کد خبر 259025
۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۱

«حیات» گزارش می‌دهد؛

عملیات «کربلای ۱»؛ «مهران» آزاد شد، قلب امام شاد شد...

عملیات «کربلای ۱»؛ «مهران» آزاد شد، قلب امام شاد شد...

عملیات پیروز «کربلای ۱» به آزادسازی «مهران»، این پاره تن ایران انجامید. اولین نقطه‌ای که در جنگ تحمیلی هدف تجاوز و تهاجم دشمن قرار گرفت و حالا آزادی این نقطه چنان مهم بود که امام در پیام تبریک خود گفت: «مهران را هم مثل خرمشهر، خدا آزاد کرد.» و این شد که این شعار از همه جای ایران به گوش می‌رسید: «مهران آزاد شد، قلب امام شاد شد»

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، نهم تیرماه سال ۱۳۶۵، روز شروع عملیات «کربلای ۱» است. عملیاتی که دستاوردها و نتایج عظیمی همچون بازگشت «مهران»؛ اولین نقطه اشغال شده به دست صدامیان جنایتکار، به آغوش ایران و پایان قدرت‌نمایی های رژیم بعثی را به‌دنبال داشت. عملیاتی که به گفته سردار بزرگ دل‌ها: «شهید حاج قاسم سلیمانی» در پی فرمان امام رخ داد که پیام فرستادند: «مهران را پس بگیرید» رژیم بعث اعلام کرده بود: «ما مهران را همانند یک دژ درست کردیم و ایران باید آزاد کردن مهران را در خواب ببیند.» اما این شهر استراتژیک که به افتخار تصرفش ۲۱ توپ در بغداد شلیک کردند، باز هم بر فرزندان دلیر ایران آغوش گشود و سجده گاه پاکبازترین عاشقان خدا شد.

زمینه‌های عملیات

 بهمن‌ماه ۶۴ بود که نیروهای ایرانی عملیات «والفجر ۸» را تدارک دیدند و در قالب این عملیات، شبه جزیره راهبردی فاو عراق را به تصرف خود درآوردند.

تصرف شبه جزیره فاو توسط رزمندگان ایرانی خشم صدام را از نیروهای مسلح ایرانی بیشتر کرد و برای تسکین این شکست مذبوحانه و تسکین غرور لگدمال شده‌اش دستور داد تمامی تجربه دیده‌های جنگ اعم از بازنشسته و کهنسال تا جوان تازه نفس برای مقابله با ایران راهی جبهه‌های جنگ شوند.

وی با شعار: «تجربه پیران و نیروی جوانان پیروزی آفرین است»، توانست سپاهی بزرگ تحت عنوان «سپاه الله اکبر» متشکل از چهار لشکر را دوباره بر علیه ایران اسلامی جمع آوری و سازماندهی کند و در این تهاجم گسترده تنها موفق به تصرف شهر مرزی مهران در اردیبهشت ماه سال ۶۵ شد.

مهران به طور کامل در تصرف چنگال دشمن درآمد و همین پیروزی برای صدامیان باعث شد تا دشمن بعثی جنگ روانی گسترده ای را بر علیه جمهوری اسلامی ایران شروع و از تمامی ظرفیت های رسانه ای منطقه ای و بین المللی برای به چالش کشیدن قدرت نیروهای جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

این پیروزی باعث شد تا صدام از آن بهره برداری سیاسی، روانی و رسانه ای کند و در تمامی مجامع و رسانه های داخلی و بین المللی به گونه ای القا کند که ضعف نیروهای ایرانی را نشان دهد و این جنگ روانی ادامه دار بود تا اینکه به دستور صریح امام راحل مبنی بر آزادساری مهران، مقدمات انجام عملیات کربلای یک شروع شد.

عملیات «کربلای ۱»؛ «مهران» آزاد شد، قلب امام شاد شد...

عملیاتی که آغاز شکست‌های بی‌امان دشمن شد

عملیات کربلای یک و آزاد سازی شهر مهران در ساعت ۲۲:۳۰ شب نهم تیرماه ۱۳۶۵ با هدف بازپس ‌گیری مهران و تصرف ارتفاعات مهم و استراتژیک قلاویزان و با رمز «یا ابوالفضل العباس ادرکنی» آغاز شد.

با شروع عملیات، رزمندگان اسلام در اغلب محورها خطوط دشمن را شکسته و توانستند با از هم گسیختگی نیروهای دشمن، عملیات را بدون وقفه ادامه دادند و علاوه بر آزاد سازی شهر مهران ارتفاعات اشغال شده در نقاط مختلف این شهر را نیز از چنگان رژیم متجاوز بعثی آزاد کنند و حماسه دیگری را مانند فتح خرمشهر رقم بزنند.

این عملیات در واقع پایانی بر استراتژی دفاع متحرک عراق بود.

امام: «مهران را هم خدا آزاد کرد»

 این پیروزی بزرگ از الطاف الهی بود که به این صورت انجام شد، امام راحل هم در خصوص آزاد سازی شهر مهران گفت: مهران را هم خدا آزاد کرد، رزمندگان سپاه اسلام با عشق و ایمانی که داشتند و دستوری که از فرمانده کل قوا و امام خود داشتند، توانستند به سرعت به اهدافشان برسند.

افتخار آفرینی‌های رزمندگان اسلام در آزادسازی مهران از چنگال بعثی در نهم تیرماه ۱۳۶۵ طی عملیات کربلای ۱، هرگز از ذهن ملت ما و از صفحات درخشان تاریخ پاک نخواهد شد. این عملیات که منجر به آزادسازی شهر مهران و ارتفاعات فوق استراتژیک قلاویزان و چندین منطقه دیگر شده بود، جز با مجاهدت و رزمندگان شجاع انجام شدنی نبود.

نتایج و دستاوردهای عملیات

۱۰ روز جنگ و مقاومت در منطقه مهران به آزادسازی ۱۷۵ کیلومترمربع از خاک ایران و عراق، از جمله جاده دهلران مهران ایلام، شهر مهران و بیش از هشت روستای اطراف آن، ارتفاعات حساس و سرکوب قلاویزان و حمرین خصوصاً بلندترین قلّه منطقه (قلّه ۲۲۳) و ۲ پاسگاه مرزی منجر شد.

همچنین عقبه‌های دشمن از جمله شهرهای بدره و زرباطیه در دید و تیر نیروهای اسلام قرار گرفت در این عملیات ۷۰۰ نفر از نیروهای خودی شهید و چهار هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شدند.

عملیات «کربلای ۱»؛ «مهران» آزاد شد، قلب امام شاد شد...

«کربلای ۱» و فتح «مهران» به روایت «سردار دل‌ها»

«چند ماهی از تصرف فاو نگذشته بود که عراق توانست مهران را بگیرد. ما در جبهه جنوب قوی‌تر بودیم و در جبهه غرب نیروی کمتری متمرکز بود. لذا یک طرحی را به مورد اجرا گذاشتند به نام دفاع متحرک، بر مبنای این طرح می‌آمدند حرکت‌هایی را انجام می‌دادند، مهم‌ترین حرکتی که انجام دادند استفاده از همین خلا عدم نیروی قوی در منطقه‌ مهران بود. آمدند از این یک نقطه عملیاتی را انجام دادند.

صدام از این خلا جبهه‌ میانی ایران استفاده و مهران را تصرف کرد، یادم هست صدام گفته بود: «دوستان ما گفتند بایستی در استراتژی خود تغییر بدهید و این‌گونه حرکت کنید، حرفشان را پسندیده شمردیم، آنرا پذیرفتیم و خوب عمل کردیم.» این را بگویم مهران در آن زمان خرابه‌ای بیش نبود و در واقع هیچ سکنه‌ای نداشت و اصلاً قابل مقایسه با شهر بزرگ فاو نبود، اما تبلیغات صدام نسبت به گرفتن مهران بسیار گسترده بود، صدام با تبلیغات فراوانی که در زمینه‌ تصرف مهران کرد؛ مهران را برای دنیا همانند «فاو» پراهمیت جلوه داد.

به دستور صدام در رادیو بغداد به تمام دنیا اعلام کردند که ۲۱ تیر توپ به افتخار تصرف مهران در بغداد شلیک شد و به همین میمنت!! به مدت سه روز در عراق استفاده از همه چیز مجانی شد! چند تن از وزرای رژیم عراق در مهران مصاحبه و اعلام کردند فاو در مقابل مهران، ایران اگر از فاو عقب‌نشینی کند ما هم از مهران عقب‌نشینی می کنیم.

آنان تبلیغات دنیا را به‌کار گرفتند تا بتوانند جبران شکست فاو را از نظر روحی و نظامی برای سربازان عراق بکنند، تبلیغات عراق باعث شد یک حساسیت عجیبی در مرکز کشور بوجود بیاید.

آن زمان ما داشتیم روی یک عملیات دیگر کار می‌کردیم و وقتی آقای هاشمی رفسنجانی آمد منطقه و جلسه‌ اول عملیات برگزار شدْ، وی اعلام کرد که امام فرمودند: «مهران را پس بگیرید»، با همین لفظ، ما هم نیروی عمده‌ای نداشتیم، بعد از والفجر هشت بود و ما بچه‌ها را فرستاده بودیم مرخصی و می‌خواستیم نیروی جدید بگیریم. این فرمایش امام (ره) باعث شد در جلسه تصمیم بگیریم مهران را از دشمن پس بگیریم.

عراق پدافند جدیدی در منطقه درست کرده بود و سنگرهای زمینی و زیرزمینی ساخته بود، منطقه طوری شده بود که باید دقیق می‌گشتی تا نیروهای عراقی را پیدا کنی، خودشان می‌گفتند: «ما مهران را همانند یک دژ درست کردیم و ایران باید آزاد کردن مهران را در خواب ببیند.» ما مشغول همین آمادگی‌ها بودیم که آقای هاشمی مجدداً برای بازدید به جبهه آمدند و به ما گفتند که امام فرموده: «بچه‌ها چرا مهران را پس نگرفتند؟!»

این پیام امام (ره) شوک قوی‌ بود که به ما وارد شد و آنقدر انگیزه‌ بچه‌ها را بالا برد که دیگر منتظر آمدن یگان دیگر از شهرستان نشدند و خودشان وارد عمل شدند. آن شب برای اولین بار در طول جنگ توانستیم گردانی را در طول ۶ کیلومتر در خط دشمن عبور دهیم، لودرها و بولدوزرها و تانک‌هایمان را در همین مسافت حرکت دهیم و در همان شب خاکریزی را در هفت کیلومتری عمق قلب دشمن بزنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha