به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در انتهای شب یک مجموعه نمایش خانگی ایرانی در ژانر درام اجتماعی، به کارگردانی آیدا پناهنده است، که بر اساس فیلمنامه مشترک آیدا پناهنده و ارسلان امیری ساخته شده است. این مجموعه بهصورت یک مینیسریال ۹ قسمتی تهیه شده است.
داستان روایتگر جدایی زوج ماهرخ و بهنام پس از ده سال زندگی مشترک و آغاز اتفاقاتی در پی این جدایی است. همچنین در این مینی سریال بازیگرانی چون پارسا پیروزفر، هدی زینالعابدین، سحر گلدوست، پدرام شریفی، رضا بهبودی، علیرضا داوودنژاد، احترام برومند، نسرین نصرتی، رایان سرلک، سیامک صفری، کاظم هژیرآزادو پوریا رحیمی سام به ایفای نقش پرداختند.

شخصیتهای شریف خطاکار
یکی از نکات مثبت سریال این است که نویسندگان (آیدا پناهنده و ارسلان امیری) به همه شخصیتها به یک اندازه اجازه ظهور و بروز میدهند، به کسی حق مطلق نداده و جانب کسی را نمیگیرند، همه اجازه خطا دارند، قصه آدم بد ندارد، همه آدمها قابل درکند با تمام خطاها، حتی اگر خطایشان مثل بهنام فاحش باشد و از سر ندانمکاری و حتی ضعف و بدتر از آن، بهنامی که بعد از طلاق با زن همسایه مجردش وارد رابطه میشود. نویسنده و کارگردان یک سویه نه مردان را متهم میکنند نه زنان را، البته این شخصیتها که اهل فرهنگ و هنر هستند و ادراکی از دیگری دارند.
پایبندی به زندگی روزمره
یکی از جاذبههای اصلی سریال نزدیکی فیلمنامه به زندگی واقعی و دوری از بزرگنمایی در شخصیتها و دیالوگها است. با نیم نگاهی به کامنتهای مخاطبان زیر پستهای این سریال با این دست نظرات مواجه میشویم که «انگار این سریال را از روی داستان زندگی ما ساختند». زندگی مردم عادی که بین زوجها نه دوریشان مشخص است و نه دوستی؛ آیدا پناهده به زیبایی از زندگیی سخن میگوید که در آن زوجها بین دو راهی ماندن و دوری در تله دلتنگی گیر افتادهاند.

ستارههایی در دل انتهای شب
بخش مهمی از جذابیت سریال روی دوش پارسا پیروزفر و هدی زینالعابدین بود. آنها به درستی توانستند نقش زوجی را به تصویر بکشند که هر دو زیر بار عقاید و باورهای متفاوت خود گرفتار هستند. هدی زینالعابدین بارها و بارها توانست عصبانیت و بغض خود را از همسر چندین سالهاش مخفی کند اما در عین حال بخش وسیعی از احساسات خود را با بیننده به اشتراک بگزارد. پارسا پیروزفر نیز توانست با نقاشی کشیدن عمق احساسش را عیان کند؛ در بخشی از سریال میبینیم بهنام تصویری از همسرش ماهرخ را بر بوم کشیده است و این نقاشی نمایانگر علاقهی پنهانی او به همسرش داشت که هیچوقت جرات ابراز این حس را پیدا نکرد.
فیلمنامهی بدون غلط
آیدا پناهنده در نخستین کارگردانی خود تصویری بینقص از زوجی تحصیل کرده، دارای تعصبهای اخلاقی و طلاق احساسی را از دریچهی دوربینش به نمایش میگذارد. در این نیمه سریال شاهد دوگانگیهای احساسی بسیاری از شخصیتهای اصلی را شاهد هستیم. در انتهای شب توانست کاری کند که قضاوت برای مخاطبان در این موضوع که کدام یک از زوجها حرف درست را میزند سخت باشد. پناهنده دوراهی اخلاقی و فکری معاصر پیرامون مسائل مختلف اجتماعی و خانودگی را با مخاطب درمیان میگذارد.

طبقهی متوسط واژهای غریب و میانه
واژه طبقه متوسط را نخستین بار شخصی به نام توماس گیسبورن از سال ۱۷۸۵ به کار برد. گیسبورن طبقه متوسط را در میانه زمینداران و اشراف از یکسو و کشاورزان و کارگران را از سوی دیگر تعریف کرد که شامل مالکان و کارآفرینان نیز میشد. در تعریف عمومیتر دیگر طبقه متوسط بین دو طبقه بالا و پایین جامعه قرار دارد. در پژوهشهای مختلف طبقه متوسط ایران به دو گروه سنتی و جدید تقسیم میشود. طبقه متوسط سنتی شامل بازار و روحانیت و طبقه متوسط جدید شامل روشنفکران و تحصیلکردگان دانشگاهی هستند.
یکی از پژوهشگران (علی جان مرادیجو در مقالهای پژوهشی) طبقه متوسط جدید در ایران را مجموعهای از افراد، گروهها و اقشاری اطلاق میکند که دارای مشخصاتی از قبیل نیروی تحصیلکرده، دارای مهارت و استعداد حامل اندیشههای نو و سبک زندگی جدید و دنبال تغییرات اجتماعی و سیاسی مطابق با ساختارهای نظام جهانی بوده، نسبت به منافع و سرمایههای خود آگاه بوده، به اتحادی هرچند نسبی و غیررسمی رسیدهاند و برای نگه داشتن موقعیت و قدرت یا به دست آوردن سرمایههای فوق با نیروهای اجتماعی دیگر در رقابت هستند.

حضور رایان سرلک در سریال پناهنده بعد از شهرت در «زیرخاکی»
رایان سرلک، بازیگری که به واسطه بازی در سریال «زیرخاکی» به شهرت رسیده بود، بعد از ایفای نقش در فیلم سینمایی «تابستان همانسال» به کارگردانی محمود کلاری، حالا در سریال «در انتهای شب» هم بازی موفقی به نمایش گذاشته است. علاوه بر بازی چشمگیر کوچکترین فرد در سریال در انتهای شب میتوان گفت تناسب رابطهی فرزند با هر یک از زوج سریال نشان از دقت نویسنده و کارگردان بر فرزندان طلاق و نیاز دوست داشته شدن فرزند از پدر و مادر خود دارد.
گفتنی است «در انتهای شب» اولین تجربهی کارگردانی آیدا پناهنده در ساخت سریال بود؛ کارگردانی که پیش تر با ساخت سه فیلم ناهید، اسرافیل و تیتی توانسته بود مخاطبین زیادی را با خود همراه کند. به بهانهی اتمام این سریال نگاهی داریم به نکات قابل تامل آن.
خبرنگار: سما پالوده
انتهای پیام/

نظر شما