کد خبر 262587
۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

گزینه جدید دموکرات‌ها می‌تواند ترامپ را شکست دهد؟

گزینه جدید دموکرات‌ها می‌تواند ترامپ را شکست دهد؟

با انصراف جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا، از حضور در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نوامبر ۲۰۲۴، حالا دموکرات‌ها بیش از هر زمان دیگری در تلاش برای به میدان فرستادن رقیبی قدرتمند جهت شکست ترامپ هستند.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات، با خروج رئیس جمهور فعلی آمریکا از گود انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است ۵ نوامبر سال ۲۰۲۴ (15 آبان‌ماه سال 1403) برگزار شود، حالا بیش از هر زمان دیگری دموکرات‌ها امیدوارند که گزینه مطلوب‌تری را برای کسب رای اعتماد وارد میدان کنند. گزینه‌ای که مشکل سنی و سال‌مندی نداشته باشد و بتواند «فیل» جمهوری خواهان را در این عرصه شطرنج بزند و در نهایت آنها را مات کنند.

در این شرایط اسامی مختلفی به گوش می‌رسد از میشل اوباما (همسر رئیس جمهور سابق) و معاون بایدن (کاملا هریس) و چند گزینه دیگر که هنوز نامزد نهایی و حمایت حزب دموکرات‌ را کسب نکرده‌اند، گزینه جانشینی بایدن هستند. به اعتقاد کارشناسان کامالا هریس در صورتی که از حمایت کافی برخوردار شود، می‌تواند جایگزین جو بایدن به عنوان نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات شود، اما واقعاً هریس، اوباما، یا دیگر گزینه‌های حزب دموکرات، قادرند از سد ترامپی بگذرند که در شرایط فعلی رئیس جمهور بالقوه آینده آمریکا به حساب می‌آید و در نظر سنجی‌ها برنده است؟

نقش جریان سوم در انتخابات آمریکا

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که چه اتفاقی در نوامبر ۲۰۲۰ رخ داد که بایدن توانست لقب رئیس جمهور چهارساله را به ترامپ بچسباند و خود مهمان کاخ سفید شود؟ تمام مردم کشور آمریکا از دو طریف جمهوری خواه و دموکرات تشکیل نشده‌اند و یک طیف سوم و تعیین کنند، در انتخابات آمریکا وجود دارد که شامل قشر خاکستری و طرفداران «حزب سبز» می‌شوند.

این‌ افراد در سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفتند که از بین «بد» و «بدتر» (البته از نگاه آنها) گزینه بد که همان بایدن بود را انتخاب و به او رای بدهند و آرای آنها مجموع ۷-۸ درصد آرای ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص داد. همین تعداد آرا کافی بود که بایدن با گذر از سد ترامپ راهی کاخ سفید شود. معمولاً این‌ قشر و طرفداران حزب سبز هفته‌های آخر تصمیم می‌گیرند به چه کسی رای بدهند.

یک «شو» قدرتمند برای شکست نیاز است

در وضعیت فعلی و طبق نظرسنجی‌های معتبر، دونالد ترامپ ۱۰ درصد جلوتر از بایدن (یا کاندیدای احتمالی دموکرات‌ها) قرار دارد و فعلا باید گفت که ترامپ مقابل هر نماینده‌ای از حزب دموکرات‌ها برنده است، مگر اینکه اتفاق خاص در مسیر انتخابات رخ بدهد تا گزینه مردم آمریکا تغییر کند.

در این شرایط کارشناسان معتقدند اساساً انتخابات آمریکا نیز همانند ایران است، یعنی زمان‌هایی مردم تمایل دارند به نماینده اصولگراها رای بدهند و در مقطع دیگر به نماینده اصلاح طلبان، در آمریکا نیز این تمایلات در مقاطع زمانی به سمت جمهوری خواهان یا دموکرات‌ها تغییر می‌کند. در این میان مولفه‌های موثر بسیاری وجود دارد و ممکن است در دو هفته آخر یک شو جنجال برانگیز انتخاباتی به ‌راه بیفتد و نظر مردم به سمت یک کاندیدا تغییر کند.

گزینه‌های برتری حزب دموکرات

اگر دموکرات‌ها اعلام کنند که در صورت پیروزی ترامپ قانون حق سقط جنین در این کشور لغو می‌شود، نظر بسیاری عوض خواهد شد. همین یک شو تبلیغاتی، کافی است که نماینده دموکرات‌ها رای بیاورد. در طرف مقابل ممکن است قیمت نفت یا بنزین گران شود و مردم به ترامپ رای بدهند. پس انتخابات آمریکا مانند ایران غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن در دو هفته آخر خیلی از معادلات تغییر کند.

در حال حاضر جمهوری خواهان کلید کاخ سفید را در دست دارند و ترامپ رئیس جمهور بالقوه آمریکا محسوب می‌شود. البته در چند حالت ممکن است که آن‌ها قافیه را به نماینده حزب دموکرات‌ها ببازند.

نکته نخست همان کاری است که چهارسال پیش انجام داد و حمایت طرفداران حزب سبز را جلب کردند که کاملا هریس این راه را به خوبی می‌شناسد؛ چون ۴ سال پیش نقش بسزایی در پیروزی بایدن داشت.

حالت دوم، همان شوی تبلیغاتی بسیار قوی برعلیه ترامپ است. گزینه سوم، نام فردی قدرتمند توسط دموکرات‌ها برای شرکت در انتخابات مطرح شود. مثلاً اگر همسر اوباما بیاید شرایط بهتر و شانس بیشتری نسبت به کاملاً هریس خواهد داشت، چون خیلی از سیاه پوستان در آمریکا به گزینه ریاست جمهوری سیاه پوست رای خواهند داد. با این حال نمی‌توان ترامپ را مطلق پیروز میدان انتخابات آمریکا دانست، اما تا به امروز، به احتمال ۸۰ درصد برنده انتخابات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha