کد خبر 259840
۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹

«حیات» گزارش داد؛

ایران مهد علم با سابقه ۱۷۵۷ ساله  

ایران مهد علم با سابقه ۱۷۵۷ ساله  

تاسیس شبکه دانشگاه‌های جهان به نام شبکه ۱۷۵۷ برای صلح جهانی که با مشارکت چندین نهادی دانشگاهی بین‌المللی در حال انجام بوده، اتفاقی است که می‌تواند ایران را به مهد علم دنیا تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار حیات؛ آئین افتتاح بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ساله آموزش عالی در ایران، همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران، با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی داخلی و خارجی در محل پردیس مرکزی دانشگاه برگزار شد.

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، در این خصوص گفت: پیرو مصوبه مجمع عمومی یونسکو که بر اساس آن ایران به‌عنوان آغازگر سنت دانشگاهی در دنیا شناخته شده است و همچنین با عنایت به مصوبه شورای عالی انقالب فرهنگی مبنی بر واگذاری مأموریت برگزاری بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله آموزش عالی در ایران به دانشگاه تهران که از تأسیس جندی شاپور آغاز و به دانشگاه تهران منتهی می‌شود، این آئین برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه براین اساس، ایران مهد تمدن دنیا و دانشگاه تهران نگین این تمدن پرافتخار است، تصریح کرد: بنا برگفته پیامبر اسلام، مردانی از پارس به علم حتی اگر در ثریا باشد، دست خواهند یافت. امروز از طریق نماد آموزش عالی ایران، در احیای تمدن ایرانی گام‌های اساسی برخواهیم داشت.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: امروز همچنین شاهد تاسیس شبکه دانشگاه‌های جهان به نام شبکه ۱۷۵۷ برای صلح جهانی خواهیم بود و از منشور سند ۱۷۵۷ بهره‌برداری خواهد شد. امروز به شدت نیازمند صلح و آرامش جهانی هستیم و دانشگاه تهران این نقش را برعهده خواهد گرفت و دانشگاه‌های جهان را زیر چتر ۱۷۵۷ برای اعتلای صلح جهانی قرار خواهد داد.

ایران مهد علم با سابقه ۱۷۵۷ ساله  

ارتقای دانشجویان افغان در دانشگاه‌های ایران

در ادامه این مراسم، یانگ سرانگ، رئیس دفتر یونسکو در تهران بیان کرد: گرامیداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزشی در ایران و نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران را تبریک می‌گویم. یونسکو تنها نهاد سازمان ملل است که در زمینه آموزش فعالیت می‌کند. آموزش عالی یک نیاز فرهنگی و سرمایه ملی است که به توسعه جوامع در همه ابعاد کمک می‌کند.

وی افزود: آموزش عالی درصدد ایجاد زمینه و دسترسی برابر زنان و مردان به آموزش‌های حرف‎های و علمی است. به این دلیل، سنت دیرپای آموزش عالی نقش مهمی در توسعه برنامه‌های ۲۰۳۰ خواهد داشت.

رئیس دفتر یونسکو در تهران تاکید کرد: یونسکو تسهیلاتی را برای کشورهای عضو فراهم می‌کند تا مهارت‌های مبتنی بر دانش را توسعه دهند. کرسی‌های یونسکو همچنین همکاری‌های بین المللی را پیگیری می‌کنند و در حال حاضر، ۱۶کرسی یونسکو در ایران فعال هستند.

وی تصریح کرد: یونسکو با همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه خوارزمی و وزارت علوم، برنامه‌هایی را برای ارتقای آموزشی دانشجویان افغانستانی پیگیری می‌کند و تابه حال ۵۰۰ استاد افغانستانی در برنامه‌های یونسکو شرکت کرده اند.

ایران مهد علم با سابقه ۱۷۵۷ ساله  

اثر بخشی نخبگان در برنامه هفتم

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم گفت: خدا را شاکریم که در کشوری زندگی می‌کنیم که دانش پذیری جزو فرهنگ آن است. تمدن ایرانی از ابتدا دانش بنیان بوده و بیش از ۱۷قرن پیش، دانشگاه در این کشور تأسیس شده است و بعد از فراز و فرودهایی با تأسیس دارالفنون و سپس دانشگاه تهران و شکل گیری آموزش عالی مواجه بوده‌ایم.

وی افزود: یکی از توفیقات جمهوری اسلامی، توسعه شخصیت علمی کشور است. در دهه چهارم بعد از پیروزی انقلاب، دانشگاه‌ها به عملکرد مها رت محور، نیاز محور و کار آفرینی روی آوردند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: با تأسیس پارک‌های علم و فناوری نیز امروز شاهدیم استادان و دانش آموختگان در عرصه تأسیس شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور موفق بوده‌اند.

زلفی‌گل تصریح کرد: پرسش امروز این است که ما برای اثربخشی نخبگان و دانشگاهیان چه باید بکنیم؟ در این راستا احکام ویژهای در زمینه توسعه علم و فناوری در برنامه توسعه هفتم تصویب شده‌است و انتظار میرود دولت آینده آنها را اجرا کند.

ایران مهد علم با سابقه ۱۷۵۷ ساله  

ایرانیان، مهد تمدن و علم است

در ادامه مراسم، علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی گفت: تا سال ۱۳۹۶می‌گفتند دانشگاه بولونیای ایتالیا با ۹۰۰ سال سابقه، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان است، ولی ما ثابت کردیم که دانشگاه جندی شاپور قدیمی‌ترین مرکز علمی جهان است و ایرانی‌ها بودند که آموزش عالی را در جهان بنیان نهادند.

وی افزود: حدود ۱۸۰۰ سال است که ما دانشگاه داریم و باید وارثان خوبی برای آن باشیم. بر سر در دانشگاه جندی شاپور حک شده بود که فضیلت و علم برتر از زور بازو و شمشیر است و ما ایرانیان وارث چنین فرهنگی هستیم.

در این بخش از آئین از منشور ۱۷۵۷ و کتاب جندیشاپور و سکه یادبود ۱۷۵۷ رونمایی شد.

اولین شماره سریال این سکه نیز از سوی رئیس دانشگاه تهران به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، اهدا شد.

ایران مهد علم با سابقه ۱۷۵۷ ساله  

در ادامه این برنامه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، خطاب به حضار گفت: اینجا دانشگاه تهران، دا نشگاه ممتاز ایران است و من خرسندم به عنوان عضوی از خانواده استادان این دانشگا ه سخن می‌گویم.

وی افزود: دانشگاه تهران حامل خاطرات تلخ و شیرین تحوالت سیاسی- اجتماعی ماست و در بسیاری موارد، خودش کانون این تحولات بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هرجا از علم فاصله گرفتیم، اثر منفی آن در سرنوشت اجتماعی دامن‌گیرمان شد.

قالیباف تصریح کرد: دانشگاه سرشت اجتماعی دارد و به برقراری صلح و رفاه اجتماعی کمک می‌کند ولی در جامعه نیروهایی هستند که به جای تولید آرامش، تنش ایجاد می‌کنند و اینجاست که مسئولیت دانشگاه در مبارزه با این تنش‌ها برجسته می‌شود.

در پایان این مراسم از یک قطعه فرش نفیس دستبافت، هنر دست امیرحسین صفدرزاده حقیقی با نشان و عنوان فرش یادبود نودمین سال تأسیس دانشگاه تهران رونمایی شد.

ایران مهد علم با سابقه ۱۷۵۷ ساله  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha