کد خبر 261181
۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی:

همگرایی دانش علوم شناختی و هوش مصنوعی برای حل بسیاری از مسائل حیاتی است

همگرایی دانش علوم شناختی و هوش مصنوعی برای حل بسیاری از مسائل حیاتی است

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی گفت: همگرایی دانش علوم شناختی و هوش مصنوعی برای حل بسیاری از مسایل حیاتی است.

 به گزارش گروه ارتباطات حیات، سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در مراسم «رویداد تجربه هوشمند: آینده هوش مصنوعی» افتتاحیه دومین دوره جایزه سالانه هوش مصنوعی ایران " گفت: همگرایی دانش علوم شناختی و هوش مصنوعی منجر به حل بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزه‌های مختلف می‌شود.

وی افزود: با پیشرفت‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی و تولید سامانه‌های هوشمند حاصل شده، می‌توان بین شناخت طبیعی و شناخت مصنوعی پیوند برقرار کرد.

وی با بیان اینکه علوم شناختی دانش لازم برای پیشرفت و توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی را در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: ورود هوش مصنوعی به جنبه‌های مختلف زندگی، سبب بروز تحولات زیادی شده و این حوزه به صورت روزافزون در حال گسترش است.

مهدوی برنامه ریزی، یادگیری، استدلال، پردازش زبان طبیعی و توانایی حرکت و دستکاری اشیا را از مسائل اصلی هوش مصنوعی برشمرد و یادآور شد: علوم شناحتی در حقیقت به دنبال به‌دست‌آوردن ابزارهایی است که بتواند با کمک داده‌های رفتاری افراد، به سازوکارهای ذهنی و فرآیندی پی ببرد که برای پردازش داده‌ها در مغز رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: با همگرایی این دو دانش، این امکان را خواهیم داشت که کلان‌داده‌های پیچیده رفتاری را نیز مانند داده‌های ساده به آسانی تفسیر کرده و از آن بهره‌برداری کنیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی گفت: هوش مصنوعی با مطالعه الگوهای مغز انسان و با تجزیه و تحلیل فرآیند شناختی توسعه می‌یابد و نتیجه این مطالعات باعث توسعه نرم‌افزارها و سیستم‌های هوشمند می‌شود.

به گفته وی، استفاده از هوش مصنوعی در علوم شناختی می‌تواند به دست‌آوردن دیدگاه‌های جدید و تحلیل‌های عمیقتر درباره رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان کمک کند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در بخشی دیگر از اظهاراتش نقش هوش مصنوعی در سه حوزه سلامت و سرمایه شناختی، ارتقای یاد گیری و یاددهی میان کودکان و نوجوانان در آموزش و پرورش، و نیز شناخت رفتارها و گفتمان اجتماعی را حایز اهمیت دانست و گفت: در حال حاضر زیر ساخت‌های لازم و اساسی برای پیوند این دو دانش درکشور برنامه ریزی شده و برخی از مراکز ایجاد و شماری دیگر در حال احداث است تا نقش آفرینی متخصصان و محققان و کار آفرینان در حوزه دانش هوش مصنوعی در حوزه علوم شناختی و علوم اعصاب افزایش یابد.

مهدوی همچنین گفت: با استفاده ازهوش مصنوعی می‌تواند به تشخیص زودهنگام اختلالات شناختی و ارایه راهکارها برای درمان نارسایی‌ها درمیان کودکان و سالمندان کمک کرد.

شقایق حق‌جوی رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز در این رویداد با بیان اینکه هوش مصنوعی علوم اعصاب را مانند هر علم دیگری متحول می‌کند، گفت: با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان عملکرد مغز را تحلیل کرد.
وی با اشاره به تلاش‌ها و سرمایه گذاری گسترده برخی از کشورها برای توسعه و بهره گیری از دانش هوش مصنوعی درحوزه علوم اعصاب واعصاب شناختی، استفاده ازظرفیت، پتانسیل‌ها و امکانات برای حل بسیاری از مسایل و مشکلات را حایز اهمیت دانست و خواستار نقش آفرینی متخصصان و نخبگان این دانش در کشور شد.

رویداد «تجربه هوشمند: آینده نهایی هوش مصنوعی» به همراه افتتاحیه دومین دوره جایزه سالانه هوش مصنوعی ایران با حضور شمارزیادی ازمحققان، کارآفزینان در مرکز همایش‌های ۱۰۰ استارت آپ در تهران برگزار شد.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha