کد خبر 259287
۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

نظر جنجالی یک روانشناسی در مورد بازی همستر کامبت!

نظر جنجالی یک روانشناسی در مورد بازی همستر کامبت!

بازی همستر، بازی است برای کسب پول از مسیری که هیچ حساب و کتابی ندارد و موجب تغییرات روحی و روانی در افراد می‌شود.

حسین روزبهانی، روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، با بیان اینکه همستر کامبت بازی اینترنتی است که می‌توانید از آن ارز دیجیتال  برنده شوید، اظهار کرد: در این بازی افراد بدون تحمل کوچک‌ترین سختی به پول می‌رسند. آرزوی داشتن شغلی راحت و درآمدی بی حد و حساب، رویای هرروز جوانان و نوجوانان است؛ بنابراین آنها بیشتر جذب چنین بازی‌های اینترنتی می‌شوند.

وی ادامه داد: کسب پول از مسیری که هیچ حساب و کتابی ندارد و فقط با گوشی و زدن چند ضربه به صفحه گوشی موجب تغییر و تحولات روحی و روانی در افراد می‌شود. بازی همستر و امثالش یک الگوی مخرب و ناسالم برای سبک زندگی آحاد مختلف جامعه است.

این روانشناس بالینی با اشاره به زوایای روانی بازی همستر کامبت، اظهار کرد: اگر سبک زندگی درست و اصولی نباشد انسان دچار مشکلات فراوان جسمی، روحی و روانی می‌شود. رویای داشتن درآمد زیاد از طریق بازی‌های اینترنتی، باعث ایجاد وابستگی شدید درمیان استفاده کنندگانش می‌شود و این احساس در جوانان و نوجوانان به حدی زیاد است که تا زمان رسیدن به موفقیت، دست از کار برندارند و تمام وقت‌شان را صرف آن می‌کنند، این افراد به مرور زمان تنبل، بی‌حال و بی‌رمق می‌شوند.

وی افزود: این بازی حتی باعث انزوا از جامعه می‌شود و  دور شدن از دوستان و خانواده و حتی در برقراری ارتباط در اینده به مشکل می‌خورند.

روزبهانی در ادامه تصریح کرد: وابستگی در بازی همستر می‌تواند آسیب‌های فراوانی را به دنبال داشته باشد. کسانی که همستر بازی می‌کنند، فعالیت بدنی خیلی کمی دارند. در بازی همستر افرادی که سکه بیشتری جمع کنند ممکن است پول بیشتری را هم کسب کنند، بنابراین یک حس رقابت میان بازیکنان آن ایجاد می‌شود. برای این که از یک دیگر عقب نمانند بیشتر تلاش کرده و زمان کمتری را با دوستان و خانوادشان سپری می‌کنند. این افراد به شدت مستعد افسردگی بوده و احتمال گوشه‌گیر شدن آنها در آینده بسیار زیاد است.

وی اظهار کرد: کسب درآمد از راه‌های راحت که نیازی به فکر، عقل و فعالیت بدنی ندارند موجب راحت طلب شدن افراد می‌شود. نوجوان و جوانی که به بازی و درآمدزایی از طریق آن عادت کرده‌اند، در آینده برای ورود به بازار کار با مشکلات فراوانی روبه رو می‌شوند. اگر این افراد در بازار کار کمی سختی بکشند، سریعا میدان را ترک کرده و به دنبال شغلی راحت می‌روند.

این روانشناس بالینی افزود: دل بستن زیاد به بازی‌های اینترنتی مانند همستر می‌تواند سرخوردگی افراد را به دنبال داشته باشد؛ زیرا اگر رویای آنها محقق نشود، شکستی بزرگ برایشان محسوب می‌شود. اگر روزی این راه درآمد زایی، فیلتر، حذف و از دسترس خارج شود کاربران آن ناامید و احساس شکست می‌کنند.

وی با بیان اینکه ضعیف شدن چشم‌ها، بیخوابی، بی حوصلگی، احساس خشم و عصبانیت از دیگر تاثیرات منفی بازی همستر است، ادامه داد: بی‌خوابی طولانی مدت دو برابر احتمال افسردگی رو بیشتر می‌کند و  ایجاد استرس در افراد می‌شود از سوی دیگر بی‌خوابی باعث بروز بیماری‌های مختلف در بدن می‌شود.

روزبهانی همچنین گفت: در روانشناسی فرمولی پاداشی داریم که وقتی شما پولی دریافت می‌کنید، با تحرک خیلی کم و دوپامین ترشح می‌کنید که هورمون پاداش است و باعث می‌شود تقویت شده و این کار را تکرار کنیند و این می‌شود الگوی سبک زندگی‌تان که این می‌تواند خیلی در آینده به شما آسیب بزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha