کد خبر 258544
۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

رئیس بانک مرکزی اعلام کرد؛

نرخ رشد ناخالص داخلی در دوران دولت سیزدهم از میانگین تمام دوره های قبل بسیار بالاتر است

نرخ رشد ناخالص داخلی در دوران دولت سیزدهم از میانگین تمام دوره های قبل بسیار بالاتر است

رئیس بانک مرکزی گفت: نرخ رشد ناخالص داخلی در دوران دولت رئیسی ۴.۵ درصد بوده که از میانگین تمام دوره‌های قبل بسیار بالاتر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، نشست خبری مشترک علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، با حضور محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و مسکن برگزار شد.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در این نشست اظهار کرد: نرخ رشد ناخالص داخلی در دوران دولت رئیسی ۴.۵ درصد بوده که از میانگین تمام دوره های قبل بسیار بالاتر است. در دولت رییسی هرچه به پایان نزدیک شدیم شرایط بهتر شده و تورم کاهش پیدا کرده است.

رئیس بانک مرکزی بیان کرد: میانگین رشد صنعت در ده سال ۰.۷ بوده و در این دولت ۶.۵ درصد شده است. میانگین رشد مصرف خصوصی در ده سال منفی ۰.۳ بوده است در این دولت ۶.۳ شده است.

وی افزود: میانگین رشد تشکیل سرمایه منفی ۷.۱ بوده ۶.۴ شده است. متغیرهای بخش واقعی اقتصاد در این دوران فاصله زیادی با گذشته دارد.

وی افزود: رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم نسبت به میانگین ۲۰ ساله کشور (۲.۷ درصد) هم بسیار بیشتر بوده است.

فرزین خاطر نشان کرد: متوسط رشد اقتصادی بدون نفت در دولت سیزدهم نسبت به دهه ۹۰ بیش از ۳ برابر و رشد بخش صنعت بیش از ۹ برابر شده است.

فرزین گفت: تورم سالانه ۱۶ درصد و تورم نقطه به نقطه ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تورم نقطه به نقطه تولید کننده به ۲۳.۳ رسیده است و این عدد قبل از دولت سیزدهم به ۱۰۳ رسیده بوده است.

رییس کل در ادامه به نرخ ارز اشاره کرد و با بیان اینکه سیاست دولت سیزدهم  این بوده که اهمیت بازار غیررسمی را کاهش دهیم، گفت: با توجه به پافشاری بر مرکز مبادله، الان تورم تولیدکننده از شاخص ما در ارز نیمایی تاثیر می گیرد. در زمان حاضر همبستگی 80 درصد شاخص تولیدکننده با نرخ حواله ارز نیمایی است.

فرزین تاکید کرد: بازار غیررسمی را قبول نداریم و با قدرت علامت دهی این بازار را کاهش می دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha