کد خبر 262107
۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۶

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

نیم قرن فعالیت درخشان سازمان انتقال خون در راستای رفع نیاز بیماران + فیلم

نیم قرن فعالیت درخشان سازمان انتقال خون در راستای رفع نیاز بیماران + فیلم

سازمان انتقال خون در راستای رفع نیاز بیماران نیم قرن فعالیت درخشانی را داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، با توجه به سابقه درخشان فعالیت‌های پزشکی در کشور ما به ویژه در میان کشورهای منطقه، به‌کارگیری روش‌های نوین درمانی و استفاده از علوم روز دنیا به منظور درمان بیماران، همواره مورد توجه پزشکان ایرانی قرار داشت؛ و پرواضح است که طب انتقال خون و به عبارتی نجات زندگی بیماران و مصدومان نیازمند به خون از طریق تزریق خون و فراورده های آن نیز از این قاعده مستثنی نبود.

بر اساس شواهد و قرائن موجود، سابقه اولین تزریق خون در کشور ما به سال‌های ابتدایی دهه 20 هجری شمسی باز می‌گردد. در واقع در این سال‌ها با توجه به نوپا بودن طب انتقال خون و ناآشنا بودن اذهان عمومی با این مقوله، دریافت خون از داوطلبان برای تزریق به بیماران به سختی انجام می گرفت و راضی کردن افراد برای دادن خون عمدتا به ابتکار عمل پزشک بستگی داشت.

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، در این رابطه اظهار کرد: آمار اهدای خون در بهار سال  1403 با رسیدن به عدد 628 هزار و 418  واحد رشد نزدیک به 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. 

وی با اشاره به رشد شاخص اهدای مستمر خون گفت: این شاخص هم اکنون در کشور بیش از 55 درصد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و استان‌های سمنان و یزد با نزدیک به 66 درصد و قم با بیش از 64 درصد بالاترین شاخص اهدای مستمر را ثبت کرده‌اند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، با تاکید بر اهمیت جوانسازی جمعیت اهدا کنندگان خون با توجه به سالمندی جمعیت و به تبع آن بازنشستگی اهدا کنندگان دهه‌های پیشین، یادآور شد: برنامه جذب جوانان به امر انسان دوستانه و نجات بخش اهدای خون در دستور کار سازمان انتقال خون قرار دارد و هم اکنون شاخص اهدا کنندگان بار اول در کشور بیش از 15 درصد است که امیدواریم با اجرای برنامه های دردست اجرا و تفاهم نامه های منعقد شده، شاهد افزایش این شاخص در میان جوانان باشیم. 

سیدمنتظر شبر سرپرست اداره کل انتقال خون استان تهران نیز اظهار کرد: : در حال حاضر روزانه ۱۷۰۰ واحد خون و فرآورده های خونی در تهران برای بیماران و عمل های جراحی مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که روزانه بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی در تهران اهدا می‌شود که با توجه به عدم تعادل‌ در زمینه اهدا و توزیع خون در تهران، میزان عقب ماندگی از طریق شبکه خون رسانی ملی جبران خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha