به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی حیات؛ سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۳ در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: یکی از مهمترین موضوعات در حوزه ریلی، ارزی است و با افزایش قیمت ارز، هزینهها افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به رشد اندک بودجه عمرانی راهآهن در سالهای اخیر گفت: بودجه عمرانی راهآهن در سال ۹۵، ۲۷۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۶، ۲۶۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۶، ۲۷۰۰ میلیارد تومان با دلار ۳۰۰۰ تومانی است.
مدیرعامل راهآهن افزود: در سال ۱۴۰۰ بودجه راهآهن با وجود دلار ۳۰ هزار تومانی نسبت به سالهای قبل کاهش نیز داشت و به ۲۴۰۰ میلیارد تومان رسید. با این بودجه عمرانی، خواهید دید چه بلایی بر سر تعمیرات و نگهداری ریل میآید.
صالحی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ بودجه عمرانی کشور افزایشی نداشته و ما تلاش کردیم در حوزه ریل آن را با چانهزنی افزایش دهیم.
پول تهاتر نفت به کمک توسعه ظرفیت ریلی آمد
مدیرعامل شرکت راهآهن افزود: از اسفند ۱۴۰۲ اولین نقدینگی تهاتر نفت به راهآهن تزریق شد تا ظرفیت ریلی کشور افزایش یابد.
به گفته صالحی، از سال ۹۶ یک سنت نادرست باب شد و آن، این بود که لوکوموتیوهای مسافری بدون انجام تعمیرات اساسی در تایم خود به سیر ادامه میدهد. لوکوموتیوها تعمیرات نشده و از ۱۵۰ لوکوموتیو، ۴۸ لوکوموتیو تعمیرات اساسی نیاز داشت و از چرخه خارج شده بود. ۲۰ لوکوموتیو خراب و فقط ۸۲ لوکوموتیو حرکت میکرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تنها ۱۷ لوکوموتیو در حال سیر داشتیم، گفت: ۶۰ لوکوموتیو حداقل یک بار سررسید شده بود.
صالحی ادامه داد: در بحث لوکوموتیو باری تلاش شد بازسازی صورت بگیرد. در ۳۳ ماه دولت سیزدهم، ۹۳ لوکوموتیو نوسازی و بازسازی شد. در حوزه لوکوموتیو باری در ۳۳ ماه ۴۰۵۸ عدد واگن باری نو با توان تولید داخل و تسهیلگری راه آهن تولید و وارد شبکه ریلی شد. مجموع سرمایهگذاری در این حوزه ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده که وارد شبکه ریلی شده است.
احداث ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی در دولت سیزدهم
وی ادامه داد: ما در ۳۳ ماه دولت سیزدهم ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی احداث و بهرهبرداری کردیم که ۳۲۰ کیلومتر خطوط دوم و ۱۶۶ کیلومتر خط مربوط به اتصال بنگاه های بزرگ خودرویی و فولادی به خطوط ریلی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خط ریلی یزد_ اقلید که در دولت دوازدهم افتتاح شد و بعد از آن طی دو سفر استانی بیش از هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم هزینه شد تا تکمیل شود.
صالحی در مورد ترانزیت گفت: رکورد سالانه کالای ترانزیتی در دولت سیزدهم شکسته شد و ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن بار ترانزیتی با رشد ۷۱ درصدی در دولت سیزدهم جابهجا شد.
صادرات محصولات پتروشیمی به چین با ریل
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تقاضای پتروشیمی ها برای حمل آنها با ریل گفت: امیدواریم بتوانیم یه زودی محصولات پتروشیمی را برای صادرات به چین روی ریل بیاوریم.
صالحی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، رکورد سفر با ریل با جابه جایی ۳۱ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر شکست. البته تقاضای مردم برای جابه جایی از طریق ریل بالاتر از ظرفیت است. انشالله تا پایان امسال شاهد نوسازی جهشی در این حوزه خواهیم بود.
بهرهبرداری از ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید تا پایان سال
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در دولت سیزدهم افتتاح نمایشی صورت نگرفت و همه افتتاحها پس از بهرهبرداری از خطوط ریلی صورت گرفته است.
صالحی گفت: پیشبینی میشود تا پایان سال ۱۴۰۳ نیز حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید بهرهبرداری شود که آمادهسازی این خطوط در حال انجام است.
پیش فروش بلیت قطار اربعین آغاز شد
معاون وزیر راه با اشاره به ارزانی ریل گفت: به ازای هر یک صندلی ۱۰ تقاضا وجود دارد. از امروز پیش فروش بلیت های قطار برای ۲۴ مرداد تا پایان تابستان آغاز شده است. از ساعت ۹ کل ظرفیت بلیت ها از طریق سکوهای اینترنتی به فروش میرسد. از ساعت ۱۱ دسترسی آژانس ها برای فروش بلیت آغاز میشود.
قیمت بلیت قطار تهران- خرمشهر
صالحی با اینکه قطار ترکیبی تهران-کربلا تا قبل از ۱۰ صفر به زائران خدماترسانی میکند، گفت: البته در این ایام قطار از تهران به سمت خرمشهر حرکت می کند و قیمت بلیت آن (قطار ۴ تخته ۴ ستاره) حدود ۵۰۰ هزار تومان است.
مدیرعامل راه آهن دربخشی از اظهارات خود با یادآوری اینکه در حوزه برقی سازی و سریع السیر خطوط ریلی مخالفان و موافقانی در کشور داریم، گفت: از سال ۸۲ که قرارداد برقی سازی تهران-مشهد امضا شده تا امروز حدود ۲۱ سال می گذرد، در همه این سالها عده ای می گویند خط را برقی سازی کنیم، عده ای هم می گویند خط را های اسپید بسازیم.
وی افزود: در حال طراحی خط آهن تهران-مشهد به صورت سریع السیر هستیم و مقداری از کار را پیش برده ایم.
صالحی بیان کرد: برقی سازی خط آهن بافق-بندرعباس تصویب شده و با شرکت های داخلی و خارجی مذاکراتی را انجام دادهایم. در این رابطه با مپنا و راه آهن روسیه مذاکراتی را انجام شده و در حوزه برقی سازی به ویژه بخش باری با مرکزیت بافق در راه آهن جمهوری اسلامی ایران مصوب شده است.
انتهای پیام/
نظر شما