کد خبر 258589
۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸

مقیمی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

برگزاری آئین نشان عالی دانش، برای افزایش امید به آینده

برگزاری آئین نشان عالی دانش، برای افزایش امید به آینده

رئیس دانشگاه تهران، دانشمندان را نماد تمدن ملی دانست و گفت: اگر می‌خواهیم نقش علم در جامعه تداوم یابد و پاسخگوی نیازهای مادی و معنوی بشر باشد، راهی جز این نیست که علم و دانشمند در صدر قرار بگیرد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، تالار علامه امینی تهران امروز (دوشنبه) میزبان دومین آئین نشان عالی دانش به ۱۱ چهره برجسته علمی در حوزه‌های علوم اجتماعی و رفتاری، علوم انسانی و هنر، کشاورزی و دامپزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی و سلامت در تالار علامه امینی دانشگاه تهران بود.

این آئین همزمان با بزرگداشت یکهزار و هفتصد و پنجاه و هفتمین سالگرد سنت آموزش عالی در ایران و نودمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم و رضا پورحسین دبیر نشان عالی دانش در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، در این مراسم گفت: هدف از اعطای نشان عالی دانش در راستای نقشه راه رهبر معظم انقلاب است که در بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم کرده‌اند. در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، انتظارات مقام معظم رهبری از جوانان در حوزه علم و پژوهش بیان و تکلیف برای سیاست‌گذاران روشن شد.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم نقش علم در جامعه تداوم یابد و پاسخگوی نیازی‌های مادی و معنوی بشر باشد، راهی جز این نیست که علم و دانشمند در صدر قرار بگیرد.

برگزاری آئین نشان عالی دانش، برای افزایش امید به آینده

رسیدن به جایگاه بیانیه گام دوم

در حاشیه این مراسم، سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران به خبرنگار اجتماعی حیات، گفت: آیین نشان عالی دانش، دومین دوره خود را سپری کرد و مانند سال گذشته این اتفاق مبارک با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در دانشگاه تهران برگزار شد. ما هدایای مالی ویژه‌ای را به برگزارکنندگان (۲۰ سکه تمام بهار آزادی به هر استاد برگزیده) به همراه هدایای دیگر تقدیم کردیم.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد مهمترین هدف ما از این برنامه، فعالیت‌های ترویجی است که در دستور کار داریم، افزود: باید ابعاد زندگی، شخصیت والای این اساتید را به جامعه علمی، مردم و جوانان کشور بشناسانیم. به هر حال جامعه امروز ما به شدت نیاز به این دارد جوانان نسبت به آینده ‌امیدوار باشند و ‌امید به آینده در سایه شنیدن و دیدن زندگی و نحوه موفقیت این سرمایه‌ها که باعث افتخار کشورمان هستند، شکل می‌گیرد. قاعدتاً جوانان یاد می‌گیرند که اگر بخواهند مسیر رشد و پیشرفت را دنبال کنند باید چونه پا جای پای این بزرگان بگذارند و باید الگوسازی زندگی این اساتید در سطح جامعه صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تلاش «نشان عالی دانش» بر این است که این فرآیند موضوع مهم الگوسازی را دنبال کند که اقدامات ترویجی آن توسط شبکه دانشگاهی تهران از ماه‌ها قبل آغاز شده و در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. ما معتقدیم اگر بخواهیم جامعه‌مان را از جنبه‌های مادی و معنوی رشد دهیم، باید به این ‌اندیشمندان و دانشمندان ارج نهاده و در صدر نشانده شود. به این وسیله به افق و جایگاه‌ها که در بیانیه گام دوم تبیین شده خواهیم رسید. ‌امیدوارم این تلاش‌ها که بایستی به‌صورت مستمر باشد، نهایتاً ما را به آن تمدن نوین ایرانی و اسلامی که مردم ایران مستحق و شایسته آن هستند، برساند.

در بخش دیگر این مراسم، حجت السلام خسروپناه هم در این آئین گفت: علم نزد خداست. علم در رتبه ایمان است و علم و ایمان با هم تعالی بخش است. صاحبان علم نزد خداوند درجات دارند همانطور که در قرآن به مرتبه بالای آن اشاره شده است.

برگزاری آئین نشان عالی دانش، برای افزایش امید به آینده

اهتمام ویژه مجلس به آموزش کشور

علیرضا منادی نماینده مجلس شورای اسلامی هم در این آئین گفت: مجلس شورای اسلامی در چهار سال گذشته اقدامات خوبی را در کمیسیون آموزش و تحقیقات در توسعه علم داشته است و هنوز هم در دوره دوازدهم مجلس اعتقاد دارد آموزش مسأله اصلی است و برای توسعه بیشتر آن حمایت‌های قوی‌تری خواهد داشت.

نماینده مردم تبریز در مجلس به حدود ١٠ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور اشاره کرد و گفت که مجلس اهتمام ویژه‌ای به آموزش کشور دارد و تکلیف‌مان در این مسیر سنگین تر است.

خرازی و صالحی، در میان ۱۱ چهره برتر علمی کشور 

روند بررسی صلاحیت نامزدهی دریافت نشان‌عالی دانش با ۱۱ مولفه در پرونده علمی و حرفه‌ای اساتید انجام شده است که «داشتن اثر نوآورانه علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی در مرزهای دانش»، «تأثیرگذاری اجتماعی»، «داشتن اثر نوآورانه علمی پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی و ایجاد موج نو»، «داشتن جایزه بزرگ بین‌المللی در زمینه‌های علمی و پژوهشی در رشته تخصصی استاد منتخب»، «داشتن شهرت ملی و جهانی در تخصص خود»، «داشتن اثر علمی و پژوهشی در جهت تحقق اهداف علوم انسانی»، «دارا بودن آثاری در جهت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان»، «کارآفرینی در سطح ملی شاگردپروری و هدایتگری علمی و به گونه‌ای که دانشجویانی از سوی استاد به عضویت هیأت علمی در آیند»، «شخصیت متین رشد یافته و دارای تراز علمی و همسو با نظام جمهوری اسلامی» از جمله این شاخص‌هاست.

استادان دکتر اعظم ایرجی‌زاد، دکتر عباس بازرگان، دکتر احمدرضا دهپور، استاد علی‌اکبر رشاد، دکتر عباسعلی زالی، دکتر حسین صفایی، دکتر سید کاظم علوی‌پناه، دکتر محمود فتوحی فیروزآباد، دکتر اردشیر قوام‌زاده، دکتر محمدمهدی کیانی، دکتر محمود مهرداد شکریه و دکتر محمدحسین نصر اصفهانی مفتخر به دریافت نخستین نشان‌عالی دانش کشور سال گذشته شدند.

نشان عالی دانش یک نشان ویژه و مشترک بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران است که به صورت سالانه در ۶ گروه و شاخه علمی به دانشمندان و اساتید ایرانی و غیرایرانی دارای مرجعیت علمی که با پژوهشگران ایرانی و مراکز و نهادهای علمی ایران همکاری مؤثر دارند، اعطا می‌شود.

جوانان الگوبرداری کنند

دکتر رقیه قاسمپور، مدیر اجرایی حوزه ریاست دانشگاه تهران و قائم مقام دبیری دومین دوره دومین نشان عالی دانش دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار حیات، با اشاره به اینکه دانشگاه تهران مفتخر است که میزبان دومین آئین نشان عالی دانش که همزمان با نودمین سال تأسیس دانشگاه تهران و نکوداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در کشور که همزمان شده با معرفی دانشگاه جندی شاپور از سوی یونسکو (به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان) شده است.

وی در ادامه افزود: این فضا نشان دهنده عمق دانش و فرهیختگی در کشور ایران است. خوشبختانه استقبال خوبی از این آیین و مراسم برگزار شد و از میان نامزدهای مختلفی دانشگاه‌های سطح کشور، پژوهشگاه‌ها، انجمنهای علمی، مؤسسات پژوهشی که نامزدهای خود را معرفی کردند، در نشست‌های شوراهای علمی و سیاستگذاری، ۱۱ تن از میان این اساتید و در شش گروه علمی معرفی شدند.

قاسمپور خاطرنشان کرد:‌امید است معرفی این‌اندیشمندان و دانشمندان به عنوان الگوهای اخلاقمداری به همه اساتید جوان، محققین و دانشجویان و به ترویج علم و دانش در میان جوانانمان باشیم. در حقیقت این مراسم به دنبال معرفی الگوهای برتر و برجسته به اساتید جوان ما، دانشجویان و جامعه علمی کشور است.

انتهای پیام. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha