کد خبر 264208
۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹

گزارش «حیات» از آئین وداع با پیکر شهید حسین سامی مقام؛

روایت شهیدی که از تیم فوتبال شاهین به معراج رفت + فیلم

روایت شهیدی که از تیم فوتبال شاهین به معراج رفت + فیلم

پیکر شهید حسین سامی مقدم، تکاور ارتش جمهور اسلامی ایران و از بازیکنان سابق تیم فوتبال شاهین در معراج شهدای تهران و در میان اشک فرزندان و همرزمان سابق تشیع شد. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، آئین وداع با پیکر شهید حسین سامی مقام روز پنجشنبه (۱۱ مرداد) با حضور مردم، مقامات لشکری و همرزمان شهید در معراج شهدای تهران برگزار شد.

این مراسم با صحبت‌های‌ امیر محمدرضا فولادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش آغاز شد و وی در ابتدا با عرض تسلیت به خانواده و فرزندان شهید حسین سامی مقام و تشکر و قدردانی از کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به سرپرستی سردار باقرزاده گفت: این کمیته یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است، چون در هیچ کجای دنیا سراغ نداریم که پس از گذشت ۳۷ سال از خاتمه جنگ، همچنان برای یافتن یک اثر، یک نشانه یا یک پیکر شهید دوران جنگ هشت ساله، چنین کمیته‌ای در کوه و دشت به‌دنبال مفقودین و شهدا که افتخارات بزرگی خلق کرده‌اند، باشند تا خانواده‌ای را از چشم انتظاری رهایی ببخشند. همین خود دلیلی بر قداست دفاع ما از وطن است. تا کنون در این راه ۵۵ شهید برای یافتن مفقودین جنگ داده‌ایم. تنها دلیل این کار بزرگ، زنده نگاه داشتن یاد و نام شهدا است تا دائم مرور کنیم که هرچه داریم از شهدای مظلوم راه وطن است.

وی در ادامه افزود: شهید گرانقدر سامی مقام، در زندان «دوله تو» بود تا اینکه به شهادت رسید. زندانی که در یک محوطه کوچک ساخته و فضای آن گنجایش ۲۰ تا ۳۰ نفر را دارد، اما ضد انقلاب حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از بچه‌های سپاه، ارتش، روحانی، جهادگر و مردم شریف منطقه کُرد را در این مکان زندانی می‌کرد و شکنجه‌هایی که امروزه داعش انجام می‌داد، آن‌ها نیم قرن پیش انجام می‌دادند!.

ساخت مستندی که باعث پیدا کردن محل دفن شهید شد

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به ساخت مستندی در رابطه با زندان دوله تو و اهمیت آن در پیدا کردن شهدای منطقه، خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایلی که باعث پیدا شدن جسد شهید سامی مقام بعد از 44 شد، اطلاعاتی بود که کارگردان از مردم منطقه و همرزمان شهید سامی مقام به‌دست آورد. او با آدرس‌هایی که در این مستند کسب کرد، آن‌ها را به تیم تحقیق و تفحص داد و همین امر کمک بسیاری برای پیدا شدن پیکر شهید سامی مقام کرد. انشالله این مستند که متعلق به بنیاد شهید است به زودی از صدا و سیما پخش می‌شود.

رهبری و مدیریت اسرا در زندان دوله تو

وی به نحوه شهادت و اخلاقیات شهید سامی مقام نیز اشاره کرد و در ادامه مراسم گفت: شهید سامی مقام یکی از فرماندهان و تکاوران غیور ارتش بود که در مقابل ضد انقلاب خوش درخشید. زمانی که ضد انقلاب فرمانده تیپ آن‌ها (سرهنگ شهید ایرج نصرت زاد) را به اسارت گرفت، شهید سامی مقام با یک تیم ۱۰ نفره از پادگان به منطقه عزیمت کرد تا فرمانده‌شان را آزاد کند. ما صدای ضبط شده سرهنگ نصرت زاد را داریم که ضد انقلاب اسلحه خود را روی شقیقه‌ ایشان گذاشته و او را وادار به فرستادن پیام تسلیم شدن به نیروهای ارتش منطقه می‌کند. اما شهید نصرت زاد در آن هنگام جمله معروفش را در بی‌سیم می‌گوید: «من سرهنگ نصرت زاد، جانم فدای ایران، درود بر رهبر انقلاب، جاوید باد ارتش جمهوری اسلامی، زنده باد تیپ ۱۸ سنندج، خداحافظتان» که بعد از آن صدای گلوله شنیده می‌شود و شهید نصرت زاد جانشان را از دست می‌دهند. در این زمان شهید سامی مقام با ضد انقلاب درگیر شده و به اسارت درآمدند و به زندان دوله تو منتقل می‌شوند. ‌ایشان زیر شکنجه‌های فراوان هیچگاه از اصولشان کوتاه نمی‌آید.

امیر محمدرضا فولادی در پایان صحبت‌هایش افزود: اسرایی که در زندان با شهید سامی مقام حضور داشتند، می‌گفتند که او در صداقت، صراحت، شجاعت، ‌امانت داری زبانزد بود. آن‌ها دائم از مدیریت و رهبری اسرا در داخل زندان می‌گفتند. از ۳۱ فروردین ۱۳۵۹ که شهید سامی مقام به اسارت درآمدند تا ۱۴ مرداد ۱۳۵۹ (همزمان با روز ۲۳ ماه مبارک رمضان) که‌ایشان تیرباران شدند، دائم به دنبال احقاق حقوق زندانی‌ها بودند. در آن روز به بهانه آزادی، شهید را از داخل سلول بیرون می‌آوردند و در فاصله چند کیلومتری از زندان که دست و پایشان بسته بود، ‌ایشان را تیرباران کرده و جسدشان را رها می‌کنند. جالب است بدانید برخی از دوستان می‌گویند که‌ایشان در زندان اعتصاب غذا کرده، در حالی که شهید حسین سامی مقام در ماه مبارک رمضان روزه دار بودند. نامه‌ای ازایشان به فرزندانشان موجود است که نوشته بودند «زمانی که من می‌خواستم به ماموریت اعزام شوم شما خواب بودید، شما را غرق بوسه کردم و آنجا به من ثابت شد که از این ماموریت بر نمی‌گردم» در عین حال شهید سامی نژاد به فرزندانش توصیه می‌کند که دیگر بزرگ شده و نگران نباشید. آن‌ها را به درس خواندن و تحصیل تشویق کرده، تا جایی که ما امروز ۳ پزشک (سه فرزند شهید سامی مقام) از خانواده‌ایشان داریم.

تیرباران با چشمان باز

در ادامه این آئین وداع، فرزند برگ بزرگ شهید سامی مقام با تشکر از حاضرین مجلس گفت: ما در سال ۵۸ این خطر را احساس می‌کردیم که هر روز ممکن است خبر شهادت پدرمان را به ما اعلام کنند.

وی در ادامه افزود: پدر من قبل از پیروزی انقلاب و بیرون از محیط پادگان هیچوقت لباس ارتشی نمی‌پوشید. چون می‌گفت ممکن است که به خاطر لباس تنم، مغازه دارها به من جنسی را ارزانتر بفروشند یا احترام کاذب بگذارند که من راضی نیستم. اما در سال ۵۸ هر زمان که ما بیرون می‌رفتیم لباس ارتش را به تن داشت. ما می‌گفتیم که شما برای تفریح ما بیرون آمده‌ای، چرا لباس ارتشی پوشیدید و می‌گفت که بفهمند من از ضد انقلاب نمی‌ترسم. من نیز مطمئن هستم هیچوقت از دشمنان نترسید و حتی در زمان اعدام، با چشم باز تیرباران شد و اجازه نداد که چشمش را ببندند.

روایت اسارت تا شهادت

اما در حاشیه مراسم تشیع شهید سامی مقام، دکتر بهنام حاجی هاشمی، خواهرزاده شهید عباس سامی مقام به خبرنگار حیات گفت: سال ۵۹ زمانی که گروه‌های ضد انقلاب در پی تجزیه طلبی و ضربه به انقلاب اسلامی بودند، شهید حسین سامی مقام در کردستان و محل خدمتشان سنندج بود. همسر و فرزندان شهید سامی مقام در اصفهان حضور داشتند و زمانی که متوجه شدند که سرهنگ ارتش (نصرت زاد» توسط ضد انقلاب محاصره شده و او را اسیر کرده‌اند، داوطلبانه برای نجات‌ایشان ‌می‌روند، اما متأسفانه راننده خودرویی که این‌ها را به منطقه می‌برد، نیروی خود فروخته ضد انقلاب بود که شهید سامی مقام و یارانش را تحویل نیروهای ضد انقلاب می‌دهد.

وی در ادامه افزود: یکی از ارتشی‌های فراری رژیم پهلویی که در زندان دوله تو مسئولیت داشته، به شهید سامی مقام می‌گوید که بیا نیروهای دموکرات را آموزش بده و زن و بچه شما را به اینجا می‌آوریم و آن زمان آزاد هستید که به هر کجا دنیا بروی. این پیشنهاد سبب می‌شود که درگیری میان آن‌ها به وجود بیاید و آن شخص می‌گوید که هیچ وقت زنده شما از این زندان بیرون نمی‌رود تا اینکه پس از اعدام (تیرباران) در منطقه آلواتان سردشت، او را از کوه به پایین پرت می‌کنند. سال‌ها خبری ازایشان نداشتیم تا اینکه خدا ثابت کرد که به وسیله یک کارت شناسایی در جیب این شهید بزرگوار که مظلومانه به شهادت رسید، به او ارج و مقام دوباره داد که به زادگاهش با احترام برگردد.

در پایان لازم به ذکر است حسین سامی مقام، فوتبالیست تیم شاهین آبادان، کشتی گیر قهار و ورزشکاری پرتلاش با قدرت بدنی و روحیه وایمان بالا تبدیل به فرمانده‌ای توانمند و غیور شد. زمان مراسم تشییع شهید سامی مقدم روز جمعه ۱۲ مرداد همزمان با نماز جمعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha