کد خبر 258754
۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۶

چین نمونه‌های خاک ماه را به زمین بازگرداند

چین نمونه‌های خاک ماه را به زمین بازگرداند

ماژول قمری چانگ‌ای-۶ امروز، به زمین بازگشت و ماموریت تاریخی خود را برای جمع‌آوری اولین نمونه‌ها از نیمه پنهان ماه با موفقیت به پایان رساند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، ماژول چین کمی بعد از ساعت دو بعد از ظهر به وقت محلی (۰۹:۳۰ به وقت ایران) با موفقیت در منطقه تعیین شده در منطقه مغولستان داخلی شمالی چین فرود آمد. پخش زنده‌ای که توسط دوربین مداربسته انجام شد، نشان داد که ماژول با چتر نجات فرود آمد و در اتاق کنترل ماموریت صدای تشویق زیادی بلند شد.

ژانگ کجیان (Zhang Kejian)، رئیس اداره ملی فضایی چین (CNSA) از اتاق کنترل گفت: ماموریت اکتشاف ماه چانگ‌ای‌-۶ یک موفقیت کامل بوده است.

طبق گزارش دوربین مدار بسته، یک گروه جستجو دقایقی پس از فرود ماژول را پیدا کردند. پخش زنده فردی را نشان می‌داد که در حال بررسی ماژول بود.

این ماموریت موفقیت آمیز نقطه عطفی در رویای ابدی چین همانطور که شی جینپینگ (Xi Jinping)، رهبر چین بیان کرده بود، است و برای تثبیت کشور به عنوان یک قدرت فضایی مسلط و در حالی انجام می‌شود که تعدادی از کشورها، از جمله ایالات متحده، برنامه‌های اکتشافی خود به ماه را گسترش می‌دهند.

پکن قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ فضانوردانی را به ماه بفرستد و یک پایگاه تحقیقاتی در قطب جنوبی ماه بسازد. گمان می‌رود این منطقه حاوی یخ آب است و ایالات متحده نیز امیدوار است پایگاهی در آن ایجاد کند.

کاوشگر چانگ‌ای-۶ با حداکثر دو کیلوگرم غبار ماه و سنگ از نیمه پنهان ماه به زمین بازگشته است که توسط محققان چینی قبل از باز شدن برای دسترسی توسط دانشمندان بین المللی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

منبع: سی ان ان 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha