کد خبر 260033
۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱

وزیر نیرو:

دریاچه ارومیه از مهمترین منابع حیات در کشور است

دریاچه ارومیه از مهمترین منابع حیات در کشور است

وزیر نیرو گفت: دریاچه ارومیه یکی از مهمترین منابع حیات در شمال غرب کشور بوده و احیای آن جزو اولویت های هر دولت است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات، علی اکبر محرابیان روز پنجشنبه در آیین افتتاح و بهره برداری فاز دوم طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه شامل بند و کانال بادین آباد پیرانشهر اظهار کرد: در ادوار گذشته به دلیل خشکسالی و بهره برداری های غیر اصولی ازمنابع آب، شاهد خشک شدن دریاچه بودیم و اگر این دریاچه احیا نشود، حیات بخش قابل توجهی از کشور با تهدید جدی روبه رو خواهد شد.

وی اضافه کرد: این دریاچه نقطه و کانونی برای حیات دادن به منطقه است ولی با وجود منابع سرشار خاک و کانی هایی که درخاک بستر دریاچه وجود دارد، در صورت خشک شدن آن، منطقه دچار مشکلات بسیار جدی خواهد شد .

وزیر نیرو ادامه داد: موضوع احیای دریاچه ارومیه از دهه ۱۳۸۰ در دستور کار دولت ها قرار گرفت و کارگروهی برای آن تشکیل شد و مطالعات جامعی توسط مشاوران و متخصصان و همچنین مطالبات تطبیقی در موارد مشابه این دریاچه و دریاچه های بزرگتر که این تجربه را داشتند، انجام شد که نتیجه تمامی مطالعات و تجربیات تبدیل به سند احیای دریاچه ارومیه شده است.

محرابیان اظهار کرد: این سند احیا ۲ بخش کلی دارد؛ یک بخش پروژه های عمرانی و توسعه ای و برای تضمین پایداری آب و یک بخش هم پروژه های نرم افزاری و مدیریتی برای مدیریت منابع موجود است.

وی گفت: امروز ما همزمان با افتتاح و بهره برداری از بند و کانال بادین آباد برای انتقال آب قابل توجهی به سد کانی سیب و انتقال آن به دریاچه ارومیه، آخرین پروژه عمرانی و توسعه ای دریاچه ارومیه ای را بهره برداری کردیم و در پروژه های توسعه ای به نقطه پایانی رسیدیم ولی دریاچه ارومیه کامل احیا نشده است.

وی افزود: برنامه های احیای دریاچه ارومیه در استان های کردستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با جدیت پیگیری شده است و موفقیت های حاصل شده، قابل تقدیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha