کد خبر 264736
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰

قنادباشی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد:

نادیده گرفتن تمامیت ارضی جرم بین‌الملی است/ ایران پاسخ درخور به تجاوز اسرائیل می‌دهد

نادیده گرفتن تمامیت ارضی جرم بین‌الملی است/ ایران پاسخ درخور به تجاوز اسرائیل می‌دهد

کارشناس مسائل خاومیانه معتقد است که عبور و نادیده گرفتن تمامیت ارضی هر کشوری در دنیا، یک جرم بین‌المللی است.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات؛ درمورد ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران اظهار کرد: ایران طبق قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل می‌تواند پاسخ درخور به دلیل تجاوز به تمامیت ارضی خود دهد. چون عبور و نادیده گرفتن تمامیت ارضی هر کشوری در دنیا به معنی یک جرم بین‌المللی است.

وی افزود: در واقه در ماجرای ترور شهید هنیه چندین جرم انجام شد. اوا اینکه یک قهرمان استقلال طلب و یک رهبر استقلال طلب مردم  فلسطین را به شهادت رساندند که این خیلی جرم بزرگی  است.چون  شهادت رهبران استقلال یک جرم بین‌المللی است و طرف دیگر یک شخصیت ضد تبعیض نژادی بود چون فلسطین یک تبعیض نژادی است که رهبر آن ها را به شهادت رساندند.

این تحلیگر مسائل بین‌المللی با بیان اینکه نقض حقوق کشور نیز جرم است، تصریح کرد: اینکه بدون محاکمه و بدون طی کردن مراحل قانونی به این شکل به  اسماعیل هنیه را به شهادت برسانند.

وی اضافه کرد: روش درست این بود که اگر می‌خواستند هنیه را مجازات کنند او را دستگیر می‌کردند یا اینکه از ما می‌خواستند او را دستگیر و به آنها تحویل دهیم و  و طبق روند قانونی در دادگاه وکیل می‌گرفت و اگر واقعا قوانین ایشان که می‌شناخت، مجازات می‌کردند این‌گونه به شهادت رساندند یعنی همه حقوقی که بشر به آن دست پیدا کرده است، را نادیده گرفتند.

قنادباشی افزود: اما مساله تمامیت ارضی ما هرکسی تجاوز کند به مرزها و تمام ارضی ما را نادیده بگیرد ما طبق قانون بین‌المللی حق داریم او را مجازات کنیم. حالا این مجازت چگونه خواهد بود. است طبیعتا ما تصمیم می‌گیریم و  زمان مکان و نوع آن را ما تصمیم میگیریم .

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: در کرانه باختری مردم به شهادت می‌رسیدند و مردم غزه برای کمک به آنها عملیات طوفان الاقصی را طراحی کردند. حتی مردم یمن، لبنان با وجود اینکه به اصطلاح جنگی با اسرائیل نداشتند، برای کمک به مردم و کودکان غزه وارد جنگ شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha