کد خبر 259118
۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۷

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

جلوگیری از اقدامات جزیره‌ای دولت الکترونیک در قوه قضائیه + فیلم

جلوگیری از اقدامات جزیره‌ای دولت الکترونیک در قوه قضائیه + فیلم

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: در برنامه هفتم توسعه تاکید شده که برخی از سامانه‌هایی که ما داریم، به جایی که بقیه سازمان‌ها و نهادها، سامانه‌ای را راه‌اندازی کنند، ما این امکان را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم.

دکتر محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگار حیات، مبنی بر اینکه اقدامات جزیره‌ای که در حوزه دولت الکترونیک توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف صورت می‌گیرد، باعث کاهش تأثیر دولت الکترونیک در زندگی مردم شده است؛ قوه قضائیه چه اقداماتی برای برای جلوگیری از این موضوع در دستور کار دارد؟ گفت: ما اقدامات بسیاری را با دستگاه‌های مختلف انجام دادیم که مراجعات مردم به دفاتر خدمات قضائی و مراکز مختلف کاهش پیدا کند.

وی در ادامه صحبت‌هایش افزود: سامانه قرارداد الکترونیکی وکالت یکی از این اقدامات است که اطلاعات مالی وکیل و موکل به سازمان مالیاتی ارائه می‌شود و نیازی نیست که وکیل اطلاعات خود را در سازمان مالیاتی پیگیر کند. در درگاه ملی مجوزها، بحث سجل محدودیت‌های مالی (یعنی محدودیت‌هایی که شکل می‌گیرد براساس آن نباید پروانه‌ای برای افراد صادر شود) استعلام برخط ارائه می‌دهیم.

اعتبارسنجی آنلاین

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به اینکه یکی دیگر از فعالیت‌های ما در حوزه اعتبارسنجی بانک مرکزی جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: تمام محکومیت‌های مالی را به آن‌ها ارائه می‌دهیم و امیدوارم براساس قانون چک، امسال شاهد این موضوع باشیم کسانی که از سمت قوه قضائیه ادعای عدم تمکن مالی می‌کنند، ما به بانک مرکزی اعلام می‌کنیم که دسته چک برای آن‌ها صادر نشود.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه تاکید شده که برخی از سامانه‌هایی که ما داریم، به جایی که بقیه سازمان‌ها و نهادها، سامانه‌ای را راه‌اندازی کنند، ما این امکان را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم، مثل سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی که ما در اختیار مراجع شبه قضایی قراردادیم و ابلاغ‌های آن‌ها مثل ابلاغ ما در دسترس طرفین قرار می‌گیرد.

تبادل آنلاین با کلانترها

کاظمی‌فرد با اشاره به اعلام آنلاین ممنوع الخروجی به افراد نیز خاطرنشان کرد: هرکجا که ممنوع الخروجی برای فرد صادر شود، باید از طریق سامانه ابلاغ صورت بگیرد. ما در حال حاضر به کلانتری‌ها متصل هستیم و اگر فردی به کلانتری مراجعه کند، همان زمان که شکواییه از سوی کلانتری ثبت می‌شود، همزمان برای قوه قضائیه نیز ارسال خواهد شد و اگر قوه قضائیه دستوری داشته باشد، به صورت برخط به کلانتری‌ها ارسال می‌شود.

ریست بومی برای کاهش تردد مردم

وی با تأکید بر این موضوع که تلاش ما همواره این بوده که بتوانیم یک زیست بومی از نیازهای مردم که در سمت قوه قضاییه است، را به شکل مطلوب ارائه بدهیم، بیان کرد: مراجع و دستگاه‌هایی که با ما در ارتباط هستند تا بتوانیم با تبادل ارتباطات بدون اینکه مردم درگیر این موضوعات شوند، بحث اقدامات جزیره‌ای که هر سازمان یا نهادی برای خود پرسه‌ای زمانبر داشته باشد، را با پوشش مناسب سعی کردیم کاهش دهیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه همچنین گفت: اقداماتی که به آن اشاره کردم، شروع کار ما است و ما با سکوهای پرکاربرد از سوی مردم که نیازهای زیادی در آنجا وجود دارد، ارتباط برقرار کردیم و از این طریق خدماتی را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. یعنی به جای اینکه مردم حضوری به سمت مراکز و سازمان‌ها بروند، ما به آنجا می‌رویم و در سکوهای پرکاربرد مثل اعتبار معاملاتی را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. با شرکت‌های دانش بنیان نیز در حال ارتباط‌گیری هستیم که بتوانیم داده‌هایی را که در اختیار داریم، در اختیار آن‌ها قرار بدهیم که بتوانند از این طریق، خدمت‌های دیگری را به مردم ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha