کد خبر 260962
۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷

۹۰۰ پروژه پژوهشی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس فعال است

۹۰۰ پروژه پژوهشی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس فعال است

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: تاکنون مرکز اسناد ۹۰۰ پروژه پژوهشی فعال در دست اقدام دارد و برای همه قرارگاه ها الگویی در حال انجام است، برای ۱۲۰ فرمانده شهید سیره زندگی و سبک آنان تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ یادواره شهدای قرارگاه رمضان و چهلمین سالروز تاسیس قرارگاه رمضان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز بیستم تیرماه در مجتمع فرهنگی فتح المبین با حضور سردار وحیدی وزیر کشور،  سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از خانواده شهدا برگزار شد.

سردار علی محمد نائینی رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس  در این آیین ضمن تسلیت ایام محرم گفت: از نیروی قدس سپاه و قرارگاه رمضان تشکر میکنم؛ همچنین از پدید آورنده این دو اثر سردار رضا صادقی برای اطلس قرارگاه رمضان و کارنامه قرارگاه رمضان تشکر میکنم. این پروژه ای ۶ ساله بود که نویسنده باید در آن  روایات دو جبهه را میدید و با فرماندهان قرارگاه گفتگو های عمیقی انجام میداد؛ گنجینه و آثار مرکز را باید میدید و در نهایت باید دانست تالیف یک اثر تاریخی کار ساده ای نیست؛ چراکه کارکرد امنیتی و اجتماعی دارد.

وی در ادامه ضمن تشکر از سردار ذوالقدر اظهار کرد: ایشان در  تدقیق روایات بسیار کمک کردند. ایشان همه سطور این محتوا را خوانده و همچنین از برادر محمد جعفری نیز تشکر میکنم.  همچنین از محققان مرکز که آثار را تطبیق می‌دهند، سپاسگزارم. قرارگاه رمضان و مرکز جنگهای نامنظم یکی از جلوه های ابتکار سپاه در دوران دفاع مقدس بود و همچنان برکاتش جاری است.

سردار نایینی افزود: یکی از سیاستهای مرکز، تولید اثر مستند و تاریخی برای سازمان رزم سپاه پاسداران است. در مرکز اسناد چهار اثر تولید شده است تاکنون مرکز اسناد ۹۰۰ پروژه پژوهشی فعال در دست اقدام دارد و برای همه قرارگاه ها الگویی در حال انجام است، برای ۱۲۰ فرمانده شهید سیره زندگی و سبک آنان تعریف شده است و یک نمونه آن که زندگینامه شهید دقایقی بود سال گذشته توسط سردار سلامی رونمایی شد.

وی گفت: ۶۰ اثر درباره فرماندهان دفاع مقدس در حال اجراست و ۴۰۰ تاریخ شفاهی فرمانده در حال انجام است و ۱۰ نفر از آنان انجام شده است. ۱۵ نفر از فرماندهانی که در مقطعی از دوران دفاع مقدس در قرارگاه رمضان بوده اند را در بخش های مختلف سپاه بودند و بخشی از تاریخ شفاهی آنان هم انجام میشود. امروز اطلس قرارگاه رمضان در ۱۰ فصل رونمایی می‌شود. کارنامه تفصیلی قرارگاه رمضان پژوهش به روش تاریخی است که در ۸ فصل تدوین شده و امیدوارم مبنایی برای تولیدات هنری و سینمایی باشد.

نایینی در پایان افزود: امیدوارم کنگره شهدای لشکر سپاه بدر نیز برگزار شود. همه لشکرهای متولی دارند اما سپاه بدر یکی از یگانهای سپاه بوده و لازم است فهرستی از اقدامات تعریف شود. تاکنون فقط توانسته این ۴ پروژه تدوین کنیم و امیدواریم با اهتمام شما بتوانیم آنچه که نیاز میدان‌های مختلف مجاهدت است محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha