کد خبر 258025
۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳

در دومین مناظره انتخاباتی مطرح شد؛

پزشکیان: نمی‌توان به راحتی برای حل مشکلات نسخه داد

پزشکیان: نمی‌توان به راحتی برای حل مشکلات نسخه داد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نمی‌توان به راحتی برای حل مشکلات نسخه داد، گفت: طبق آمارها اختلاف مصرف دهک‌های پایین و دهک‌های بالا وحشتناک است، به کسانی که توانمند هستند امکانات بیشتر و به افرادی که مشکلات بیشتری دارند امکانات کمتری می‌دهیم.

به گزارش گروه سیاسی حیات، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه - ۳۱ خردادماه - در دومین مناظره انتخاباتی با محور اقتصادی در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود را تشریح می‌کند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه اول این مناظره گفت: قدم اول باید دید که کجا هستیم. آن چیزی که آمارها نشان می دهد وضعیت ما در مصرف دهک های پایین و بالا وحشتناک است. در رابطه با یارانه های انرژی و بنزین مصرف دهک های پایین و بالا اختلاف بسیار زیادی دارد یعنی به کسانی که توانمند هستند بیشتر امکانات می دهیم و به آنهایی که پول ندارند کمتر می دهیم.

پزشکیان با اشاره به اینکه وضعیت جمعیت زیر خط فقر بدتر شده که بهتر نشده است، افزود: بنابراین باید بدانیم کجا ایستاده ایم تا بدانیم می خواهیم چه کار کنیم.

وی درباره وضعیت استان ها هم گفت: مناطقی که در حاشیه و مرزها هستند وضعشان به شدت خراب است. این که می خواهیم بی عدالتی را اصلاح کنیم باید بدانیم کجا را نگاه کنیم. تئوری خیلی ساده است اما اشکال در اجرا است و این واقعیتی است که در طول زمان اتفاق افتاده و  وضعیت فقر ما را نشان می دهد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که آمار و ارقام کاملا گویا است که کجا قرار داریم، تصریح کرد: این که چگونه بتوانیم مشکلات را حل کنیم در قدم اول داشتن زبان و نگاه مشترک است. اختلافات و عدم هماهنگی ما روند اجرا را با مشکل روبرو می کند. تا می خواهیم تصمیمی بگیریم اختلافات موجب می شود که نتوانیم هدف را اجرا کنیم. مشکلات داخلی باید حل شود تا این روند را اجرا کند.

پزشکیان بیان داشت: دولت منابعی را مانند بنزین، انرژی و مسایل دیگر که تقسیم می کند باید هدفمند به آن مناطقی که وجود دارد بدهد، اگر می خواهد قیمت ها را درست کند باید زیرساخت ها را درست کند، باید حمل و نقل عمومی را درست کند. بانک ها ۵۵ درصد وام ها را به تهران می دهند و بقیه را برای کل کشور هزینه می کنند و این یعنی توسعه در تهران و اطراف آن و عدم توسعه در بقیه نقاط کشور است. 

وی ادامه داد: اگر برنامه جامع و کامل با مشارکت اقتصادانان و دانشگاهیان و هماهنگی مجموعه این جریان ها نداشته باشیم و از طرف دیگر با خود مردم صحبت نکنیم و یک نسخه بنویسیم خیلی از نسخه ها بدون داشتن پشتوانه کارشناسی بعضی جاها را درست می کند اما بقیه قسمت ها را تخریب می کند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که نسخه ای که باید داد به این سادگی نیست، گفت: قطعا یارانه ها را باید هدفمند کرد و به دهک های پایین داد و اجازه نداد دهک های بالا یارانه بیشتر بگیرند. دهک های پایین بهره کمتری از منابع ببرند باز هم تورم فشار را به دهک های پایین ایجاد می کند. از طرف دیگر کنترل تورم و رشد اقتصادی اگر درست نکنیم هراقدامی بکنیم همه را فقیر می کنیم.

پزشکیان یادآورشد: گرفتن تورم بحث های خود را دارد. رشد را باید اصلاح کنیم و اگر رشد ما درست نباشد فقط با این کاری که می خواهیم انجام دهیم فقر را در بقیه سیستم ها تقسیم خواهیم کرد به اضافه کنترل و نحوه سوخت آموزش مردم در جهت این کارها است که نسخه ای نیست که در عرض این چهار دقیقه بتوان توضیح داد.

وی در چهار دقیقه دوم این مناظره گفت: می خواهم بگویم که چرا اینجا هستیم برای این که با یکدیگر دعوا می کنیم. به آن حرف می زنیم به این حرف می زنیم، با این شرایط مشکلات حل نمی شود. با این تئوری هایی هم که گفته می شود، خیلی از مشکلات حل نمی شود. از اول هم داریم این صحبت ها را می کنیم همچنان روز به روز هم بدتر می کنیم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این وضعیت سفره مردم است که در زمان آقای رئیسی روز به روز این سفره بدتر شده است. این که ما بگوییم من بهتر بودم اینگونه نیست. من وزیر دولت آقای خاتمی بودم از نظر اقتصاد، شاخص، عدد و رقم نگاه کند ببینید در آن زمان ثبات بیشتر بوده یا الان که این صحبت ها را می کنید.

پزشکیان با بیان این که ما چرا اینجا رسیده ایم، گفت: برای این است که بی خود با یکدیگر دعوا می کنیم و خیال می کنیم ما بهتریم. تا شخص های علمی و روند علمی درست نشود مشکلی حل نمی شود. از اول هم گفتم اما انسجام درست نشد. از آن برادری که اسم می برند هرکسی که به ستاد بنده بیاید می پذیریم برای این که می خواهیم رای بگیریم. آن چیزی که به آن عمل می کنیم سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب و چهارچوب هایی است که باید برویم و این خط قرمزی است که مراعات می کنیم. 

وی با بیان این که ما باید درد مردم را داشته باشیم، اظهار داشت: اگر مناطق محروم تهران را مشاهده کنید می بینید چه وضعیتی دارند و نهایتا وقتی پول ها و منابع را در جاهایی که پولدار است خرج می کنیم مشکلات حل نمی شود یعنی ما چابهار، خوزستان، کردستان، سیستان و بلوچستان را نمی بینیم. این حرف ها را می زنیم برای اینجا است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که در این تئوری هایی که گفته شده خیلی راه حل ها وجود دارد، تصریح کرد: با محاسبه ای که کرده بودم راحت می شود نفری ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرد اما با این روند با مردم، تورم، شاخص ها و عوارض را چگونه حل کنیم لازمه آن اول انسجام داخلی است. دعواها را باید کنار بگذاریم و به یک زبان و نگاه مشترک برسیم. 

پزشکیان تاکید کرد: واقعا مردم مناطق محروم را ببینیم.  بلوچستان و سیستان و مشهد و تمام دور و بر این مملکت وضعیتشان خیلی خراب است. خوزستانی که نفت و گاز و آب از آنجا می آید امکانات معمولی، مدرسه و زیرساخت ها را ندارند. اگر وضعیت رشد اقتصاد و شغل را درست نکنیم و اگر با دنیا مشکلمان را حل نکنیم نمی توانیم مشکلات کشور را حل کنیم. 

وی گفت: روزانه بالای چندهزار میلیارد به خاطر تصمیم های نادرست ما بودجه مملکت هدر می رود. نفت و گاز ما را آنها می فروشند. در میادین مشترک دارند می برند و ما نمی توانیم ببریم.  قطر در چه وضعیتی است و ما در چه وضعیتی هستیم. ما ثروتمند هستیم ولی چرا مردم ما در این وضعیت هستند. اگر قانون را عمل کنیم باید بازنشستگان و معلمان را ببینیم. در مجلس بودیم چرا طبق قانون عمل نکردیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: همه دولت ها چه دولت روحانی و چه دولت شهید رئیسی چرا طبق تورم حقوق را اضافه نکردند، بازنشستگان، معلمان، کارگران و کارمندان از ما چه می خواهند می گویند طبق تورم پول به ما بدهید  چرا نمی دهید. این واقعیت هایی است که وجود دارد ما اگر می خواهیم مشکل حل شود اول باید با مردم صادق باشیم.

پزشکیان اضافه کرد: شعار دادن کار سختی نیست. دائم به مردم گفتیم این کارها را انجام می دهیم وقتی آمدیم نشد. من نمی خواهم بگویم در دولت شهید رئیسی چرا وزیر کشاورزی را گرفتند؟ چای دبش چرا درست شد؟ مشکل ما اختلافات خودمان و سیاست هایی است که با دنیا داریم. دعوای داخلی و بعد مشکل خارجی است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه سوم این مناظره درباره این که در رابطه با بهداشت درمان ما چه کردیم، گفت: در تبریز که رئیس دانشگاه بودم ساختار روستاها را اصلاح کردیم در عرض ۶ ماه بیش از ۶۰۰ خانه بهداشت بدون اعتبار با مشارکت مردمی ساختیم. با بچه هایم در کوهستان ها کارگری کردیم. جراح قلب بودم و همراه با بچه ها در مناطق محروم عملا کارگری کردیم. ۷۰۰ تا ۸۰۰ خانه های بهداشت را در مناطق محروم تمام کردیم و این الگویی شد. بحث پزشک خانواده و ارجاع را راه انداختیم.

پزشکیان اظهار داشت: نگاه ما این بود که انسان کالا نیست و نمی شود با انسان به صورت کالا برخورد کرد. قبل از ما در برنامه سوم قرار بود همه چیز را به خصوصی واگذار کنند و مریض که به بیمارستان می آمدند حتی مرده آنها را هم تحویل نمی دادند و ما این را تغییر دادیم. بیمه های روستایی را در دولت خاتمی درست کردیم. روی تخت بیمارستان کسی که پول نداشت آنها را بیمه کردیم. آمبولانس ها و زیرساخت های بهداشتی و مراکز بهداشتی را اصلاح کردیم. برای این روند دستورالعمل نوشتیم و اینها بعدا در سیاست های کلی رهبری دیده شد.

 این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در رابطه با پرداخت یک درصد، خدمت دکتر قالیباف رسیدیم و دستور دادند که حداقل آنها یک درصد را بدهند. یک درصد برای مناطق محروم است و آنها را باید پوشش دهد. ۱۰ درصد برای بیماران صعب العلاج است. ۱۰ درصد بالای ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پول است که اگر دولت آن را اجرا کند اصلا لازم نیست که بگوییم ما این کار را می کنیم. قانون آن وجود دارد و چهارچوب آن را نوشته ایم. در حقیقت روند حرکت در بهداشت و درمان کاملا به نفع محرومان آوردیم.

پزشکیان یادآورشد: دعوای ما در مجلس این است که چرا قانون را اجرا نمی کنند. در قانون همه این مطالب پیش بینی شده است . مشکل این است که ما دولتی ها و مجلسی ها و قوه قضاییه می رویم خصوصی و به مردم که می رسیم پول نمی دهند. دولت ها پول را نمی دهند و فرقی هم نمی کند و مجلس هم آنطور که باید فشار بیاورد این کار را نمی کند. مشکل ما در اجرای قانون است. باید سر سفره ای بنشینیم که برای مردم پهن کرده ایم. از این حرف ها می زنیم اما برای خودمان ویژه خدمت می گیریم. 

وی خاطرنشان کرد: مجلس گذشته درآمد پزشکان را کاهش داد و گفتند سقف است و می خواهیم همسان سازی کنیم در حالی که خودشان بیرون قرارداد داشتند و پول بیشتری می گرفتند. پزشک خصوصی که دولت و مجلس با آن قرارداد داشت در یک عملش به اندازه یک پزشک دولتی پول می گرفت بنابراین چه کسی حاضر است که در دولت کار کند. مجلس برای روستاها سقف گذاشت. هرچقدر پزشک تربیت کنید حتی ۱۰ برابر شوند پزشک با ۱۰ میلیون و ۱۵ میلیون روستا برو نیست. ما باید این مکانیسم را اصلاح کنیم و این زمانی می شود که همه سر یک سفره بنشینیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha