کد خبر 258171
۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰

پیش بازی تقابل‌های روز نهم یورو 2024؛

از جدال تیم‌های جذاب دور نخست تا آخرین فرصت شیاطین سرخ

از جدال تیم‌های جذاب دور نخست تا آخرین فرصت شیاطین سرخ

رقابت‌های یورو 2024 امروز هم با سه دیدار جذاب و نفس‌گیر پیگیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ دور دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا امروز با انجام سه بازی دیگر پیگیری خواهد شد که به شرح زیر است:

گرجستان - جمهوری چک/ 16:30

دو تیم گرجستان و جمهوری چک پس از شکست در دور اول مرحله گروهی یورو ۲۰۲۴ در هامبورگ به مصاف هم می‌روند.

شاگردان ایوان هاشک در چک تا آستانه خلق یک شگفتی مقابل تیم ملی پرتغال پیش رفتند اما کامبک پرتغال با گل لحظات پایانی فرانسیسکو کونسیسائوی جوان، موجب باخت چکی‌ها شد. جمهوری چک که با گل دقیقه ۶۲ پیش افتاده بود، تبدیل به تیمی شد که دیرهنگام‌ترین گل منجر به پیش افتادن در تاریخ یورو را به ثمر رسانده اما در نهایت بازنده بازی شده است. پس از پیروزی مقابل سوئیس در مرحله گروهی یورو ۲۰۰۸، حالا تیم چک در ۱۲ مسابقه مرحله گروهی هفت شکست را تجربه کرده است. خبر خوب برای هواداران چک این است که آن‌ها از یورو ۲۰۰۰ تاکنون دو مسابقه ابتدایی جام ملت‌های اروپا را با شکست پشت سر نگذاشته‌اند. برای تکرار این رکورد، عملکرد بهتر نسبت به رقابت با پرتغال نقشی کلیدی خواهد داشت. جمهوری چک با ۱۶۹ پاس، کم‌ترین میزان پاس در دور نخست رقابت‌ها را داشت و با ۸ لمس توپ در محوطه جریمه حریف پس از اسکاتلند و آلبانی سومین تیم ضعیف از این حیث بود. جیندریک استانک، دروازه‌بان چک با هفت واکنش عملکردی فوق‌العاده در مسابقه با پرتغال داشت و بیش‌ترین مهار یک دروازه‌بان از جمهوری چک پس از پتر چک با هشت مهار مقابل پرتغال را ثبت کرد.

گرجستان پس از شکست سه بر یک در اولین تجربه خود از جام ملت‌های اروپا مقابل ترکیه پا به این مسابقه می‌گذارد. تاکنون تنها دو تیم در تاریخ یورو پس از شکست در اولین بازی تاریخ خود راهی مرحله حذفی شده‌اند؛ اسلواکی و ایرلند شمالی در یورو ۲۰۱۶. نشانه‌های مثبتی نیز برای تیم گرجستان وجود دارد؛ گرجستانی‌ها در دیدار با ترکیه ۱۴ شوت داشتند که بیش‌ترین شوت یک تیم در اولین تجربه‌اش در تاریخ یورو پس از ۲۰ شوت اتریش مقابل کرواسی در یورو ۲۰۰۸ بود. خویچا کواراتسخلیا، ستاره تیم با ۱۰ دریبل و پیروزی در ۲۰ نبرد تن به تن، بهترین عملکرد را در بین تمام تیم‌های دور نخست رقابت‌ها داشت.

ترکیه - پرتغال/ 19:30

قهرمان یورو ۲۰۱۶ در دومین مسابقه از یورو ۲۰۲۴ به مصاف تیم ملی فوتبال ترکیه می‌رود.

ترکیه وینچنزو مونتلا که در اولین دیدار خود با پیروزی سه بر یک مقابل گرجستان در صدر گروه قرار دارد، به دنبال دومین پیروزی خود در این رقابت‌هاست. ترکیه تاکنون در تاریخ یورو و جام جهانی موفق به پیروزی در دو بازی نخست خودش نشده است. آن‌ها در صورت پیروزی در این مسابقه، با رکورد بیش‌ترین پیروزی خود در تاریخ یورو یعنی یورو ۲۰۰۸ برابری می‌کنند. بیش‌ترین پیروزی آن‌ها در یک تورنمنت معتبر، چهار برد این تیم در جام جهانی ۲۰۰۲ بوده است. بازی هجومی ترکیه در اولین مسابقه جام مقابل گرجستان، هواداران این تیم را به شگفتی‌سازی در یورو ۲۰۲۴ امیدوار می‌کند. ترکیه با ۲۲ شوت و امید گل ۳.۰۱ بهترین عملکرد هجومی را بین ۲۴ تیم حاضر در مسابقات در دور اول مرحله گروهی داشت. ۱۱ بازیکن ترکیه در این مسابقه حداقل یک شوت را ثبت کردند تا این تیم در کنار آلمان، بیش‌ترین بازیکن با حداقل یک شوت را در این دوره از مسابقات داشته باشد.

پرتغال که شب سختی مقابل جمهوری چک داشت، پس از یک کامبک شیرین برای قطعی کردن صعود خود مقابل ترکیه صف‌آرایی می‌کند. پرتغالی‌ها، حالا با یک شکست در ۹ مسابقه قبلی خود در دور گروهی یورو(شکست ۴-۲ مقابل آلمان در یورو ۲۰۲۰) عملکرد خوب خود را در دور گروهی مسابقات بهبود بخشیده‌اند. آخرین شکست آن‌ها مقابل یک تیم به جز آلمان، به باخت ۲ بر ۰ مقابل سوئیس در یورو ۲۰۰۸ بازمی‌گردد. در شب برد مقابل جمهوری چک، ویتینیا به عنوان برترین بازیکن زمین لقب گرفت. او با ۵۹ پاس زیر فشار پرس حریف، بهترین عملکرد را بین بازیکنان دور اول داشت و تنها تونی کروس با ۳۰ پاس خط‌شکن، عملکرد بهتری نسبت به ویتینیا با ۲۱ پاس خط‌شکن داشت. کریستیانو رونالدو نیز با وجود ناکامی در گلزنی، نتوانست عملکرد خوبی از خود به جا بگذارد؛ بازیکنی که پس از سه بازی ناکامی، به دنبال اولین گل خود مقابل تیم ملی فوتبال ترکیه است.

بلژیک - رومانی/ 22:30

بلژیک پس از شکست عجیب مقابل اسلواکی در دور اول یورو ۲۰۲۴ در مقابل رومانی قرار می‌گیرد.

اولین شگفتی جام با شکست بلژیک مقابل تیم چهل و دوم رده‌بندی فیفا یعنی اسلواکی رقم خورد. بلژیک، در این مسابقه توسط روملو لوکاکو به دو گل رسید که هر دو گل با دخالت کمک‌داور ویدیویی رد شد. در گل اول، مهاجم بلژیک در وضعیت آفساید قرار داشت و در صحنه گل دوم، توپ به دست اوپندا برخورد کرد. لوکاکو که در مرحله مقدماتی جام با ۱۴ گل زده آقای گل مسابقات بود، عملکرد ضعیفی در اولین دیدار یورو داشت و با فرصت‌سوزی خود، از عوامل اصلی شکست بلژیک بود. این اولین شکست بلژیک پس از ۱۵ بازی بدون باخت زیر نظر دومنیکو تدسکوی ایتالیایی بود. با احتساب این مسابقه و سه رقابت بلژیک در جام جهانی ۲۰۲۲، این تیم با ۵۱ شوت و امید گل ۶.۷ تنها به یک گل رسیده و پیش از رقابت مقابل رومانی، ۴۷ شوت قبلی این دو تیم تبدیل به گل نشده است.

رومانی اما با شرایطی متفاوت نسبت به بلژیک به سراغ دومین دیدار خود می‌آید. رومانیایی‌ها، در میان بهت هواداران فوتبال با سه گل دیدنی از سد اوکراین گذشتند و بهترین برد خود در تورنمنت‌های معتبر را به دست آوردند. رومانی که در روز برد مقابل اوکراین تنها ۲۹ درصد مالکیت داشت، کم‌ترین میزان مالکیت میان تیم‌های برنده در تاریخ یورو از زمان بررسی آمار تیم‌ها در سال ۱۹۸۰ محسوب می‌شود. رومانی، حالا به دنبال سومین برد خود در هجدهمین بازی خود از یوروست. تنها برد آن‌ها پیش از رقابت با اوکراین، به برد ۳-۲ مقابل انگلیس در سال ۲۰۰۰ برمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha