کد خبر 260823
۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰

گزارش «حیات» از نقض قانون توسط یک ملی‌پوش؛

بیرانوند مشمول معافیت تحصیلی نیست و باید به سربازی برود

بیرانوند مشمول معافیت تحصیلی نیست و باید به سربازی برود

گلر تیم فوتبال پرسپولیس در سال‌های اخیر به واسطه معافیت تحصیلی از گذارندن دوران خدمت سربازی امتناع کرده و این در حالیست که طبق قوانین او مشمول معافیت تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ ماجرای خدمت سربازی فوتبالیست‌ها در سال‌های اخیر یکی از سوژه‌های قابل پیگیری و قابل بحث محافل ورزشی و رسانه‌ای بوده است. وضعیت خدمت فوتبالیست‌ها سال‌هاست که مورد بحث و توجه است و در این میان بارها قوانین مختلفی در خصوص آن وضع شده و بعد از مدتی بنا بر تصمیم مسئولان ذیربط دچار تغییر شده است.

در این میان سال گذشته دستورالعملی از سوی ستادکل نیروهای مسلح منتشر شد مبنی بر لغو قانون معافیت موقت ورزشکاران قهرمان ابلاغ شد و اعلام شد بازیکنان فوتبالی که تا پیش از این به واسطه این قانون معافیت موقت دریافت کرده بودند از این به بعد مشمول حساب شده و باید هرچه زودتر در این خصوص تعیین تکلیف کنند.

پس از این ماجرا بود که وزارت ورزش رایزنی‌هایی با مسئولان نظام وظیفه داشتند که طی آن موفق شدند اعزام فوتبالیست‌های شاغل در لیگ برتر را تا پایان فصل به تعویق بیاندازند تا باشگاه‌های ورزشی و مسابقات لیگ برتر با مشکل و اختلال مواجه نشوند و حالا این نفرات در حال انتقال به تیم‌های نظامی از جمله ملوان هستند.

در این میان برخی فوتبالیست‌ها اما مسیر دیگری طی کرده و از راه‌های دیگری خدمت سربازی خود را به تعویق انداختند. یکی از آنها علیرضا بیرانوند است که چند سالی می‌شود بحث خدمت سربازی او مطرح است و نقل محافل خبری بوده و حرف و حدیث‌های زیادی پیرامونش ایجاد شده است.

سال گذشته تصویری از او منتشر شد که نشان می‌داد در دانشگاه ثبت نام کرده و قصد دارد از معافیت تحصیلی استفاده کند.

بیرانوند مشمول معافیت تحصیلی نیست و باید به سربازی برود

 خبر قبولی او در مقطع کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی آبان ۱۴۰۰ منتشر شد و به این واسطه او توانست از قانون معافیت تحصیلی استفاده کند ولی مشخص نیست این معافیت همچنان ادامه داشته باشد چرا که معافیت تحصیلی سقف سنی دارد.

بر اساس مقررات وظیفه عمومی، حداکثر مدت مجازتحصیل (سقف سنوات تحصیلی) برای دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی مقاطع کارشناسی ۵ سال، کارشناسی ارشد ناپیوسته ۳ سال و دکتری ۶ سال است و در صورت عدم اتمام واحدهای درسی، دانشجو می‌تواند از طریق شورای بررسی موارد خاص (کمیسیون) دانشگاه درخواست ادامه تحصیل کند و در صورت احراز شرایط،حداکثر تا دو نیمسال از سنوات ارفاقی اول و دوم و یک نیمسال از سنوات ارفاقی در مهلت معرفی استفاده کند.

بیرانوند مشمول معافیت تحصیلی نیست و باید به سربازی برود

در اینجا دو موضوع مطرح می‌شود. ابتدا اینکه سقف معافیت تحصیلی برای کارشناسی ارشد ۳ سال است که بدین ترتیب بیرانوند آبان ماه امسال سقف معافیت تحصیلی‌اش پر شده و باید عازم خدمت سربازی شود. این یعنی او نمی‌تواند امسال قراردادی با باشگاه غیر نظامی امضا کرده و تا پایان فصل در این تیم حضور داشته باشد. اگه وعده مسئولان فدراسیون فوتبال مبنی بر شروع فصل جدید از اواخر مرداد صحت داشته باشد بیرانوند تنها ۳ ماه اجازه فعالیت در باشگاه جدید خود را دارد و بعد از آن باید به تیمی نظامی منتقل شود.

اما مشکل بزرگتر اینجاست که اقدام بیرانوند برای استفاده از معافیت تحصیلی هم خودش برخلاف قوانین است چرا که شرایط سنی استفاده از چنین قانونی را ندارد. اگر او را مانند هر شخص دیگری از ۱۸ سالگی مشمول قانونی خدمت سربازی به واسطه سنش بدانیم، سقف استفاده از معافیت تحصیلی در مقطع کارشناسی ۵ و سقف استفاده از معافیت کارشناسی ارشد ۳ سال است که در مجموع می‌شود ۸ سال و این یعنی یک فرد مشمول نهایتا تا ۲۶ سالگی اجازه استفاده از معافیت تحصیلی تا پایان دوره کارشناسی ارشد را دارد و این در حالیست که بیرانوند در حال حاضل ۳۱ ساله است و در آستانه ورود به ۳۲ سالگی قرار گرفته است.

بیرانوند در مقطعی در دانشگاه ثبت‌نام کرده بود که آن زمان مشمول قانون معافیت موقت سرباز قهرمان می‌شد ولی چندی بعد این قانون برداشته شد و شرایط به حالت قبل برگشت ولی هیچ قانونی به او این اجازه را نداده که پس از پایان قانون قبلی از قانون معافیت تحصیلی استفاده کرده و شرایط سنی برایش لحاظ نشود. طبق گفته سردار کمالی که در آن مقطع صحبت‌های مفصلی در این خصوص انجام داده بود، استفاده از دو معافیت موقت همزمان برای یک  فرد جایز نیست و اگر کسی هم دو قانون مختلف شامل حالش شود فقط می‌تواند یکی از آنها را مورد استفاده قرار دهد.

بحث معافیت سربازان فوتبالیست در سال‌های اخیر اعتراضات عمومی زیادی را به دنبال داشته و عده زیادی این قانون را نقض عدالت می‌دانند چرا که مردم عادی توانایی استفاده از چنین شرایطی را ندارند و حالا که به گفته مسئولین و با توجه به خواست عمومی این قوانین برچیده شده، استفاده از روش‌های این چنینی برای دور زدن قانون در نوع خودش اتفاق بدتری محسوب می‌شود که باید دقت نظر بیشتری در خصوص آن صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha