کد خبر 263475
۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱

با حکم مسعود پزشکیان؛

«محمدرضا عارف» معاون اول دولت چهاردهم شد + سوابق اجرایی و حکم

«محمدرضا عارف» معاون اول دولت چهاردهم شد + سوابق اجرایی و حکم

با حکم مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران، محمدرضا عارف به‌عنوان معاون اول رئیس جمهور منصوب شد.

به گزارش گروه سیاسی حیات، مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران، طی حکمی دکتر محمدرضا عارف را به‌عنوان معاون اول دولت چهاردهم انتخاب کرد.

در این حکم آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای محمدرضا عارف

به استناد اصل ۱۲۴ قانون اساسی و با توجه به مراتب شایستگی، تجارب ارزنده مدیریتی و اجرایی، به موجب این حکم جناب‌عالی را به سمت «معاون اول رئیس جمهور» منصوب می‌نمایم.

میثاق مشترک ما، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و برنامه هفتم است که باید با تمام توان و جلب مشارکت و همکاری همگان و استفاده از همه ظرفیت‌ها در دستور کار قرار گیرد.

اداره جلسات هیئت وزیران، ایجاد هماهنگی بین وزرا و مقامات اجرایی، ابلاغ مصوبات هیئت دولت و پیگیری تحقق نتایج در امور محوله بر پایه میثاق مشترک و منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم مورد انتظار است.

توفیقات جناب‌عالی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

مسعود پزشکیان

سوابق اجرایی عارف

محمدرضا عارف متولد 1330 در یزد سابقه‌ای طولانی در عرصه‌های علمی و سیاسی ایران دارد. برخی از مهم‌ترین نقش‌ها و سوابق او عبارتند از:

۱- معاون اول رئیس‌جمهور ایران: عارف از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، معاون اول رئیس‌جمهور بود.
۲- وزیر پست، تلگراف و تلفن: وی در دولت اول محمد خاتمی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ وزیر پست، تلگراف و تلفن بود.
۳- نماینده مجلس دوره دهم مجلس شورای اسلامی: عارف در آن دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، سرلیست فهرست 30 نفره «ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان؛ گام دوم» در تهران بود و توانست با کسب ۱٬۶۰۸٬۹۲۶ رأی، در رتبهٔ اول تهران، وارد مجلس دهم شود.
4- رئیس دانشگاه تهران: عارف از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ رئیس دانشگاه تهران بود.
5- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: وی به عنوان عضو این شورا فعالیت کرده است.
6- استاد دانشگاه صنعتی شریف: محمدرضا عارف در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان استاد و عضو هیئت علمی فعالیت داشته است.

وی پس از تصمیم دولت برای ادغام سازمان برنامه و بودجه با سازمان اداری و استخدامی کشور برای ایجاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، عارف از مقام وزارت پست استعفا کرد و با حکم رئیس‌جمهور اولین رئیس این سازمان شد.

عارف همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ نامزد شد ولی به نفع حسن روحانی از رقابت‌ها کناره‌گیری کرد. او به عنوان یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب شناخته می‌شود و در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان نماینده مردم تهران حضور داشت.

سوابق علمی عارف نیز قابل توجه است، او دکترای خود را در مهندسی برق از دانشگاه استنفورد آمریکا دریافت کرده و مقالات و کتب متعددی در حوزه مهندسی برق و مخابرات منتشر کرده است.

وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ ایران با شعار «معیشت، منزلت و عقلانیت» کاندید و تأیید صلاحیت شد؛ اما پس از یک ماه مبارزه انتخاباتی و پس از دریافت نامه‌ای از سیدمحمد خاتمی، چهار روز پیش از رأی‌گیری از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران انصراف داد. پس از پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به محمدرضا عارف پیشنهاد کرد، اما عارف هیچ‌یک را نپذیرفت.

گفتنی است، محمدرضا عارف پس از تحصیل مهندسی برق در دانشگاه تهران و دانشگاه استنفورد، کار خود را با معاونت طرح و توسعه و سپس سرپرستی شرکت مخابرات ایران آغاز کرد. او از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و از آن زمان تاکنون استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف بوده است. در سال‌های دهه ۱۳۶۰ در سمت‌های معاونت‌های دانشجویی، آموزشی و هماهنگی و قائم مقامی وزارت فرهنگ و آموزش عالی مشغول به کار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha