۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶

یک سیاه‌چاله دیگر در مرکز کهکشان راه شیری کشف شد

دانشمندان آلمانی یکی از نادرترین انواع سیاه‌چاله‌ها را در مرکز کهکشان راه شیری یافته‌اند که اعتقاد بر این است این سیاه‌چاله زمینه‌ساز ابرسیاه‌چاله‌هایی است که درست پس از مه‌بانگ شکل گرفته‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، گروهی از پژوهشگران بین‌المللی در دانشگاه کلن آلمان به تازگی یکی از کمیاب‌ترین انواع سیاه‌چاله‌ها را در جهان کشف کرده‌اند.

پژوهشگران در حال مشاهده خوشه‌ای از ستارگان در مجاورت یک ابرسیاه‌چاله (سیاه‌چاله کلان‌جرم) به نام کمان ای(Sagittarius A) یا Sgr A در مرکز کهکشان راه شیری بودند که نشانه‌هایی از یک سیاه‌چاله با جرم متوسط ​​را کشف کردند که نوعی از سیاه‌چاله است که به گفته ناسا گاهی اوقات به عنوان «حلقه مفقوده» سیاه‌چاله‌ها از آن یاد می‌شود.

سیاه‌چاله(Blackhole) ناحیه‌ای در فضا-زمان با گرانشی بسیار نیرومند است که هیچ چیز حتی ذرات و تابش‌های الکترومغناطیسی مانند نور نمی‌توانند از میدان گرانش قدرتمند آن بگریزند. نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین بیان می‌کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده شده است، می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاه‌چاله شود. مرز این ناحیه از فضا-زمان که هیچ چیزی پس از عبور از آن نمی‌تواند به بیرون برگردد را «افق رویداد» می‌نامند. صفت «سیاه» در نام سیاه‌چاله برگرفته از این واقعیت است که تمام نوری را که از افق رویداد آن می‌گذرد به دام می‌اندازد.

اندازه سیاه‌چاله‌ها از ابر پرجرم تا ابتدایی متغیر است. اعتقاد بر این است که سیاه‌چاله‌های متوسط درست پس از مه‌بانگ(Big Bang) شکل گرفته‌اند و به عنوان دانه‌ای برای ایجاد سیاه‌چاله‌های بزرگ عمل می‌کنند.

منبع: اشپیگل