کد خبر 259241
۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸

وزارت کشور اعلام کرد؛

پزشکیان و جلیلی برای ریاست جمهوری رقابت می‌کنند/ حضور بیش از ۲۴ میلیون رای دهنده و مشارکت ۴۰ درصدی + عکس

پزشکیان و جلیلی برای ریاست جمهوری رقابت می‌کنند/ حضور بیش از ۲۴ میلیون رای دهنده و مشارکت ۴۰ درصدی + عکس

سخنگوی ستاد انتخابات کشور آمار نهایی و رسمی شعب شمارش و تجمیع شده در رای‌‎گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. بر این اساس مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روز جمعه هفته آینده برای انتخاب رئیس جمهوری بعدی ایران به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش گروه سیاسی حیات، محسن اسلامی سخنگوی وزارت کشور، ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه صبح امروز شنبه آخرین گزارش از نتایج شمارش آرای ماخوذه از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اعلام کرد.

وی گفت: از مجموع آرای شمارش شده از  کل ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در سراسر کشور از ۴۸۲ شهرستان  تعداد کل برگ های رای ماخوذه شمارش شده (صحیح و باطله) ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای  بوده که وضعیت نامزدها و آرای آنان به ترتیب زیر است:

تعداد آرای مأخوذه: ۲۴۵۳۵۱۸۵ رای

۱- آقای مسعود پزشکیان (فرزند حسین - شناسه نامزد ۲۲): ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای

۲- آقای سعید جلیلی (فرزند محمد حسن - شناسه نامزد ۴۴): ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏رای

۳- آقای محمدباقر قالیباف (فرزند حسین - شناسه نامزد ۷۷): ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای

۴- آقای مصطفی پورمحمدی (فرزند حسین - شناسه نامزد ۳۳): ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای

تعداد آرای سفید و باطله: ۱ میلیون و ۵۶ هزار و ۱۵۹ رای

گفتنی است، با توجه به اینکه هیچکدام از نامزدهای شرکت کننده در انتخابات، نتوانستند حداکثر آرای لازم برای ریاست جمهوری را اخذ کنند، طبق قانون، بین نفر اول (مسعود پزشکیان) و نفر دوم (سعید جلیلی) حائز بیشترین آرا، بعد از تائید انتخابات از سوی شورای نگهبان، انتخابات دور دوم ریاست جمهوری برای معرفی رئیس جمهور دولت چهاردهمین (نهمین رئیس جمهور تاریخ ایران) برگزار می‌شود. این دور از انتخابات روز جمعه ۱۵ تیرماه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه آمار مشارکت ۴۰ درصد بوده است، افزود: این آرا برای شورای نگهبان فرستاده می‌شود و هیچکدام از نامزدها نتوانستند اکثریت آرا را به دست بیاورند و نفر اول و دوم به عنوان بالاترین آمار به شورای نگهبان معرفی می‌شوند و بر اساس قانون جمعه بعدی زمان برگزاری مرحله دوم تعیین می‌شود. یعنی ۱۵ تیرماه که البته بعد از تائید صحت انتخابات از شورای نگهبان صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت کشور در ادامه از کسانی که در تامین امنیت انتخابات ما را یاری کردند، تشکر کرد و گفت: با اعلام وزارت کشور مجدد تبلیغات بر اساس جدول زمان بندی پیش بینی شده اطلاع رسانی خواهد شد. تمامی تمهیدات در انتخابات مرحله دوم انجام شده و تعرفه‌های لازم چاپ شده و آماده ارسال است و از فردا صورت خواهد گرفت. با کمک رسانه‌ها و مردم شریف انتخابات با شکوهی داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha