کد خبر 259924
۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵

امروز برگزار شد؛ 

تجلیل از قضات شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و امور ایثارگران

تجلیل از قضات شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و امور ایثارگران

مراسم تجلیل از قضات شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ امروز طی مراسمی و با حضور علیرضا قیطاسی سرپرست بانک دی و میثم اروز مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی و قاسمی معاون حقوقی بنیادشهید و امور ایثارگران از قضات شاهد و ایثارگر تجلیل به عمل آمد.

در ابتدای این مراسم قاسمی معاون حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد شهید بهشتی و یاوران وفادار ایشان و ادای احترام به مقام شامخ شهید جمهور گفت: آیت الله رئیسی بیش از ۴ دهه از عمر شریفشان را در مجموعه دستگاه قضایی سپری کردند. درود و صلوات میفرستیم بر همه شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس و بویژه شهدای خدمت.  

وی ادامه داد: تشکر میکنیم از همه تلاش های قضات محترم ایثارگر که ما را در طول سالهای متمادی همراهی کردند چرا که بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان یک نهاد خاص که شرایط ویژه ای دارد زحمات زیادی را به قوه قضاییه متحمل کرده است. 

وی افزود: بنده توفیق داشتم در سالهای اخیر در دوره های مختلف در بنیاد شهید حضور داشته باشم وقتی این دوره را با دوره های قبل تطبیق میدهم بخصوص دوره آقای لاریجانی و شهید رئیسی دوره آقای اژه ای همکاری ویژه و بی نظیری با بنیاد شهید داشتند که در طی سه سال ریاست ایشان بیش از 4 جلسه با ایثارگران برگزار کردند و بعد از گذشت یک دهه، سال گذشته به عنوان اولین دستگاه اجرایی یک تفاهمنامه بین بنیاد شهید و قوه قضاییه منعقد گردید. 

قاسمی اظهار کرد: اگر عنایت شهدا نبود بعید میدانم چنین تفاهمانه ای منعقد می شد که بعد از آن  تفاهمنامه های متعددی با ستاد دیه و سازمان زندان ها و تفاهمنامه ای که قرار است بین بنیاد شهید و خدمات الکترونیک قضایی منعقد شود را ادامه دادیم.

 معاون حقوقی بنیاد شهید ادامه داد: با عنایت آقای اژه ای قرار شد یک تفاهمنامه با کانون دفاتر خدمات الکترونیک منعقد شود که ایثارگران از پرداخت هزینه ها معاف شوند.

وی افزود: ما وقتی نگاه میکنیم به مجموع قوانین خانوده شهدا و ایثارگران که حضرت امام(ره) دستور دادند که تشکیل شود به دو جمله میرسیم: یک.تکریم جامعه ایثارگری و دو. ترویج فرهنگ ایثار و شهادت. امروز اعلی درجه، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تکریم جامعه ایثار و شهادت است.

قاسمی بیان کرد: در راستای تکریم جامعه ایثارگری ما یک بحثی داریم با عنوان معاضدت های حقوقی، قانونی و قضایی به جامعه ایثارگری که در باب این معاضدت های قضایی ما چند مقرره قانونی داریم که طی آن قوه قضاییه خدمات شایسته و کاملی را به بنیاد شهید ارائه کرده است. 

وی ادامه داد : در قانون اساس نامه بنیاد شهید یک بندی داریم به نام  «بند ۳» که تحت عنوان امور حقوقی و قضایی از آن یاد میکنیم پیرو همین بند ما یک دستورالعملی داریم تحت عنوان امور حقوقی و قضایی ایثارگران که بعد از ده سال با کمک دکتر قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید این دستور العمل ابلاغ و نهایی شد. 

وی افزود: طبق این دستور العمل ما برای هر ایثارگری که مشمول مفاد دستورالعمل هستند وکیل در نظر میگیریم و دستمزد هر وکیل ۲۲ میلیون تومان است که قبل از این حمایت دکتر قاضی زاده یک میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت می کردیم. 

معاون حقوقی بنیاد شهید با اشاره به ماده ۵۸ در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بیان کرد: در ماده ۵۸ قانونگذار وزارت دادگستری و قوه قضاییه را مکلف کرده است که با هماهنگی بنیاد شهید نسبت به ارایه خدمات و معاضدت قضایی از محل بودجه بنیاد شهید این کار باید انجام شود.

قاسمی افزود: بطور کلی معاونت حقوقی  بنیاد شهید شامل سه اداره کل است: اداره کل حقوقی ، اداره کل مجلس و دولت و اداره کل کمیسیون ماده ۱۶ 

 نکته بسیارمهم کمیسیون ماده ۱۶ قانون تسهیلات استخدامی جانبازان است این کمیسیون ۵ عضو دارد که کارهای صادره ایثارگران از شکایت هایی که ایثارگران از عملکرد دستگاهای اجرایی به عمل می آورند رسیدگی می کند. 

معاون حقوقی بنیاد ادامه داد: یک نکته مهم که طی سالهای اخیر اتفاق افتاد این بود که ما در سراسر کشور به جز چند استان در همه استانها شعب ویژه ایثارگران ایجاد کرده ایم این باعث شده هم وقت ایثارگر کمتر تلف شود و هم قاضی که میخواهد رسیدگی کند  از درد و رنج ایثارگر بهتر آگاه شود.

لذا اگر شما جامعه هدف  بنیاد هستید یا عزیزانی را میشناسید که دستگاه های اجرایی قوانین را در موردشان رعایت نمیکنند مرجع رسیدگی کمیسیون ماده ۱۶ است.

 وی افزود: یک مساله بسیار مهم در باب قوانین ایثارگری یک ماده ای را مختص قوانین ایثارگری در نظر گرفتیم تحت عنوان «ماده 31»  که اگر شما بزرگواران حمایت نمایید تا بتوانیم این ماده را تجمیع، تنقیع و یا اصلاح نماییم بسیاری از مشکلات جامعه هدف حل و فصل خواهد شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha