کد خبر 264389
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰

هانی‌زاده به «حیات» خبر داد:

ایران انتقام شهید هنیه را می‌گیرد اما شتابزده عمل نمی‌کند/ منطقه در آینده نزدیک شاهد اتفاقات مهمی خواهد بود

ایران انتقام شهید هنیه را می‌گیرد اما شتابزده عمل نمی‌کند/ منطقه در آینده نزدیک شاهد اتفاقات مهمی خواهد بود

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران برای اینکه حیثیت سیاسی خود را بازسازی کند، در زمان و مکان مناسب انتقام خون شهید اسماعیل هنیه را می‌گیرد ولی شتابزده عمل نخواهد کرد.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات، درمورد نحوه اقدام تلافی جویانه ایران در قضیه ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران اظهار کرد: در واقع ترور دردناک شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران یک اقدام جنایتکارانه از سوی رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود، به دلیل اینکه مرحوم اسماعیل هنیه مهمان ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران بود و مانند شخصیت های دیگر سیاسی که از کشورهای دیگر جهان آمدند، مسئولیت حفظ جان او بر عهده جمهوری اسلامی ایران بود و هم از یک مصونیت دیپلماتیک برخوردار بود.

وی افزود: این ترور در واقع نقض آشکار قوانین بین المللی و نقض حاکمیت ملی ایران است و پیامدهای خطرناکی به همراه خواهد داشت. که ایران از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای محکوم کردن رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل، ادامه داد: یکی از اقدامات ایران دعوت از اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای تشکیل جلسه فوری در راستای بررسی موضوع ترور شهید اسماعیل هنیه برای محکوم رژیم صهیونیستی بود. هر چند آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان سه قدرت دارای حق وتو با محکوم کردن رژیم صهیونیستی مخالفت کردند و نشان می‌دهد که این کشورها هم در ترور شهید اسماعیل هنیه و هم تشویق اسرائیل در انجام این عملیاتی تروریستی همکاری داشتند.

وی در ادامه تصریح کرد: ایران در این زمینه ،در درجه اول مسائل دیپلماتیک و تحرکات بین المللی را دستور کار قرار خواهد داد و برای اینکه حیثیت سیاسی خود را بازسازی کند لذا در زمان و مکان مناسب انتقام خون شهید اسماعیل خواهد گرفت. ولی شتابزده عمل نخواهد کرد پاسخ به رژیم صهیونیستی به دلیل پشتوانه بین المللی گسترده که این رژیم برخوردار است به سادگی امکان پذیر نیست و باید زمان و مکان مناسبی وجود داشته باشد که پاسخ لازم داده شود.

هانی‌زاده افزود: محور مقاومت که فلسطین بخشی از این محور است و اسماعیل هنیه به عنوان حلقه مهم محور مقاومت تلقی می‌شد پاسخ کوبنده‌ای در آینده نزدیک به رژیم صهیونیستی خواهد داد و اسرائیل باید آماده تحمل هزینه‌های ناشی از ترور دردناک باشد و محور مقاومت تمام برنامه‌ریزی های لازم را برای ضربه زدن به عمق خاک اشغالی و فلج کردن رژیم صهیونیستی طراحی و برنامه ریزی کرده است و در آینده نزدیک اتفاقات مهمی در منطقه رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد: هرچند رژیم صهیونیستی به خاطر این عملیات تروریستی نمی‌تواند دستاورد نظامی داشته باشد. این اقدام یک اقدام تروریستی است و رژیم صهیونیستی باید در میدان غزه پاسخ گو باشد که در طول ده ماه گذشته با شکست های مکرری مواجه شده و روحیه مقاومت همچنان در مردم غزه بسیار بالاست و این گونه اقدامات تروریستی که انجام داده نشانه ضعف و زبونی این رژیم است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اینکه آیا ساختار حماس بعد از این ترور تحت تاثیر خواهد گرفت یا خیر؟، گفت: ساختار حماس و جنبش‌های مبارز فلسطینی قائم به اشخاص نیست .حماس یک تفکر است و نه یک جزب، یک تفکر نهادینه شده در میان مردم فلسطین است که در حقیقت با ترور یک شخصیت تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. زیر ما در گذشته هم شاهد ترور مرحوم عبدالعزیز و شیخ احمد یاسین و العاروی بودیم و این ترورها خیلی در ساختار و شاکله حماس موثر نبوده و نمی تواند حماس تحث تاثیر قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha