کد خبر 259768
۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶

در دومین مناظره دور دوم انتخابات مطرح شد؛

پزشکیان در دومین مناظره دور دوم انتخابات چه گفت؟

پزشکیان در دومین مناظره دور دوم انتخابات چه گفت؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سردار بزرگ کشورمان سپهبد شهید قاسم سلیمانی را غرور ملی و خار چشم دشمنان می‌دانم.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ صحبت‌های مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره تلویزیونی در دور دوم رقابت‌های انتخاباتی با سعید جلیلی دیگر نامزد انتخاباتی آغاز شد.

حاج قاسم خار چشم دشمنان است

پزشکیان گفت: در بحث‌هایی که در مناظره شب گذشته مطرح شد، ظاهرا تداعی شده که من خدمت سردار بزرگ ملی شهید قاسم سلیمانی طوری ‌بی‌احترامی نسبت داشته‌ایم؛ من ایشان را یک غرور ملی و خار چشم دشمنان می‌دانم، او الگویی است که جوانان ما بتوانند از آن استفاده کنند و راهش را ادامه دهند خیلی از مشکلات مملکت را با دیدی که ایشان داشت می‌توانیم حل کنیم.

وی گفت: شهید سلیمانی در خارج قهرمان ظلم ستیز و در داخل به عنوان یار و یاور ستم دیدگان بود، فارغ از این که مذهبی یا غیر مذهبی، با حجاب یا بی حجاب بودند روحش شاد و یادش گرامی باد.

پزشکیان درپاسخ به سوال مجری درباره قانون راهبردی مجلس مانع خروج بازگشت آمریکا به برجام شد، با توجه به این قانون پس از خروج آمریکا از برجام مصوب شد و اجرای تعهدات ایران را به اجرای تعهدات طرف مقابل موکول کردعلت مخالت شما با این قانون چیست گفت: اینکه گفته شده قانون را قبول نداریم به هیچ وجه درست نیست. ما از اول گفتیم چارچوب قانون اجرا می کنیم. از اول گفتیم سیاست‌های کلی رهبری و مسیری را که داریم می رویم طی خواهیم کرد بنابراین امکان دارد چیزی که قانون است بخواهیم بگوییم اجرا نخواهیم کرد چرا که قدم اول کار اشتباه می شود. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: یکی از بحث‌هایی که در قانون راهبردی وجود دارد این است که آمریکا باید تمام تعهداتش را انجام دهد تا ما دوباره برگردیم بنابراین یکی از مشکلاتی است که باید با مجلس، شورای امنیت و سیاست‌گذاران مملکت صحبت کنیم و راه حل برون رفت را با این پیشنهادی که هست چگونه می‌شود حل کرد. طبیعتا با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس، سیاست خارجی و شورای امنیت صحبت می‌کنیم و به یک زبان و نگاه مشترک در این زمینه برسیم، آیا با این روند خواهیم توانست به آن اهداف برسیم یا خیر.

داشتن فقط «یک گزینه» ممکن است منجر به شکست شود

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه اگر آمریکایی ها به تعهدات عمل نکردند با این وجود به تعهداتان عمل می کنید؟، گفت:  این که تعهدات عمل نکنند ما به تعهدات عمل کنیم اینگونه نیست. ما وقتی وارد گفت‌وگو می شویم اصولا اگر با یک گزینه وارد شویم این گزینه که اگر قبول نکنند خود به خود قطع می شود. آیا در کشور تصمیم بر این داریم با یک گزینه وارد گفت‌وگو شویم یا گزینه دیگری در دست داشته باشیم که بخواهیم حرف مان را عزت، حکمت و  مصلحتی که رهبری اشاره کرده‌اند را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم اجرا کنیم؛ همیشه یک گزینه ممکن است منجر به شکست شود. حاکمیت و مدیریتی و سیاستی می تواند موفق باشد که گزینه های مختلف در اختیار داشته باشد. 

پزشکیان در پاسخ به این سوال که چه تغییری خواهید داشت افزود: این به کارهای کارشناسی بر می گردد که باید انجام شود، آیا ما می خواهیم ارتباطمان را با دنیا و مشکلاتمان را کشورها حل کنیم؛ اگر می‌خواهیم حل کنیم باید گزینه‌های مختلفی که می‌توانیم عزت، حکمت و مصلحت را حفظ کنیم انتخاب کنیم.

وی گفت: اگر ما از این راه می خواهیم برویم و آنها نپذیرند معنی آن این است که ما تا آخر می خواهیم در تحریم‌ها بمانیم؛ آیا به مصلحت کشور است که ما در تحریم ها با این نگاه تا آخر بمانیم و این وضعیت ادامه پیدا کند نهایتا تصمیمی است که گرفته شود. 

هیچ دولتی درون قفس نتوانسته به رشد و توسعه برسد

پزشکیان گفت: هیچ حاکمیتی و دولتی در طول تاریخ در درون قفس نتوانسته به رشد و توسعه برسد و ما مجبوریم برای شکوفایی اول با کشورهای همسایه و منطقه تعاملات و تبادلات پیدا کنیم و بعد با کشورهایی که در دنیا زندگی می‌کنند. لازم است در این کار از کارشناسان و نخبگانی که در کشور هستند استفاده کینم، هماهنگی و تعامل داشته باشیم و در نتیجه چارچوب های قانونی که این مسیر را تصحیح کند و به طرف آن حرکت کنیم. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این مجری که با این نکاتی که گفتید می‌توانید تمام تحریم‌ها را لغو کنید، اظهار داشت: هیچ وقت قرار نیست که تمام تحریم ها را لغو کنیم یا نکنیم. گفت‌وگو و مذاکره است و در آن بستگی دارد آنها چه می‌دهند و ما چه می‌دهیم. این چیزی نیست که صد در صد می رویم و تمام مسایل را حل خواهیم کرد.

وی بیان کرد: ما می‌خواهیم ما مشکلمان را با دنیا حل کنیم یا خیر؟ اگر می خواهیم حل کنیم باید گزینه‌های مورد نظر را در اختیار داشته باشیم، آن چیزی که مصلحت جامعه باشد و رشد و پویایی کشور در آن را در اختیار داشته باشیم که این را کارشناسان داخلی باید در بیاورند. کارشناسان باید راه برون رفت از این مساله را در بیاورند تا از بن‌بست بیرون بیاییم. من معتقدم که از بن‌بست باید بیرون بیاییم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

مردم شرایط را خودتان مقایسه کنند و رای دهید

پزشکیان گفت: اینکه برادرمان می‌گویند این آمار غلط است روند پولی که به جامعه آمده با درصد رشد با هم فرق دارد آن چیزی که من دیروز به شما نشان دادم این بود که پولی که در دولت رئیسی چاپ شده است، یک وقتی ۲+۲ می‌شود چهار،‌ یک وقتی ۴+۴ می‌شود ۸، این رشد با هم فرق دارد؛ اینکه ما چقدر پول مملکت را در این دوره اضافه کرده‌ایم آمارش مشخص است بروند از کارشناسان و از بانک مرکزی بپرسند. زندگی مردم هم مشخص است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم گفت: شما الان در زندگی‌تان با پولتان می‌توانید گوشت بخرید، نان بخرید، خانه بخرید، ماشین بخرید، چطور شده اینها اجازه ندادند پول زیاد شود روند هم که مشکل ندارد، پس چرا شما گرفتار شده‌اید، چرا نمی‌توانید در این مملکت خانه کرایه کنید، چرا یک کشاورز نمی‌تواند زندگی کند چرا بازنشسته می‌آید دم مجلس و او را کتک می‌زنند.

درباره اشتغال و مسکن چه کرده‌اند؟

پزشکیان بیان کرد: اگر شما می‌گوید فلان کار را کرده‌اید پس کجاست؟ مگر در دولت رئیسی نمی‌گفتند اشتغال دو برابر خواهد شد، مگر نمی‌گفتند سالی یک میلیون مسکن درست خواهیم کرد و تازه مجوز داده‌اند و در این سه سال ۹۰۰ هزار واحد بوده است. 

وی ادامه داد: قرار بود سالی یک میلیون مسکن درست کنند، قرار بود تورم را تک‌رقمی کنند، سه سال است که تورم بالای ۴۰ درصد است یعنی پدر مردم با این تورم درآمده است؛ حقوق را ۲۰ یا ۱۵ درصد اضافه کرده‌اند. بعد هم می‌گویند ما بلدیم و برنامه داریم برنامه را می‌دادید به آقای رئیسی تا اجرا کند، مگر شما با او نبودید. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: مردم شما زمان آقای خاتمی زندگی‌تان بهتر از این بود یا نبود حالا هر آماری که اینها می‌خواهند بدهند. آیا زندگی‌تان، شغل‌تان، راحتی‌تان و گرانی‌ آیا اینگونه بود که اینها می‌گویند. اگر این گونه بود که حق با این‌ها است اگر اینگونه نیست بدانید که این آدم‌هایی که با این نگاه می‌گویند ما این کار را می‌کنیم شما بلد نیستید و ما بلد هستیم کل بلد بودن اینها این است که در شورای امنیت رئیس بوده است، ۴ تا کاغذ را بررسی می‌کرده است، چند نفر کارمند زیر نظر او کار می‌کردند که می‌گوید من مدیریت کرده‌ام.

پزشکیان گفت: آدمی که یک اداره را مدیریت نکرده است، ۱۰ نفر آدم زیر دست او کار نکرده‌اند، آمده و برای مملکت می‌گوید که من برنامه دارم من دیروز از برادرم (جلیلی) سوال کردم که آیا دولت رئیسی برنامه داشت یا نداشت.

وی افزود: اگر دولت رئیسی برنامه داشت برنامه‌ای که شما آوردید چیست؟ یعنی می‌خواهید سیستم‌ها از نو تکرار کنید یا برنامه رئیسی را می‌خواهید ادامه دهید. اگر می‌خواهید برنامه دولت آقای رئیسی و قانون را ادعا می‌کنند می‌خواهند اجرا کند این حرف‌ها چیست که می‌زنند؛ از طرفی می‌گویند شما قانون را اجرا نمی‌کنید از طرفی می‌گوید من برنامه که وجود دارد پس این برنامه که وجود دارد پس این حرف‌ها چیست که می‌زنید؟

FATF را قبول نمی کنند اما می‌خواهند با دنیا رابطه بگیرند

پزشکیان اظهار داشت: لطفا ایشان (جلیلی) بگویند برنامه‌شان چیست؟ می‌خواهید من ۱۰۰ تا کتاب در زمینه برنامه بیاورم؛ همین دیروز نزدیک به ۱۵۰ اقتصاددان امضا کردند و از روند کاری ما و دولت ما و آنچه که دادیم دفاع کردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینها یک عده‌ هستند که در جایی به اسم دولت سایه نشسته‌اند و برای همه چیز تصمیم می‌گیرند و بعد می‌گویند ما فلان کار را می‌کنیم. اگر کنار بایستید و این حرف‌ها را بزنید که مالیات ندارد، در تئوری هر حرفی را می‌توان بیان کرد. شما دولت آقای خاتمی را با حرف‌هایی که الان می‌زنید مقایسه کنید و مردم خودشان قضاوت کنند.

وی خطاب به مردم گفت: اگر شما می‌خواهید رای بدهید این حرف‌ها را که یک گروهی می‌نشینند تصور می‌کنند که می‌توانند دنیا را درست کنند و در مورد تحریم‌ها هم قرار است تا زمانی که آنها کوتاه نیایند اینها هم کوتاه نیایند، FATF را هم با این روند قبول نخواهند کرد و بعد هم می‌گویند ما با دنیا رابطه داریم.

پزشکیان خطاب به اقتصاددانان و کارخانه‌داران عنوان کرد: خداوکیلی اگر راست می‌گویند روز جمعه به اینها رای بدهید و همه چیز تمام شود.

ادامه‌ دولت روحانی نیستم؛ این تهمت است

پزشکیان با بیان این که تعهد می‌کنم که به دنبال عدالت و رفع تبعیض هستم، گفت: قهرمان ملی ما، شهید سپهبد بزرگوار سلیمانی، امنیت عراق را تامین کرد ولی ما بازار را به دیگران می‌دهیم. مدیر ضعیف یعنی اینکه مذاکره کنیم؛ اما نتیجه آن این طور است که پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل برود. من تعهد می‌کنم تلاش کنم هیچ خانواده ایرانی نگران فرزند خود نباشد.

وی با بیان این که علت وضعیت فعلی مدیران نالایق و بی‌تجربه و غیرکارشناس هستند اظهار داشت: می‌گویند آنها که دور من جمع شده‌اند بد هستند. دور شما چه کسانی جمع شده‌اند؟ آنها که از سفارت عربستان بالا رفتند.

برنامه‌ریزی آمرانه را قبول ندارم

پزشکیان ادامه داد: جلوی دیدگان مردم دارد تهمت می زند که من ادامه دهنده راه روحانی هستم. جلوی دیدگان مردم به افرادی که نیستند تهمت می زنند. حاضر نیست رو در رو با آنها بحث کند.

وی افزود: مردم عزیز شب گذشته دو مسیر و تفاوت هایش را دیدید. یکی سیاستگذاری از بالا توسط گروهی محدود بود و دیگری سیاستگذاری با مشارکت و بهره برداری از خرد جمعی؛ من برنامه ریزی آمرانه را قبول ندارم؛ تصمیم باید با مشارکت بخش خصوصی و اندیشکده‌ها باشد. برنامه‌ریزی در دولت سایه زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد. من به این شیوه پایان خواهم داد. چنانچه در بهداشت و درمان این کار را انجام دادم. 

این نامزد انتخاباتی تاکید کرد: ما با سه گانه فکر غلط، مدیر غلط و عملکرد غلط رو به رو هستیم، ما امنیت عراق را فراهم کردیم، ولی بازارش را دیگران گرفتند، این حاصل فکر غلط است، فکر و مدیر غلط یعنی مذاکره‌کننده‌ای که کشور را زیر قطعنامه سازمان ملل می برد.

وی گام اول در بهبود وضعیت اقتصادی کشور را رفع تحریم‌ها دانست و توضیح داد: من رفع تحریم را در برنامه دارم، اما همه مشکلات کشور تحریم های آمریکا نیست. همه مشکلات کشور ناشی از تحریم نیست. من به دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم. مسأله اقتصاد کشور مدیران غلط، فکر غلط و عملکرد غلط است، ما این رویه را تغییر خواهیم داد. من اصول خودم را بیان کرده ام و بیش از ۱۴۰ اقتصاد دان تایید کرده‌اند. 

 دروغ نمی‌گویم؛ وعده رویایی نمی‌دهم 

پزشکیان افزود: من تعامل با جهان و شایسته گزینی اصلاح خواهم کرد. خیال می‌کنند بدون رابطه با دنیا به رشد ۸ درصدی برسیم. من تعهد می کنم تصمیم های حساس را با مشارکت مردم بگیرم. من تعهد می کنم ارتباطات با دنیا را دوباره برقرار کنم و برای رفع تحریم های ظالمانه یک ساعت وقت را تلف نکنم. من تعهد می کنم به دنبال عدالت و رفع تبعیض باشم تا هیچ خانواده ایرانی نگران نباشد. 

وی ادامه داد: مردم من به شما دروغ نمی‌گویم. وعده‌های رویایی نمی‌دهم و قول‌های غیرعملی فریب نمی‌دهم اما تعهد می‌کنم که متخصص‌ترین افراد در اقتصاد را به کار بگیرم. تصمیمات اساسی با مشارکت مردم بگیرم و ثبات را به اقتصاد ملی برگردانم و مردم را بلاتکلیف نگذارم. مداخله‌های بیجای دولت در اقتصاد را از بین ببرم.

پزشکیان خطاب به جلیلی گفت: دیروز قافیه را باختید، ایشان به من می گوید حزبی هستم، کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود به مردم دروغ می‌گوید، چون من حزبی نیستم، من به مشارکت مردم معتقدم، من بر اساس حزب و گروه نیامده‌ام.

وی گفت: آقای جلیلی چون دیروز قافیه را باخته امروز آمده که باید جواب این سوال ها را بدهم. ۴ دقیقه دائم تهمت زده است. به من تهمت زده جواب سوال شما را نداده است. جواب سوال شما را داده دائم به من گفته شما حزب هستید. ایشان می گوید من حزب هستم یک دروغ واضح است، رئیس جمهوری که می‌خواهد فردا رئیس جمهور شود می گوید من حزبی هستم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من حزبی نیستم و همه می‌دانند و این را گفته ام. جلوی دیدگان مردم به من تهمت می زند. فردی که می‌خواهد فردا رییس جمهور شود مثل آب خوردن به آدمها تهمت می زند، فردا معلوم نیست چه بلایی سر مردم می خواهد بیاورد. به من می‌گوید که مردمی نیستم

۶۰۰ خانه بهداشت به اسم ۶۰۰ شهید ساختم

پزشکیان گفت: من رئیس دانشگاه بودم. اینها که ادعا می‌کنند بسیجی هستند، من رئیس دانشگاه بودم جراح قلب بودم و همسرم فوت کرده بود، اما دو پسر خودم را به کوه های کلیبر برای ساختن خانه بهداشت کارگری می کردند. ۶۰۰ خانه بهداشت به اسم ۶۰۰ شهید ساختم و با مشارکت مردم این کار را کردم.به مشارکت مردم معتقدم، ۵۰ مرکز بهداشتی بدون اعتبار برای مردم ساختم.

وی تاکید کرد: من بر اساس حزب و گروه بالا نیامدم. من با مردم بالا آمدم، اما رئیس جمهوری که می خواهد فردا رئیس جمهور شود مثل آب خوردن جلوی چشم مردم تهمت می‌زند ببین با مردم چکار می‌تواند بکند. من نه حزبم، نه جناح و نه دسته ام. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما (جلیلی) خودتان می‌گویید که دولت سایه هستید من که نمی گویم. شما می گویید و تخریب می کنید؛ آقای جلیلی می گوید دور و بر من این آدم‌ها جمع شده اند. بیشتر گروه حامی قالیباف الان با من کار می کنند. بیشتر گروه مدیران شهید رئیسی دارند الان با من کار می کنند، اینها همه دولت فلان هستند. بارها گفته ام که راهم راه امام علی (ع) است. مسیر حکومتی که باید اجرا شود راهی است که حضرت علی (ع) در خطبه اش به مالک گفته است.

مردم همه زندگی من هستند

پزشکیان توضیح داد: شاخص مردم هستند. با همه این دعواهایی که کردیم ۴۰ درصد مردم پای صندوق های رای آمدند ۶۰ درصد فعلا ما را قبول ندارند، پس مردم با ما مشکل دارند، این تفکر هم بیاید مشارکت ۱۰ تا ۲۰ درصد می شود یعنی ۲۰ درصد می خواهد بر مردم حکومت کند. 

وی افزود: ایشان (جلیلی) می‌گوید من با مسکن مهر مخالفم چه کسی گفته من مخالف هستم؛ یک آدمی مخالفت کرد به من چه ارتباطی دارد. این هم تهمت دیگری است؛ مردم ببینید اینها چه کسانی هستند، تمام زندگی من مردم هستند. اما کار اینها تهمت زدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha