کد خبر 258245
۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵

اذعان واشنگتن‌پست به ناکامی راهبرد آمریکا در قبال نیروهای یمنی

اذعان واشنگتن‌پست به ناکامی راهبرد آمریکا در قبال نیروهای یمنی

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی با اشاره به موفقیت نیروهای ارتش یمن در کنترل دریای سرخ و هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، بر عدم کارآمدی رویکرد دولت بایدن در شکست و یا مهار نیروهای یمنی تاکید کرد.

به گزارش گروه سیاسی حیات، در این گزارش واشنگتن‌پست آمده است: به‌رغم ماه‌ها حملات هوایی ایالات متحده و برخی کشورهای غربی علیه نیروهای ارتش یمن، یمنی‌ها همچنان به تسلط بر دریای سرخ به عنوان یکی از حیاتی‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان ادامه داده‌ و از سلاح‌های پیشرفته‌ خود برای حمله به کشتی‌ها در این آبراه استفاده می‌کنند.

این گزارش افزایش اخیر تحرکات نیروهای یمنی علیه آمریکایی‌ها را نشانه توانایی این گروه برای ایجاد یک تهدید پایدار علیه حملات ایالات متحده برشمرد.

واشنگتن پست تاکید کرد، عدم موفقیت ایالات متحده برای توقف عملیات نیروهای ارتش یمن و حفاظت از کشتیرانی جهانی به شدت مورد انتقاد کنگره قرار گرفته و قانون‌گذاران آمریکایی اقدامات این کشور برای ایجاد بازدارندگی علیه یمنی‌ها را ناکافی می دانند.

به گفته فرماندهان ارشد ارتش آمریکا، نیروهای ارتش یمن به خوبی می‌دانند چگونه سلاح‌های قدیمی را بازآفرینی کرده و سلاح‌های جدید بسازند و از موشک‌های بالستیک ضد کشتی برای حمله به اهداف دریایی استفاده کنند.

جرالد فایرشتاین، سفیر سابق ایالات متحده در یمن که اکنون یکی از اعضای ارشد موسسه خاورمیانه در واشنگتن است، گفت: توانایی آنها(یمنی‌ها) برای جایگزینی هر چیزی که ما نابود می کنیم، قابل توجه است و توانایی ما برای جلوگیری از ورود سلاح به داخل کشور آن‌ها ناچیز است. وی افزود: قابلیت آنها قطعاً از زمانی که کمپین خود را آغاز کرده‌اند، افزایش یافته است بنابراین تا زمانی که آنها انگیزه ادامه این حملات را داشته باشند، توانایی انجام آن را نیز دارند.

این گزارش با اشاره به انگیزه مطرح شده از سوی نیروهای یمنی در هدف قرار دادن کشتیرانی در دریای سرخ نوشت: در ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۲)، پس از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس، یمنی ها اعلام کردند که برای همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه، حمله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را آغاز خواهند کرد. از آن زمان، پنتاگون بیش از ۱۹۰ حمله به کشتی‌های نظامی آمریکایی یا کشتی‌های تجاری در سواحل یمن، از جمله نزدیک به ۱۰۰ حمله از زمان آغاز موج حملات هوایی ایالات متحده در ژانویه (دی ۱۴۰۲) ثبت کرده است.

واشنگتن پست با اشاره به مشکلات ایجاد شده در کشتیرانی در دریای سرخ و کاهش حجم ترافیک دریایی از طریق کانال سوئز و تنگه باب المندب به نصف تا پایان ماه مارس (اواسط فروردین ۱۴۰۳) نوشت: قانونگذاران جمهوری‌خواه، که برخی از آنها برای افزایش هزینه های پنتاگون در سال پیش رو تلاش می کنند، دولت بایدن را به سرمایه گذاری ناکافی در تسلیحات پیشرفته و فناوری‌های نظارتی متهم کرده اند و معتقدند این گونه سرمایه گذاری‌ها ضروری هستند. از طرفی موفقیت نیروهای ارتش یمن، در دریای سرخ به آنها این قدرت را داده تا بتوانند راحت‌تر در منطقه فعالیت کنند.

سرلشکر پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، در این رابطه تاکید کرد، حوثی ها این نتیجه رسیده اند که آمریکا برای در امان ماندن از آسیب آن‌ها به تجارت دریایی در منطقه باید هزینه بدهد و این غیرقابل قبول است.

هانا پورتر، یکی از محققان حوزه یمن در گروه ARK (یک سازمان توسعه بین‌المللی مستقر در بریتانیا) با اشاره به این که موفقیت یمنی‌ها در دریای سرخ تلاشی است برای نشان دادن این واقعیت که آن‌ها یک بازیگر جدی منطقه‌ای هستند، ‌گفت که نیروهای یمن اکنون می‌توانند خود را به عنوان یک بازیگر قدرتمند نشان داده و از آن برای افزایش کنترل خود در داخل یا در مذاکرات صلح جاری با عربستان سعودی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha