کد خبر 259750
۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲

«حیات» گزارش می‌دهد؛

عملیات «ظفر ۵»؛ نفوذ به عمق مواضع عراق

عملیات «ظفر ۵»؛ نفوذ به عمق مواضع عراق

در عملیات آفندی «ظفر ۵» ایران با اجرای آتش متناوب توپخانه و خمپاره‌انداز روی مواضع نیروهای عراق آتش نیروهای بعثی را خاموش کرد و ضمن کنترل حرکات و جابه‌جایی نیروهای عراق پست دیده‌بانی آنان را منهدم کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، سیزدهم تیرماه سال ۱۳۶۴ روز شروع عملیات آفندی- تهاجمی «ظفر ۵» است که منجر به نتایج مهمی در روند دفاع پیروزمان شد و نفوذ به عمق مواضع دشمن را درپی داشت.

منطقه، پیشینه و زمینه طرح و تحقق عملیات

منطقه پنجوین (شهری در استان سلیمانیه عراق) چندین بار صحنه درگیری نیروهای ایرانی و عراقی بود. این منطقه در جبهه شمال‌غرب در دو محور توتمان ـ پنجوین و دره میانه اهمیت ویژه‌ای داشت. سال ۱۳۶۲، عملیات والفجر ۴ در ۲۷ مهر در منطقه شمال غرب اجرا شد. این عملیات به ‌صورت مشترک توسط ارتش و سپاه در سه مرحله انجام شد. در مرحله اول، حدود هفتاد کیلومتر مربع از خاک عراق آزاد شد. در مرحله دوم که از ۲۹ مهر آغاز شد، مناطق بسیاری از جمله ارتفاعات اطراف پنجوین به تصرف نیروهای ایران درآمد و نیروهای ایران بر شهر پنجوین تسلط کامل یافتند.

شروع عملیات

عملیات آفندی ظفر ۵ با طراحی و اجرای لشکر ۳۰ گرگان از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۶۴ در منطقه عمومی پنجوین در شمال غرب ایران انجام شد. عملیات ظفر ۵ با رمز «یا صاحب‌الزمان (ع) ادرکنی»در نیمه شب ۱۳ تیرماه سال ۱۳۶۴ آغاز شد و رزمندگان اسلام با عبور از میادین و مواضع دشمن موفق شدند ارتفاع مهمی را در منطقه «توتمان» به تصرف خود درآورند.

ایران با اجرای آتش متناوب توپخانه و خمپاره‌انداز روی مواضع نیروهای عراق در منطقه عملیاتی توتمان آتش نیروهای بعثی عراق را خاموش کرد و ضمن کنترل حرکات و جابه‌جایی نیروهای عراق پست دیده‌بانی آنان را منهدم کرد.

در این عملیات، نیروهای ارتش ایران سی سنگر انفرادی، شش دستگاه خودروی سبک، پنج انبار مهمات و یک دستگاه لودر را نابود کردند. آن‌ها همچنین تعدادی اسلحه و بی‌سیم را از نیروهای عراقی به‌غنیمت گرفتند. تلفات نیروهای عراق در این عملیات حدود یکصد نفر بود که از این تعداد بیست نفر کشته و هشتاد نفر زخمی بودند.

بعدها عملیات دیگری با همین نام در دی ۱۳۶۶ به فرماندهی قرارگاه رمضان و همکاری پیشمرگان حزب دمکرات کردستان عراق، گردان مستقل شهادت و واحدهایی از تیپ ۵۸ مالک اشتر در جبهه شمال غرب ایران انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha