۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۰

توسعه روشی جدید برای اندازه‌گیری جرم ماده تاریک

ستاره شناسان اسپانیایی کشف کرده اند که جرم ماده تاریک در خوشه‌های کهکشانی بزرگ را می‌توان با اندازه و شدت امواج ضربه‌ای ایجاد شده در طول شکل گیری این ساختارهای کیهانی تعیین کرد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، دانشمندان اسپانیایی با ابداع روشی جدید امکان اندازه‌گیری جرم ماده تاریک و تأیید صحت روش‌های دیگر برای مشاهده این ماده نامرئی را فراهم کرده اند، این موضوع در مقاله تحقیقاتی منتشر شده در مجله Nature Astronomy بیان شده است.

محققان می‌گویند: مشکل تعیین جرم دقیق خوشه‌های کهکشانی یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مسائل در نجوم است.

این رویکرد برای تعیین جرم ماده تاریک در کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی توسط تیمی از ستاره‌شناسان اسپانیایی به سرپرستی سوزانا پلانلیس، محقق دانشگاه والنسیا، ایجاد شد. ماهیت این روش در این واقعیت نهفته است که فرآیند تشکیل خوشه‌های کهکشانی منجر به تشکیل تعداد زیادی امواج ضربه‌ای می‌شود که قدرت، اندازه و ساختار آنها به میزان توزیع ماده مرئی و تاریک در گروه کهکشان‌ها بستگی دارد.

انتشار حاصل از این امواج اخیراً توسط تلسکوپ‌های سوزاکو و وریتاس شناسایی شد و دانشمندان را به این پرسش سوق داد که آیا می‌توان از مشاهدات این درخشش برای تعیین جرم دقیق ماده تاریک در خوشه‌های کهکشانی بزرگ استفاده کرد.

منبع: ناسا