کد خبر 264386
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴

گزارش «حیات» از اکران آنلاین یک فیلم؛

«بی‌بدن»؛ داستان دختری که جسدش هیچوقت برنگشت

«بی‌بدن»؛ داستان دختری که جسدش هیچوقت برنگشت

منتقد و مدرس سینما و تلویزیون با بیان اینکه متاسفانه اغلب مسئولان و مدیران سینمایی کشور عنایت خاصی به برخی فیلم‌ها و فیلمسازان دارند و سلیقه‌ی خاصی را در ساخت فیلم‌ها تعیین می‌کنند، گفت: فیلم «بی بدن» مورد بی‌مهری قرار گرفت، درحالیکه به لحاظ کارگردانی، بازیگران و فیلمنامه اثری بود که می‌توانست جایگاه بهتری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ فیلم سینمایی «بی‌بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده و نویسندگی کاظم دانشی در سال ۱۴۰۲ اکران شد و برای نخستین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد؛ البته از شرکت در بخش اصلی جشنواره محروم شد، که خیلی زود با واکنش تند الناز شاکردوست رو به رو شد. فیلم داستان زنی به نام مینو را روایت می‌کند که به دنبال قاتل دخترش ارغوان است. او در این مسیر با پسر جوانی به نام سروش آشنا می‌شود که رازهایی در مورد ارغوان دارد. مینو و سروش با هم تلاش می‌کنند تا به حقیقت ماجرا پی ببرند.

الناز شاکردوست، نوید پورفرج، سروش صحت، گلاره عباسی، پژمان جمشیدی و رابعه مدنی بازیگران اصلی «بی بدن» معرفی شده‌اند. الناز شاکردوست که در دهه اخیر با بازی در آثار مهم سینمایی از جمله «شبی‌ که ماه کامل شد» و «ابلق» توجه منتقدان را به خود جلب کرده است یکی از نقش‌های اصلی فیلم «بی‌بدن» را به عهده دارد.

«بی‌بدن»؛ داستان دختری که جسدش هیچوقت برنگشت

نوید پورفرج که با بازی در فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» نامش را به عنوان یک استعداد خوب در سینمای ایران معرفی کرده بود با بازی در آثار مهمی چون «زالاوا» و «مغز استخوان» ثابت کرد یکی از بازیگران درجه یک آینده سینمای ماست. بازی او در فیلم «بی‌بدن» می‌تواند به نقطه عطف کارنامه کاری پورفرج تبدیل شد.

قابل لمس بودن موضوعات مد نظر نویسنده

فیلم «بی‌بدن» از جمله فیلم هایی بود که تا لحظه‌ی آخر شما را گرفتار خودش می‌کرد و حتی تا خانه با شما می آمد. صحنه اول فیلم که با نشان دادن اعدام همراه است تا حدودی برای ما مشخص می‌کند که با چه فیلمی رو به رو هستیم.

به همین منظور جبار آذین نویسنده، منتقد و مدرس سینما و تلویزیون ایران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درخصوص این فیلم گفت: یکی از فیلم‌هایی که مورد توجه منتقدان و تماشاگران نخبه‌ی سینمای ایران قرار گرفت فیلم «بی‌بدن» است. این فیلم علی‌رغم بحث محدودیت‌ها و محرومیت‌ها توانست بر پرده‌ی سینماهای کشور خوش بدرخشد و مخاطب را با شخصیت‌ها و داستان خودش همراه کند.

منتقد و مدرس سینما و تلویزیون مهم‌ترین ویژگی اثر علیزاده را نگارش خوب فیلمنامه دانست و تاکید کرد: فیلمنامه‌ی «بی‌بدن» به جهت استفاده از واقعه‌های قابل لمس رسانه‌ای و اجتماعی موفقیت بزرگی را کسب کرد؛ همچنین در امتداد این موفقیت فیلم به خوبی کارگردانی، اجرا و هدایت شده است.

«بی‌بدن»؛ داستان دختری که جسدش هیچوقت برنگشت

تعیین سلیقه‌ای خاص برای ساخت فیلم‌ها

وی ادامه داد: بازیگرانی برای ایفای نقش در این فیلم انتخاب شدند که اقلب در کارشان توانا و قدرتمند هستند. «بی بدن» به عنوان یک اثر دراماتیک سینمایی که مضمون آن درام_جنایی است در این راستا توانست مولفه‌های این گونه را در کنار یک اثر سینمایی خوش ساخت با خود همراه داشته باشد.

منتقد و مدرس سینما و تلویزیون درخصوص مهم‌ترین عاملی که نتوانست ساخته‌ی علیزاده را در جشنواره به بهترین شکل ممکن نشان دهد و حواشی بسیاری را برای این اثر پدید آورد؛ تشریح کرد: متاسفانه اقلب مسئولان و مدیران سینمایی کشور عنایت خاصی به برخی فیلم ها و فیلمسازان دارند و سلیقه‌ی خاصی را در ساخت فیلم‌ها تعیین می‌کنند؛ به همین سبب این فیلم مورد بی مهری قرار گرفت در حالی که «بی بدن» به لحاظ کارگردانی، بازیگران و فیلمنامه اثری بود که می‌توانست جایگاه بهتری داشته باشد.

نویسنده و منتقد سینما صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: به جهت آنکه فیلم بسیار خوب ساخته و پرداخته شده سکانس خاصی را مد نظر ندارم اما تنها خواسته‌ی بنده این است که تمامیت این فیلم که به عنوان یک اثر خوب سینمای ایران ساخته و همراه شده با مقبولیت مخاطب همراه شود.

«بی‌بدن»؛ داستان دختری که جسدش هیچوقت برنگشت

شایعات مختلف درخصوص ساخته‌ی علیزاده

حاشیه‌های فیلم بی بدن از روزهای آخر دی‌ماه ۱۴۰۲ آغاز شد. جایی که یک سایت خاص با اطلاعات کامل از فیلمنامه و سیر داستانی فیلم خواستار توقف پخش آن شد.

پذیرفته نشدن فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر باعث شد تا بازیگر نقش اول زن آن، یعنی الناز شاکردوست با حضور در یکی از اکران‌های مردمی فیلم در جشنواره، اعتراضش به حذف فیلم را علنی کند. ویدئویی که باعث واکنش‌های بسیاری شد.

فیلم از پرونده‌ای خاص نوشته نشده است

همچنین شایعاتی مطرح شد که فیلم برگرفته از یک پرونده‌ی واقعی است که در نشست خبری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر کاظم دانشی نویسنده فیلم «بی‌بدن» در پاسخ به این شبهات مطرح کرد: «بی‌ بدن» از چند پرونده مشابه این چنینی نوشته شده و شایعه‌هایی وجود دارد که از یک پرونده خاص نوشته شده؛ اما این طور نیست و همچون فیلمنامه علفزار از چند پرونده نوشته شده است.

برخی شایعات حکایت از آن دارد که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسه تصویر شهر که سرمایه‌گذار این فیلم هستند تنها به شرط آنکه فیلم در بخش مسابقه پذیرفته شود، اجازه استفاده از برج میلاد و سینما ملت را به مسئولان جشنواره برای سینمای رسانه‌ها می‌دهند. که البته چنین هم نشد!

«بی‌بدن»؛ داستان دختری که جسدش هیچوقت برنگشت

گلایه‌ مادرانه‌ رابعه مدنی از سازندگان فیلم «بی بدن»

همچنین در سیزدهم مردادماه ۱۴۰۳ رابعه مدنی در نوشتاری خطاب به سازندگان فیلم سینمایی «بی‌بدن» نوشت: حداقل حرمت موی سفید مادر بزرگ را نگه می‌داشتید. فکر نمی‌کردم‌ که پسرانی جوان به سن‌ و سال نوه‌هایم، این‌گونه رفتار کنند و در مراسم افتتاحیه فیلم‌، مادربزرگ ‌را فراموش کنند.

این فیلم که عنوان پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرده است، در هفته ابتدایی اکران آنلاین ( ۲۸ تیر تا ۴ مرداد) فروش ۸ میلیارد تومانی را رد کرد که عدد قابل تامل و کم سابقه‌ای است. به نظر می‌رسد روند استقبال از این فیلم باعث شود در روزهای آتی شاهد ثبت رکورد جدیدی از این فیلم در تاریخ اکران آنلاین آن‌هم در ژانر فیلم‌های اجتماعی باشیم. 

خبرنگار: سما پالوده

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha