کد خبر 259636
۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

«زخم کاری»؛ بازگشت طوفانی مالک بر سر انتقام از طلوعی

«زخم کاری»؛ بازگشت طوفانی مالک بر سر انتقام از طلوعی

فصل دوم سریال «زخم کاری» با واکنش‌های مختلفی از سوی منتقدان و مخاطبان مواجه بود؛ که به سبب شروع فصل سوم ساخته‌ی مهدویان به بررسی جزئیاتی از این نمایش خانگی درام می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ زخم کاری یک مجموعهٔ نمایش خانگی ایرانی در ژانر درام-جنایی به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین مهدویان است که فصل اول آن بر پایهٔ رمان بیست زخم کاری نوشتهٔ محمود حسینی‌زاد برای سرویس پخش فیلیمو ساخته شده است. فصل دوم این سریال با نگاهی به نمایشنامه هملت نوشته ویلیام شکسپیر و طراحی قصه مهدویان نوشته شده است. فیلم‌برداری مجموعه از اسفند ۱۳۹۹ آغاز گردید و تا تیر ۱۴۰۰ به‌طول انجامید.

قصه با ورود مالک مالکی به خانه ریزآبادی‌ها شروع می‌شود. مالک مرد جوانی از طبقه پایین است که به‌واسطه همکاری با خان عمو، رشد کرده و ثروتی بهم زده؛ اما آنچه پدرش در گذشته بوده، همچنین دوران بی‌نصیب بودنش از ثروت، مانند آینه عبرت مدام پیش چشمش کشیده می‌شود.

در این سریال جواد عزتی، رعنا آزادی ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، سیاوش طهمورث، عباس جمشیدی فر، مهدی زمین پرداز، امیرحسین هاشمی، کاظم هژیرآزاد، منوچهر علیپور، مه لقا باقری، مائده طهماسبی، مرتضی امینی تبار و سارا حاتمی به هنرمندی پرداخته‌اند.

اما در فصل سوم این سریال شاهد حذف برخی بازیگران نظیر مرتضی امینی تبار، سعید چنگیزیان، مهران غفوریان و … هستیم و سرنوشت بازیگران جدیدی همچون پانته‌آ قدیریان در نقش دختر طلوعی و مهراوه شریفی نیا در نقش پانته آ برادر زاده حاج عمو و دختردایی ناصر را نیز در قصه دنبال می‌کنیم.

«زخم کاری»؛ بازگشت طوفانی مالک بر سر انتقام از طلوعی

شروع سونامی زخم کاری در پلتفرم ایرانی

زخم کاری آغاز به کار موفقی داشت؛ پخش قسمت نهم این مجموعه در ۸ مرداد توانست ۲۰ میلیون و ۴۲۰ هزار دقیقه تماشا در فیلیمو به ثبت برساند و رکورد پیشین برای هم‌گناه با ۲۰ میلیون و ۱۷۰ هزار دقیقه را بشکند.

جنجال های ساخته‌ی مهدویان

پس از انتشار قسمت‌های نخست زخم کاری واکنش‌های بسیاری در رسانه‌ها نسبت به محتوای این سریال منتشر شد و سازمان سینمایی (یکی از نهادهای زیر دست سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی) از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بابت محتوای زخم کاری شکایت کرد و خواستار توقف پخش این سریال شد؛ صحنه‌های مربوط به سیگار کشیدن مالک، نمایش استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی در بخش‌هایی از سریال از جمله موارد اعتراضی سازمان سینمایی است.

از سوی دیگر اما در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۱ علی سعد مدیر عامل ساترا در صفحهٔ توئیتر خود از زخم کاری حمایت کرده بود. سازمان سینمایی چندی بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد که: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به انتشار و پخش آثار تصویری در حوزهٔ نمایش خانگی، ضمن دفاع از مجوزهای صادر شده، در خصوص محصولات فرهنگی فاقد مجوز، مطابق رویهٔ قانونی گزارشی به مراجع ذیربط ارسال می‌کند تا حقوق فعالانی که در چارچوب قانون عمل می‌کنند، پایمال نشود.»

محمدجواد شکوری مدیر عامل فیلیمو از عدم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد از زخم کاری در صفحهٔ توئیتر خود گلایه کرد.

فصل اول زخم کاری زوایای پنهان و آشکار یک شبکه مافیایی را آشکار می‌کرد که در راه رسیدن به ثروت بیشتر حاضر بود تن به هر جرم و جنایتی بدهد. در فصل دوم با حذف مالک (با بازی جواد عزتی) قرار بود درگیری و کشاکش اصلی بین میثم، پسر مالک و طلوعی (با بازی کامبیز دیرباز) اتفاق بیفتد. در فصل یک می‌دانستیم که قرار است قصه مالک را دنبال کنیم و با او همراه شویم. سریال با ورود مالک آغاز می‌شد و با قتل او به پایان می‌رسید؛ فصل دوم اما قهرمان مشخصی ندارد.

«زخم کاری»؛ بازگشت طوفانی مالک بر سر انتقام از طلوعی

تقابل مالک و طلوعی در فصل ۲ زخم کاری بازگشت

کامبیز دیرباز متولد ۱۲ شهریور ۱۳۵۴ در تهران است و فعالیت هنری را با بازی در تئاتر سیاوش خوانی در سال ۱۳۷۶ آغاز کرد. دیرباز اولین فعالیت سینمایی‌اش را در سال ۱۳۷۸ و با بازی در فیلم دختران انتظار آغاز نمود. نغمه، دوئل، گرداب، به نام پدر، مقلد شیطان، سرگیجه، اخراجی‌ها، عیار ۱۴، انعکاس، شرط اول، ساکن طبقه وسط، سوء‌تفاهم، خروج و تک تیرانداز برخی از آثار سینمایی است که دیرباز در آن ایفای نقش نموده است.

وی در ساخته‌ی مهدویان نقش طلوعی مردی با نفوذ و ریاکار را ایفا می‌کند که در ظاهر هیچ کاره به نظر می‌رسید و مدیریت یک خیریه را برای کمک به افراد ناتوان بر عهده داشت. اما در پشت پرده، او قدرت مطلق را در دست داشت و هیچ کس جرات مخالفت با او را نداشت. بعد از زنده زنده خاک کردن مالک طلوعی به ظاهر بی ریا سعی در به چنگ در آوردن اموال خاندان ریزآبدای برآمد که با یکی از بخش‌های جنجالی پایان زخم کاری ۲ که مالک در صحنه پایانی و در مراسم تشییع میثم طلوعی که دشمن اصلی اش را بغل کرد تمام معاملات ذهن مخاطبین برهم ریخت. 

طبق توضیحات فیلیمو از قسمت پایانی به نظر میرسد این صحنه را کارگردان عامدانه در فیلم گنجانده تا مخاطب را برای دیدن زخم کاری ۳ تشنه کند؛ اما واقعیت امر این است که مالک تشنه‌ی انتقام فرزندان خود برای این مسیر پر از خون است.

«زخم کاری»؛ بازگشت طوفانی مالک بر سر انتقام از طلوعی

موج انتقدات از ساخته‌ی مهدویان

یکی از انتقادهای منفی به فصل دوم این سریال پر رمز و راز حضور کم رنگ و گاهی نقش ضعیف جواد عزتی در نقش مالک را از طرف بینندگان سریال ایجاد کرده است که مهم‌ترین دلیل‌شان برای دنبال کردن این سریال کاراکتر مالک و شخص جواد عزتی بوده است. با پررنگ شدن این انتقادات خبری هم به صورت غیررسمی مطرح شد که فصل سوم سریال قرار است به تولید برسد و جواد عزتی در آن نقش پررنگی دارد.

از انتقادهای دیگر بینندگان این سریال می‌توان به گریم کامبیز دیبرباز پرداخت که عوامل سریال در تلاش‌ هستند او را فردی پیر و جا افتاده نشان دهند که گویی موجی از انتقادات منفی را با خود به همراه داشته است.

بینندگان مواردی از گاف‌های ریز و درشت فیلمنامه‌ای نیز در این سریال یافته‌اند و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی ابراز می‌کنند؛ مثل «مالک مالکی» (جواد عزتی) که از داخل تابوت خود، برای «دستمالچی» (سیدجواد هاشمی) لوکیشن خود را ارسال کرد تا زنده بماند و این در حالی است که گوشی همراه او (ورتو) قابلیت اتصال به اینترنت نداشت!

از نقاط قوت ساخته‌ی مهدویان می توان به تعامل و همکاری بازیگران نوظهور و حضور چشمگیر جواد عزتی و رعنا آزادی ور با اختلالات روانی شدید اشاره کرد که به معنای دقیق کلمه مخاطب را تکان دادند.

اما در این بین نمی‌توان از قسمت پایانی فصل دو که با مرگ پسر مالک و بازگشت او به سریال همراه بود گزر کرد؛ سکانسی که نقطه‌ی عطف این سناریوی پر پیچ و خم را رقم زد و مخاطب را امیدوار کرد تا فصل سوم سریال زخم کاری را دنبال کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha