کد خبر 258263
۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱

نشست خبری کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم برگزار شد 

نشست خبری کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم برگزار شد 

نشست خبری کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم و مقاومت عصر امروز برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، نشست خبری کنگره بین المللی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت عصر امروز سوم تیرماه در حوزه هنری با حضور حجت الاسلام شیرازی دبیر کنگره برگزار شد. 

در این نشست حجت الاسلام شیرازی دبیر کنگره گفت: در اسفندماه ۱۳۹۷ کنگره شهدای روحانی مدافع حرم در قم برگزار شد، مسئولیت کنگره با بنده بود، شهدای ایران، افغانستان، سوریه، پاکستان و عراق شهید روحانی داشتیم و هنوز از لبنان شهید روحانی نداشتیم بعد از برگزاری کنگره قم در دوم فروردین ۹۸ سردار سلیمانی از من خواستند کنگره شهدای مدافع حرم را برگزار کنیم. 

وی ادامه داد: برای این کار برنامه مشخصی تنظیم شد تا این کنگره با دیگر کنگره ها متفاوت باشد. تمام تدابیر رهبر معظم انقلاب در باره کنگره ها دنبال شد تا کاری در شأن شهدای مدافع حرم شکل گیرد لذا کمیته های علمی، کتاب، هنری، ترجمه، تدوین کتاب آغاز شد. 

شیرازی گفت: بنا شد در گام اول ۱۶۵ کتاب تدوین شود. در واقع کنگره حرکت مستمری است و این آغاز راه است. پس از آغاز کار شهید سلیمانی به شهادت رسید و پس از شهادت ایشان کار محکم تر دنبال شد. قسمت ویژه ای در باره شهید سلیمانی نیز به کنگره اضافه شد. پس از شهادت شهید سلیمانی کرونا کنگره را به تعویق انداخت.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ نزدیک دومین سالروز شهادت شهید سلیمانی اجلاسیه کنگره را شکل دادیم. سه یادواره و پیش کنگره در استان کرمان، مازندران و خوزستان برگزار شد. به دلیل اوج گیری کرونا کنگره به تعویق افتاد سال گذشته همه کارها برگزار شد که منجر به طوفان الاقصیشد و باز هم به تعویق افتاد و بنا شد در مشهد برگزار شود تا بتوان از اصل اجلاسیه بهره برد. از سال گذشته در اوایل بهمن تصمیم گرفته شد کنگره در مشهد برگزار شود. 

دبیر کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم افزود: اصل کنگره در روز شنبه نهم تیرماه در مشهد و حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار می‌شود و این تاخیرها کار را محکم‌تر و گسترده تر کرد. ۱۶۵ کتاب بنا بود تدوین شود که از این تعداد ۵۷ کتاب تدوین شد و برخی به چاپ دویستم رسید.‌ ۸ عنوان کتاب درباره شهید سلیمانی است و تا امروز سه کتاب زندگینامه کامل درباره زندگی شهید سلیمانی نوشته شده است. ۴ عنوان با موضوع فرماندهان مدافع حرم است. ۱۴ کتاب سرگذشت نامه، ۴ کتاب روایت رزمندگان جبهه مقلومت است، یک جلد یادداشت، سه دفتر شعر، یک جلد کتاب پژوهشی است.

وی اظهار کرد: اولین کنگره ای است که به صورت گسترده به موضوع کودک و نوجوان در قالب رمان میپردازد. این مسیر ادامه دارد و بیش از ۱۶۵ کتاب منتشر میشود.  ۶۲ عنوان کتاب در کشورهای فرانسه، ترکیه، روسیه، لبنان، عراق و سوریه ترجمه و چاپ شده است. ۱۱ عنوان نیز در حال ترجمه است و این عنوانها به ۱۰ زبان ترجمه میشوند. همچنین به زبان کشورهای  بوسنی، آمریکا و انگلیس هم ترجمه و چاپ می شود. 

وی گفت: از ۷ کشور میهمان داریم و از همه استانهای کشور همینطور، لبنان،پاکستان، یمن، فلسطین، افغانستان و سوریه از میهمانهای ما هستند. در این کنگره  فقط خانواده شهدا دعوت شده اند. خانواده شهدای ایرانی و فاطمیون به کنگره دعوت شده اند.  بیش از ۵ هزار نفر میهمان داریم که در کنگره حضور دارند. پنجشنبه همین هفته خانواده شهدا در مشهد مستقر می‌شوند و غیر از برنامه اصلی که روز نهم است، برنامه های جانبی نیز داریم. 

حجت الاسلام شیرازی تشریح کرد: بنا بود در این اجلاسیه یکی از خواص سخنران کنگره شهدای مدافع حرم باشد اما شهید سلیمانی، پور جعفری، ابو مهدی، و حاج رحیمی به شهادت رسیدند.  کنگره از سخنان رهبری رهبری بهره خواهد برد. 
مکان کنگره در حرم مطهر امام رضا (ع) در رواق امام خمینی است. تا الان هیچ بودجه مصوب دولتی استفاده نشده است و از بودجه مردمی و فروش کتابها حاصل شده است و هیچ ارگانی تا به حال از ما حمایت نکرده است. شروع کنگره با سیصد میلیون تومانی که شهید سلیمانی به ما دادند کنگره راه افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha