کد خبر 258410
۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴

قاضی‌زاده هاشمی:

دولت وظیفه دارد بین اقشار مختلف مردم مفاهمه و مصالحه ایجاد کند

دولت وظیفه دارد بین اقشار مختلف مردم مفاهمه و مصالحه ایجاد کند

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دولت وظیفه دارد بین اقشار مختلف مردم مفاهمه و مصالحه ایجاد کند و این وظیفه در یک طریق می‌تواند به وسیله شخصیت‌های اجماع‌ساز و میانجی‌گری مثل شهید سلیمانی و شهید رئیسی انجام شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، «نشست دانشجویی-مردمی دولت انقلاب» عصر امروز (یکشنبه ۳ تیر) با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و جمعی از مردم، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان در سالن دهشور پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار شد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه جامعه امروز ایران از بروز برخی دوقطبی‌ها مثل افزایش فاصله طبقاتی در دهه ۹۰ آسیب بسیاری دیده است اظهار کرد: این شکاف‌ها باعث کاهش اعتماد اقشار مختلف مردم به یکدیگر می‌شود و در چنین شرایطی، اصلی ترین وظیفه دولت بازسازی سرمایه اجتماعی است.

وی افزد: دولت وظیفه دارد که بین اقشار مختلف مردم مفاهمه و مصالحه ایجاد کند و این وظیفه در یک طریق می‌تواند به وسیله شخصیت‌های اجماع‌ساز و میانجی‌گری مثل شهید سلیمانی و شهید رئیسی انجام شود. اما در حال حاضر متاسفانه چنین ظرفیت‌هایی وجود ندارند، راه‌حل ایجاد این مفاهمه، رجوع به نهادهای اجتماعی همچون نهاد خانواده. است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: برنامه دولت مردم و خانواده این است با توجه بیش از پیش به این نهاد اجتماعی ارزشمند، زمینه‌های احیای این سرمایه اجتماعی از بین رفته را فراهم کنیم.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی با تاکید براینکه قهرمانان ملی را نباید در جریان انتخابات هزینه کرد گفت: شهید رئیسی عزیز یک معیار تاریخی است و ما همانطور که حق نداشتیم از شهید رجایی برای مقاصد سیاسی استفاده کنیم باید شخصیت ایشان را هم به عنوان یک شاخص حفظ کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین ما با اینکه قصد ادامه مسیر شهید رئیسی را داریم اما به جهت اینکه کار اجرایی مشکلات و مسائل خاص خود را دارد ما خود را امتداد دولت ایشان نمی‌دانیم که از اعتبار ایشان هزینه شده باشد.

قاضی‌زاده در پاسخ به سوالی درباره قابلیت اجرایی وعده‌های کاندیداها ضمن اشاره به برخی از سوابق علمی و اجرایی خود در حوزه برنامه‌ریزی و حکمرانی گفت: بسیاری از برنامه‌هایی که در دو دهه گذشته برای بسیاری از کاندیداهای ریاست جمهوری نوشته‌ام در بنیاد شهید و امور ایثارگران تبدیل به سیاست‌های اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: همه عرایضی که من به عنوان وعده مطرح می‌کنم مبتنی بر مطالعات و شواهد مستند علمی است. شاید برخی از کاندیداها از بیرون نهاد دولت مطالعاتی نموده و راهکارهایی داشته باشند، اما بنای نگارش بسیاری از راهکارهای دولت مردم و خانواده از درون دولت و برخواسته از قوانین و اسناد بالادستی همچون سند تحول دولت است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان مثال با اشاره به یکی از وعده‌های ‌خود گفت: به عنوان مثال وعده تسهیلات یک میلیارد تومانی برای هر زوج همین الان هم برای یک و نیم میلیون ازدواج در سال موجود است، مسئله دیگر موضوع عملیاتی کردن نظام بودجه‌ریزی است و این کاری است که هم‌اکنون در بنیاد شهید و امور ایثارگران به طور کامل اجرا شده است.

وی با تاکید براینکه دال مرکزی گفتمان دولت و خانواده واگذاری حکمرانی به مردم است گفت: متاسفانه مساله مردمی سازی امروز در کشور ما بد فهمیده شده و دولت اغلب در موارد که کمبود دارد می‌خواهد مردم را دخیل کند. اما مردمی‌سازی این نیست و معنای درست آن این است که دولت جایی باشد که مردم نیستند.

قاضی‌زاده ادامه‌ داد: دولت باید سیاست‌هایش، برنامه‌هایش، اعمالی اجرایی و نظارتی اش برخواسته از مردم باشد. ما در دولت خانواده معتقدیم که هرم قدرت در دستگاه بوروکراتیک ایران از زمان پهلوی به شدت تمرکزگرا شده است و این تمرکز گرایی منجر به تجمیع بسیاری از منابع کشور در چند استان مرکزی شده است، این درحالی است که بسیاری از ظرفیت‌های کشور در حاشیه کشور قرار دارند و این باید به روند تجمیع منابع در مرکز باید به وسیله واگذاری برخی اختیارات به مردم و مدیران محلی متوقف شود و این کاری است که ما امروز در بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام داده‌ایم.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر لزوم فعال کردن بسیاری از ظرفیت‌های داخلی کشور گفت: ما از دو دشت بزرگ و بسیار استراتژیک به نام مکران و دشت خوزستان در حاشیه‌ کشور برخورداریم که در صورت سرمایه ‌گذاری کافی می‌توانند آینده ایران و حتی منطقه را تغییر دهند، از طرفی دیگر پدیده ایران فرهنگی در صورت مورد توجه بیشتر قرار گرفتن توسط دولت می‌تواند بازار ۸۰ میلیونی محصولات داخلی را تا یک بازار ۷۰۰ میلیونی ارتقا دهد.

وی با اشاره با کاهش چشم‌گیر نرخ بیکاری و افزایش رشد اقتصادی کشور در دوره کوتاه سه ساله دولت شهید رئیسی گفت: این نتیجه این است که ما در دولت شهید رئیسی امورات کشور را به خارج وابسته نکردیم و با وجود تحریم‌ها توانستیم به چنین موفقیت‌هایی برسیم.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالات دانشجویان درباره نظام بانکی و صنعت خودروسازی گفت: ما اعتقاد داریم که با قدرت باید بانک‌هایی که ناترازی دارند را اصلاح کنیم و در غیر اینصورت دست به انحلال آن‌ها بزنیم.

وی افزود: همچنین خودروسازانی که با سواستفاده از انحصار، خودروهای بی‌کیفیت‌را با قیمت بسیار به مردم می‌فروشند باید با آزاد و شفاف‌سازی بازار با آن‌ها برخورد شود.

قاضی‌زاده در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان دررابطه با چگونگی انتخاب اعضای کابینه خود گفت: در بنیاد شهید برای حدود ۷ هزار پست سازمانی که داریم یک سامانه به نام «شمسا» راه‌اندازی کردیم و در آن سامانه مردم افراد ذی‌صلاح را به ما معرفی کنند. پس از تعرفه گزینه‌ها در این سامانه آزمون و مصاحبه‌هایی صورت گرفت تا مشخص شود که چه کسانی شرایط لازم برای تصدی پست‌ها را دارند و از میان افراد ذی شرایط کدام یک برای تصدی این پست مناسب است.

وی افزود: انتخاب مدیران و مسئولین دولت خانواده هم با شرایط مشابه اینچنینی صورت خواهد گرفت و مردم در این امر حتما دخیل خواهند بود. اما درحال حاضر که آزمون‌ها و بررسی‌های لازم صورت نگرفته نمی‌توان کسی را مشخصا معرفی کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره وحدت کاندیداهای جریان انقلاب گفت: اولا اینکه تصور کنیم که وحدت لازمه پیروزی و تکثر قطعا موجب شکست است، تصور استباهی است، چون ما تجربه پیروزی در انتخابات ۸۴ با تکثر نامزدها و شکست در انتخابات ۹۸ با نامزد واحد را داشته‌ایم. اما در این انتخابات هم که ما بنا به تکلیف شرعی وارد آن شده‌ایم، امیدواریم که همه نامزدهای جریان انقلاب به تصمیم نهایی برای اجماع پایبند باشند، چرا اگر مسئله‌ای هم وجود داشته باشد این مسئله با انصراف یک یا دو نفر حل نمی‌شود.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره راه‌حل خود برای حفظ نیروی نخبه در کشور گفت: دلیل عمده مهاجرت نخبگان ما مسئله تفاوت درآمد است و برنامه‌ اساسی ما حل این اختلاف درآمد به وسیله حمایت از شرکت های دانش بنیان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha