کد خبر 259328
۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱

در مراسم روز «دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» عنوان شد؛

امسال آماده یک جهش بزرگ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستیم

امسال آماده یک جهش بزرگ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال آماده جهش بزرگ در سازمان فرهنگ و ارتباطات بودیم و هستیم چراکه با نگاه خاص دولت شهید آیت‌الله رئیسی و با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، بودجه سازمان و فرهنگ ارتباطات اسلامی به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، آیین گرامیداشت روز «دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» و ثبت این مناسبت در تقویم جهانی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، باقری سرپرست وزارت خارجه در وزارت فرهنگ و ارتباطات اسلامی صبح امروز دهم تیرماه برگزار شد.

اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این آئین ضمن تبریک اعیاد بزرگ گذشته و روز مباهله گفت: امسال اولین سالی است که۱۰ تیر ماه به عنوان روز دیپلماسی فرهنگی نامگذاری شده و در سالروز تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و این تبریک مضاعف به همکاران ما در سازمان دارد که مجاهدان فرهنگی ما هستند. وقتی به روند شکل‌گیری سازمان نگاه می‌کنیم عنایت رهبر معظم انقلاب را داریم که جلسات متعددی برای حوزه دیپلماسی فرهنگی برگزار شد و در نهایت این سازمان شکل گرفت.

وی ادامه داد: زمانی که به سیر تشکیل سازمان نگاه می‌کنیم عنایت رهبر معظم را مشاهده می‌کنیم، پیشکسوتان بهتر می‌دانند که شاید بیش از دو سال جلسات کارشناسی برای امر مهم دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسامی ایران ، نهادهای مختلفی در این حوزه کار می‌کردند، حضرت اقا فراخوان دادند، کار کارشناسی انجام شد و در انتها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شکل گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سازمان فرهنگ شاید جزو نادر مجموعه های داخل دولتی است که اساسنامه آن به تنفیذ رهبر انقلاب جاری است و این نشاندهنده اهمیت آن برای رهبر است و فرایند تعیین رییس همین حساسیت را می طلبد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یک مجموعه ای است که برای ماموریتی مهم در حوزه دیپلماسی فرهنگی تاسیس شده و سابقه کار نزدیک به سی سال سازمان بحث جدایی است که آیا همه اهداف محقق شده است یا خیر.

وی با بیان اینکه زمانی که کار را در دوره جدید در سازمان شروع کردیم، گزارشی به من ارائه کردند، تصریح کرد: و آن گزارش این بود که در سال ۹۲ هزینه‌های ما در خارج از کشور به دلار و در داخل به ریال است و اعلام شد که توان اداره رایزنی ها را نداریم اما امسال با نگاه خاص دولت شهید آیت الله رئیسی، با پیش‌بینی‌های صورت گرفته بودجه سازمان به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسیده تا آماده جهشی بزرگ در سازمان فرهنگ و ارتباطات باشیم.

اسماعیلی در ادامه تاکید کرد: بنده از آقای ایمانی‌پور برای جلسه هیات دولت دعوت کرده و همایش رایزنان فرهنگی برگزار شد. بنای ما حل مسائل مختلفی بود که که در سازمان با آن مواجه بودیم. بخش مهمی از آنها اتفاق افتاد و یک روز را به نام روز دیپلماسی فرهنگی نامگذاری کردیم و در نهایت این روز را که ۲۳ تیر بود به دهم تیرماه جایگزین کردیم. 

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تعبیر رهبر معظم انقلاب در همه حوزه‌ها کارآمد و جامع الاطراف بود و دیپلماسی را از سیطره تنها چند کشور خارج کرد. در واقع ما باب مذاکره را نبستیم و با همه دنیا ارتباط گرفتیم. در کشورهای عضو شانگهای و بریکس سازمان فرهنگ تبادلات فرهنگی را پیگیری می‌کند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امسال چند جشنواره فرهنگی و هنری پیش بینی کرده بودیم در کشورهای حوزه شانگهای و بریکس برگزار کنیم. بخش مهمی از تبادلات ما با چین در حوزه فرهنگی و اینها در تعاملات فی‌مابین محقق شد. یک پویانمایی در چین ۲/۵ میلیارد دلار گیشه داشته است و اینها تبادلات فرهنگی و حوزه عاملات سازمان فرهنگ را گسترش می‌دهد. 

وی افزود: ما معتقدیم که ریل‌گذاری خوبی که صورت گرفته باید ارتقا پیدا کند. امروز فضای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در آستانه یک جهش بزرگ قرار گرفته و همکاران ما در سازمان کارهای بخش های دیگر را هم انجام می‌دهند. دولت شهید رئیسی کارآمدی در تمام حوزه‌ها را به نمایش گذاشت. پیشرفت و ارتقای و توسعه مادی و معنوی در این دوره اتفاق افتاده است همچنین ایجاد بسترهای لازم برای سعادت اخروی جامعه. 

اسماعیلی همچنین گفت: تلاش برای سعادت مردمان در دنیا و آخرت و بستر اصلی این باید در حوزه فرهنگ شکل گیرد که از حوزه‌های افتخار آمیز دولت شهید رئیس است بعد از ٩ سال مجوز فرهنگی خود را با تاجیکستان گرفتیم. آنها هم اهل فرهنگ هستند اما با آنها نزدیک به ده سال رابطه‌ای نداشتیم. به تمام کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، ترکیه، روسیه و ... رفتیم. هفته های فرهنگی را برگزار کردیم و در این سه سال فضای فرهنگی به بالاترین سطح رسیده بود و تازه این اتفاقات داشت درست می شد و دولت به این مسئله اهتمام جدی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha