، اگر مانیتور ضربان قلب داشتم می‌دیدیم که قلبم بالای ۱۳۰ بار در هر دقیقه می‌تپد.» و اضافه کرد: «من طلا و دختر رویایی‌ام را به دست آوردم و او به الماس رسید.»

جاستین و لینی تنها زوج‌هایی نبودند که در المپیک پاریس ازدواج کردند. لیو یوچن بازیکن بدمینتون چینی نیز از هم‌تیمی‌اش هوانگ یاکیونگ خواستگاری کرد، پابلو سیمونت بازیکن هندبال مردان آرژانتین نیز از ماریا کامپوی که عضو تیم هاکی زنان این کشور است در دهکده المپیک درخواست ازدواج کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha