کد خبر 258458
۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴

کاظمی‌فرد در پاسخ به «حیات» مطرح کرد؛

تسهیل دسترسی سامانه‌های قوه قضائیه برای ایرانیان خارج از کشور

تسهیل دسترسی سامانه‌های قوه قضائیه برای ایرانیان خارج از کشور

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات درباره ارائه خدمات الکترونیک قضایی گفت: برای ایرانیان خارج از کشور شماره تلفن ۱۴۷۰ را تعریف کردیم تا در صورت قطعی سامانه‌ها با ما در تماس باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، روز یکشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) در سومین روز هفته قوه قضاییه در نشست خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی و شهدای واقعه هفتم تیر، اظهار کرد: سرلوحه همه اقدامات در دستگاه قضایی حکم ابلاغ ریاست قوه قضائیه توسط رهبر معظم انقلاب است که یکی از موارد ششگانه تأکیدایشان بر استفاده از فناوری‌های نوین و تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی است.

وی به هوشمندسازی نظارت‌ها و فناوری‌های قضایی در برنامه هفتم توسعه و نسخه روزآمدسازی شده تحول قضایی اشاره کرد و افزود: اکنون حدود ۴۰ درصد از تکالیف سند تحول قضایی مربوط به فناوری‌های نوین و تحول و اصلاحات در دستگاه قضایی است.

سه میلیون ورود به سامانه‌های قضائی

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ادامه داد: فناوری‌های نوین موجب تحولات بسیاری در دستگاه قضایی شده است و یکی از کارکردهای فناوری دسترسی آسان مردم به خدمات قضایی است؛ در گذشته مراجعات حضوری بود بعد از آن دفاتر خدمات الکترونیک قضایی راه‌اندازی شد و اکنون محدوده مکانی و زمانی دسترسی به خدمات قضایی برای مردم برداشته شده است و در پهنه جغرافیایی کره زمین و تمامی ۲۴ ساعت شبانه روز امکان بهره‌گیری خدمات الکترونیک قضایی خود به صورت برخط و غیرحضوری فراهم است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون روزانه سه میلیون ورود به سامانه‌های قضایی صورت می‌گیرد و حال تصور کنید این فرایندها اگر به صورت حضوری بود چه حجم از مراجعات را دربرمی‌گرفت.

۲۰۰ هزار نفر از اتباع کد ثنا دارند

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره ارائه خدمات قضایی به اتباع خارجی، توضیح داد: زمانی که سامانه ابلاغ راه‌اندازی شد یکی از مشکلات مربوط به اتباع خارجی بود و همه ابلاغیه‌ها برای آن‌ها به صورت سنتی انجام می‌شد. پس از آن تحولات بسیاری رخ داد و حدود یک سال در تعامل با وزارت کشور ارائه خدمات به اتباع ساماندهی شد و اکنون اتباع خارجی دارای‌شناسه فراگیر می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه داشته باشند و استعلام وضعیت آن‌ها از وزارت کشور اخذ می‌شود.

وی ادامه‌داد: در سال گذشته ۱۴۰ هزار نفر از اتباع خارجی و با احتساب سال قبل از آن در مجموع حدود ۲۰۰ هزار نفر از اتباع تاکنون کد ثنا دریافت کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها کد ثنا یا ابلاغ الکترونیک ندارند و اگر پرونده‌ای در دستگاه قضایی برای آن‌ها تشکیل شود یا شکواییه‌ای داشته باشند، برای آن‌ها کد ثنا صادر خواهد شد.

قطعی سامانه‌ها و دردسر ایرانیان خارج از کشور

کاظمی‌فرد در پاسخ به سؤال خبرنگار حیات، درباره قطعی سامانه‌های سنام و دیگر درگاه‌های قوه قضاییه که برای بسیاری از ایرانیان خارج از کشور مشکل ایجاد کرده، تصریح کرد: در گذشته سامانه ثنا و دیگر سامانه‌های قوه قضائیه برای یک استعلام مردم باید به صورت حضوری مراجعه می‌کردند و برخی از مواقع با قطعی همراه بود که ما این قطعی را به حداقل رساندیم. به لطف فناوری‌های نوین، امکان احراز هویت‌های غیر حضوری برای ایرانیان داخل و خارج از کشور به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه در داخل کشور حدود ۲ میلیون نفر به صورت غیرحضوری ثنای آن‌ها را صادر می‌شود، بدون اینکه به هیچ مرجعی مراجعه کنند، افزود: همین امکان برای ایرانیان خارج از کشور ایجاد کردیم. آن‌ها چالش‌های دیگری داشتند. در ابتدا دسترسی به خدمات این سرویس‌ها و دیگر خدمات را در مرحله اول برای آن‌ها ایجاد کردیم که بحث دسترسی به این خدمات در ثنا و ارسال پیامک مهمترین اتفاق برای آن‌ها بود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه خاطرنشان کرد: ما در ارسال پیامک به خارج از کشور با مشکل مواجه بودیم. با کمک پیام‌رسان‌های داخلی و حساب کاربری که در این پیام‌رسانه‌ها ایجاد شد، آن‌ها حال می‌توانند کد احراز هویت برای ثنا دریافت کنند. البته این موضوع برای ایرانیان داخل کشور هم هست، منتها کاربردی ندارد. زیست بومی که برای ایرانیان خارج از کشور ایجاد شده، در موضوع گواهی سوء پیشینه هم کاربرد دارد.

وی درباره قطعی سامانه‌های سنام نیز خاطرنشان کرد: سامانه سنام بیشتر برای مترجم‌ها و در معاونت حقوقی قوه قضائیه انجام می‌شود و پشتیبانی این موضوع با ما است. ما در دو یا سه هفته پیش یک قطعی در این سامانه داشتم که سعی کردیم با اصلاح زیرساخت‌ها، این اتفاق کمتر رخ بدهد و بتوانیم به صورت برخط پاسخ‌های مترجم‌ها را بدهیم. برای ایرانیان خارج از کشور شماره تلفن ۱۴۷۰ را ایجاد کردیم که در داخل و خارج تماس داریم، اما هنوز این شماره از سوی ایرانیان خارج از کشور خیلی شناخته شده نیست.

کاظمی‌فرد ادامه داد: به هر حال موضوع قطعی سامانه‌های قوه قضائیه در خارج از کشور موضوع مهمی است و چون پهنه وسیعی است نمی‌توانیم مطلع شویم که کجا و در چه زمانی قطع است. مشکل بعدی ما این است ایرانیان از بسیاری از سامانه‌های ما مطلع نیستند و بعضا با داشتن ثنا، مراجعات حضوری دارند. در صورتی که خیلی از آن‌ها نمی‌دانند با داشتن ثنا، قرارداد الکترونیکی با وکیلشان در داخل ایران ببندند. ابلاغ و حضور در جلسه رسیدگی به صورت الکترونیکی داشته باشند.

۹۵ درصد ابلاغ‌های قضایی الکترونیکی است

وی با اشاره به بهره‌مندی قوه قضاییه از فناوری‌های نوین، افزود: در حال حاضر، ۹۵ درصد ابلاغ‌ها در کشور به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و امکان بهره‌مندی از این امکانات برای ایرانیان خارج از کشور و اتباع بیگانه در دوران تحول قضایی امکان‌پذیر شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره صدور گواهی عدم سوء پیشینه گفت: مدت زمان صدور الکترونیکی گواهی عدم سوءپیشینه بطور میانگین کمتر از یک روز کاری است و در سال ۱۴۰۲ حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار گواهی عدم سوءپیشینه صادر شد که حدود نیمی از آن‌ها به‌صورت خودکاربری و از منزل یا محل کار درخواست شده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه دستگاه قضایی این است که مواردی که فاقد پیچیدگی حقوقی است را به تدریج خود مردم واگذار کند.

انتشار ۴۰ هزار رای در سامانه ملی آرای قضایی

کاظمی‌فرد در باب شفافیت داده‌ها تصریح کرد: ۴۰ هزار رأی در سامانه ملی آرای قضایی به صورت عمومی منتشر شده است. با این سامانه یک دریچه برای شفاف‌سازی و دسترسی پژوهشگران به آرا قضایی ایجاد شده است.

وی افزود: با هدف استعلام اهلیت متعاملین برای سکوهای بخش خصوصی و عموم مردم درگاهی به نام خدمت اعتبار معاملاتی ایجاد شده است. این خدمت امـکان اسـتعلام اهلیت متعاملین با ۱۱ ویژگی را بـرای مردم و کلیـه فعـالان اقتصـادی به‌منظور افزایـش امـکان تقارن اطلاعـات، پیشگیری از بروز اختلاف در معامله، ایجـاد شـفافیت، ایجاد زمینه اعتبار سنجی، کاهش ریسک معاملات و ایجاد زمینه معامله امن‌تر را فراهم کرده است. همچنین این استعلام در اختیار بانک مرکزی جهت استفاده در سامانه‌های اعتبار سنجی قرار گرفته است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به فعالیت سامانه قرارداد الکترونیک گفت: این سامانه با هدف شفاف‌سازی قرارداد بین وکیل و موکل راه‌اندازی شد و تعداد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قرارداد الکترونیک وکالت بین وکیل و موکل منعقد شده است و تبادل مالی بین و کیل و موکل شفاف‌تر شده است و ۸ میلیون استعلام از جانب سازمان امور مالیاتی در مرکز ملی تبادل اطلاعات انجام شده است.

قرارداد الکترونیک وکالت علاوه بر حمایت از موکل، شفافیت‌های مالی در میان وکلاً و قوه قضائیه را به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha