کد خبر 262067
۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛ 

تعیین قیمت ثابت برای بلیت پروازهای اربعین/ معرفی ۱۲۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی 

تعیین قیمت ثابت برای بلیت پروازهای اربعین/ معرفی ۱۲۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قیمت بلیت پروازها برای اربعین گفت: در اربعین امسال  برای آسایش مردم، قیمت بلیت پروازها به مقصد عراق ثابت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی امروز شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ در نشست خبری عملکرد دولت سیزدهم گفت: پروژه ای که در دستور کار این وزارتخانه در دولت سیزدهم قرار گرفت دو پروژه مهم مسکن مردم و ایران راه بود. 

وی با اشاره به کلان‌پروژه مسکن مردم گفت: در بخش تولید، رشد تولید مسکن طبق آمار مرکز آمار در سال ۱۳۹۹ رشد تولید مسکن منفی ۱۳ و در سال ۱۴۰۰، ۶.۹ درصد بود که در سال ۱۴۰۲ رشد ۷.۱ درصدی را شاهد بودیم و این نوید جهش تولید مسکن را می‌دهد. در حال حاضر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی در حال ساخت است و ۷۰۰ هزار واحد تحویل مردم شده و مابقی در حال ساخت است. 

چه مقدار زمین در دولت سیزدهم به مردم واگذار شد؟ 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه تامین زمین گفت: در بخش تامین زمین ما از هزار هکتار در بخش شهری و روستایی عبور کردیم. در بخش روستایی از ابتدای انقلاب تا سال ۱۴۰۲ درمجموع ۸۰۰ هزار قطعه زمین روستایی به مردم واگذار شد.

بذرپاش ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ تاکنون که ۴ ماه از سال ۱۴۰۳ می‌گذرد، بیش از یک میلیون قطعه زمین در سامانه ما وارد شده و در حال تحویل به مردم است. 

افزایش دو برابری صدور پروانه نوسازی در شهرها

وزیر راه و شهرسازی در مورد بافت فرسوده گفت: یکی از سیاست های اصلی ما در حوزه بافت فرسوده بود. 

بذرپاش ادامه داد: میانگین سالانه صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده در شهرها در دولت دوازدهم ۴۷ هزار پروانه بود که در سه ساله دولت سیزدهم به میانگین سالانه ۹۴ هزار پروانه رسیده است و نشانگر رشد دو برابری است. 

وی با اشاره به رشد نوسازی مسکن های روستایی گفت: در حالی در دولت دوازدهم سالانه  ۸۰ هزار قرارداد نوسازی مسکن روستایی بود که در دولت سیزدهم سالانه ۱۶۵ قرارداد نوسازی در بنیاد مسکن را شاهد هستیم و شاهد دو برابر شدن آن هستیم. 

چه خبر از مالیات خانه های خالی؟ 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مالیات بر خانه های خالی و شناسایی آن از طریق سامانه املاک و اسکان گفت: تعداد ۱۲۰ هزار واحد ازسوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان مالیاتی معرفی شد و شناسایی آنها از طریق سامانه املاک و اسکان بوده است. 

تکمیل ۱۴۰ هزار مسکن مهر در دولت سیزدهم
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش مسکن مهر ۲۴۰ هزار واحد ساخته نشده به دولت سیزدهم به ارث رسید.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۴۰ هزار مسکن مهر در دولت سیزدهم تکمیل و تحویل مردم شده است، گفت: ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع لازم برای تکمیل مسکن مهر از طریق مولدسازی املاک تحت اختیار این وزارتخانه تامین شد.

رشد چشمگیر ترانزیت خارجی در دولت سیزدهم 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کلان‌پروژه ایران‌راه گفت: رکود ترانزیت خارجی در سال ۱۴۰۲ زده شد. ترانزیت خارجی جاده ای و ریلی در سال ۱۴۰۲ در حالی به ۱۷ میلیون تن رسید که پیش از این بالاترین میزان ترانزیت خارجی ۱۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۳ بود. 

بذرپاش با اشاره به تداوم رشد ترانزیت خارجی گفت: امسال با رشد شتابان ترانزیت خارجی از ۲۲ میلیون تن هم عبور می کند. در سال گذشته رشد ترانزیت جاده ای ۵۸ درصد و امسال در ۴ ماهه نخست سال ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است. 

۳۰۰ هزار هکتار به پهنه‌های شهری در کشور اضافه می‌شود 

 وزیر راه و شهرسازی گفت: مطابق قانون باید ۳۰۰ هزار هکتار باید به پهنه‌های شهری کشور افزوده شود.

وی بیان کرد: احکام خوبی در بخش مسکن در برنامه هفتم توسعه مصوب شده که یکی از آنها این است که ۳۰۰ هزار هکتار باید به پهنه‌های شهری کشور افزوده شود.

عملکرد دولت سیزدهم در بخش مسافر ریلی
 
وزیر راه و شهرسازی در مورد بخش مسافران در حوزه ریل با اشاره به ارزانی این بخش برای مسافران گفت: در حوزه مسافر در بخش ریل در سال ۱۴۰۲، ۲۳ میلیون مسافر ریلی داشتیم. البته هنوز تقاضا به دلیل ارزان بودن ریل دو برابر ظرفیت ماست و توان ما باید دو برابر شود. 

قیمت بلیت هواپیما باید اصلاح شود 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: سوخت هواپیماها با نرخ ۶۰۰ تومان و به صورت یارانه ای و حدود یک پنجم قیمت آزاد سوخت تامین می شود بنابراین قیمت بلیت هواپیما باید اصلاح شود.

تعیین قیمت ثابت برای بلیت پروازهای اربعین

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قیمت بلیت پروازها برای اربعین گفت: در اربعین امسال  برای آسایش مردم، قیمت بلیت پروازها به مقصد عراق ثابت خواهد بود.

وی ادامه داد: در اربعین پروازها به مرزها افزایش می باید و تسهیلات خوبی در پایانه‌های مرزی برای زائران اربعین تدارک دیده شده است.

مشاوران املاک متخلف در مجموع ۳۲۰ میلیارد تومان جریمه شدند

بذرپاش گفت: تا به امروز بیش از  ۶۵۰ هزار قرارداد بین موجر و مستاجر در سامانه خودنویس به ثبت رسیده است؛ به طور میانگین حدود 7 هزار قرارداد اجاره روزانه در این سامانه ثبت می شود. 

وی با بیان اینکه امسال قول دادیم غیر از اجاره، خرید و فروش ملک را هم در این سامانه راه اندازی کنیم، ادامه داد: تا امروز بیش از ۱۱۰ هزار بازرسی از مشاورین املاک انجام شده است و بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان جریمه تعزیراتی اتفاق افتاد.

جریمه دوبل بانک‌هایی که تسهیلات مسکن ملی را نپردازند

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جریمه های بانک هایی که تسهیلات مسکن ملی را به متقاضیان نپردازند، گفت: با اینکه رشد خوبی در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۲ را شاهد بودیم، اما نشد شبکه بانکی را به خدمت نهضت ملی مسکن بیاوریم. 

بذرپاش با اشاره به اینکه کم‌کاری بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن ملی موجب شد به جای ۱۰۰ درصد به ۲۸ درصد قانون عمل شود، گفت: تلاش کردیم تا پروژه مسکن ملی زودتر تمام شود تا با قیمت تمام‌شده کمتری به دست مردم برسد. به همین دلیل، مکانیزم اخذ مالیات از بانک‌هایی که به وظیفه خود در پرداخت تسهیلات مسکن ملی عمل نکنند، دیده شد. 

وی ادامه داد: مکانیزم دیگر، محدودیت در رشد ترازنامه بانک‌هایی بود که به سهمیه خود در نهضت ملی عمل نکنند.

تاخیر برخی پروازهای خارجی به دلیل اختلال مایکروسافت 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکل فنی روز گذشته در اینترنت جهانی گفت: پلتفرم هایی که در داخل توسعه پیدا کرد موجب شد فرودگاه ها و مراکز ما دچار اختلال نشوند. 

بذرپاش افزود: البته ما در داخل دچار تاخیر یا مشکلی نشدیم اما پروازها به مقاصد کشورهایی که سامانه های آنها برای مسافرگیری به مشکل خورده بودند، چند ساعتی با تاخیر مواجه شد.

این خبر در حال تکمیل است...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha