کد خبر 263192
۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳

حسینی‌کیا در گفتگو با «حیات» مطرح کرد:

وزیر صمت شرایط تخصیص ارز در دولت چهاردهم را تعیین تکلیف کند/ برای حمایت از خودروساز تعرفه واردات خودرو را به صفر برسانیم

وزیر صمت شرایط تخصیص ارز در دولت چهاردهم را تعیین تکلیف کند/ برای حمایت از خودروساز تعرفه واردات خودرو را به صفر برسانیم

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بخشی از موضوع تخصیص ارز در اختیار بانک مرکزی است ولی ثبت سفارش‌ها در اختیار وزارت صمت است که تعادل‌بین آن‌ها وجود ندارد، زیرا وزارت صمت تشخیص می‌دهد که این کار باید انجام شود، اما بانک مرکزی تخصیص ارز را نمی‌دهد.

سیدجواد حسینی‌کیا، نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات، درمورد اینکه وزیر صمت چه ویژگی هایی باید داشته باشد و چه اولویت هایی را  باید در دستور کار خود قرار دهد؟ اظهار کرد: به نظر بنده مواردی که باید در اولویت دستور کار وزیر صنعت آینده باشد، یکی فعال‌سازی واحدهای نیمه تعطیل و راکد است و دوم توجه ویژه به معادن که بخشی از آن مغفول مانده و سوم تکمیل ذنجیره ارزش افزوده‌ها مثل پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها است.

وی ادامه داد:  وزیر صمت باید بتواند بر بازار نظارت کند و قانون سامانه جامع تجارت را نهادینه و اجرایی کند تا درواقع رصد همه کالاها از صفر تا صد از تولید تا مصرف را داشته باشد.

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: سهولت در صادرات یکی از اولویت های وزیر آینده باید باشد به طوری که با تنظیم واردات کشور هم تولیدکننده، بازار و مردم متضرر نشوند و دسترسی به مجوزها که بخش زیادی از آن اجرایی شده و بخشی هنوز مغفول مانده را باید اجرا کند.

وی افزود: موضوع تخصیص ارز که بخشی از آن در اختیار بانک مرکزی است ولی ثبت سفارش‌ها در اختیار وزارت صمت است که تعادل‌بین آن‌ها وجود ندارد، زیرا وزارت صمت تشخیص می‌دهد که این کار باید انجام شود اما بانک مرکزی تخصیص ارز را نمی‌دهد و این یکی اولویت‌هایی است که وزارت صمت باید در دولت مطرح کند تا تعیین تکلیف نهایی شود. درواقع هر جایی که وزارت  صمت تشخیص داد به عنوان متولی امر ارز تخصیص پیدا کندو بانک مرکزی مکلف باشد تامین ارز را انجام دهد.

این نماینده مجلس در مورد واردات خودرو تاکید کرد: از خودروساز داخلی  با تعرفه واردات باید حمایت کرد این کار قبلا در مجلس کار انجام شد ولی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سرانجام نرسید.

حسینی‌کیا گفت: اگر ما ظرف پنج سال تعرفه واردات خودرو را به صفر برسانیم تا خودروساز داخلی بتواند خودروی سه کلمه‌ای یعنی «صادرات محور»، «ارزان قیمت» و «رقابت پذیر» تولید کند آنگاه هر خودرویی در کنار این خودروها قرار بگیرد خودروساز ما ضرر نخواهد کرد. اگر دولت با تعرفه واردات بتوانند سیاست گذاری کنند، خودرو می‌تواند جایگاه خود را در داخل و خارج پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha