کد خبر 257810
۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۲

گزارش «حیات» از فراگیری یک پدیده؛

همستر؛ برق، وقت و رویاهای مردم را می‌خورد!

همستر؛ برق، وقت و رویاهای مردم را می‌خورد!

همستر کامبت که در ماه‌های اخیر رشد بسیاری در بین کاربران ایرانی داشته، شاید یکی از عوامل مصرف غیر متعارف برق در اواخر اردیبهشت‌ماه بوده است؛ رباتی که ضمن هدر دادن وقت بسیاری از کاربران، رویاهایی را هم برای آنها ساخته که مشخص نیست به واقعیت تبدیل شود یا نه...

به گزارش گروه اجتماعی حیات،‌ ربات همستر کامبت با سرعت عجیبی در حال رشد است و هر فردی که اهل سینما باشد را به یاد فیلم‌های هالیودی می‌اندازد که یک موجود کوچک و دوست داشتنی در حال تبدیل به یک غولی بی‌شاخ و دم می‌شود که شهرها را زیرپای خود له می‌کند و هیچ نیرویی جلودارش نیست.

این ربات که برخی نام بازی را روی آن گذاشته‌اند (در حالی که هیچ مؤلفه‌ای از بازی و گیم‌های موبایلی ندارد) حالا امید بسیاری برای ثروت‌مند شدن است. در شرایطی از میان ۲۵ میلیون کاربر ایرانی (بنا به آمار غیررسمی) کمتر از ۳ درصد آن‌ها به خوبی می‌دانند که انگشت زدنشان روی عکس همستر و صفحه گوشی در بستر بلاکچین با چه هدفی است، حالا اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است. حتی برخی از رسانه‌های رسمی نیز برخی از اخبار روزانه خود را به معرفی کارت‌های روزانه ربات برای کسب سکه و کدهای مورس اختصاص داده‌اند! .

رویا فروشی در سایت‌های آگهی

با جستجوی گذرا در سایت‌های نیازمندی آگهی، می‌توان به عمق رشد ربات همستر پی برد. از قیمت‌های فروش اکانت‌های همستر با ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان گرفته تا معاوضه گوشی تلفن همراه با اکانت همستر با خودروی تیبا و حتی اتوبوس اسکانیا.

به عنوان مثال در متن برخی از این آگهی‌ها قیمت‌های میلیاردی برای اکانت همستر با چندصد میلیون سکه گذاشته شده یا فرد دیگری در آگهی خود تاکید کرده اکانت خودش را فقط با اتوبوس‌های اسکانیا تعویض می‌کند. قیمت‌های بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومانی نیز بخش عمده این آگهی‌ها را دربر گرفته و به نظر می‌رسد دامنه جغرافیایی این آگهی‌ها به تمام شهرهای ایران از جمله پایتخت و سایر کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک‌تری مثل رویان و آق‌گلا و هشت‌بندی و آبکوه و … می‌رسد.

همستر؛ برق، وقت و رویاهای مردم را می‌خورد!

همستری که برق و وقت می‌خورد

اما ربات همستر که روز به روز در حال رشد است، بزرگترین قاتل وقت است. همین چند روز پیش بود که سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: متأسفانه اخیراً با فراگیر شدن این بازی یا به عبارت بهتر ربات تلگرامی، شاهد هستیم که افراد در حالات مختلف حتی در رانندگی نیز مشغول بازی همستر هستند.

وی همچنین افزود: از سوی دیگر بنا بر آماری که از مصارف برق کشور در اختیار است، مصرف غیر متعارف از اواخر اردیبهشت‌ماه تاکنون ۸۰ الی ۹۰ مگاوات افزایش داشته است که نشانه یک مصرف اضافی بسیار ناچیزی است که منشأء آن معلوم نیست.

بر اساس پیش‌بینی‌ها اگر تعداد کاربران بازی همستر افزایش یابد احتمال دارد، این مصرف غیر متعارف به ۲۵۰ مگاوات برسد که در پی شارژ کردن گوشی‌های موبایل و به کار انداختن گوشی‌های پر مصرف قدیمی‌تر است. این اثر را وصل شدن فیلتر شکن‌ها هم در شبکه برق دارد.

بازیکنان «همستر کامبت» زندانی خواهند شد!

در کشورهایی مانند روسیه، ازبکستان و اوکراین که تلگرام، کاربران زیادی دارد، «همستر کامبت»، محبوبیت ویژه‌ای دارد. مقامات دولتی در هر سه کشور، نظرات مشابهی نسبت به این بازی دارند و از کاربران می‌خواهند از آن دوری گزینند. با این حال، هر کشوری، دلیل متفاوتی دارد.

در روسیه، مقامات به ریسک‌های مالی احتمالی به دلیل وعده پول راحت «همستر کامبت» و خطرات احتمالی آن برای کودکان اشاره کرده‌اند. بعضی از منتقدان روسی هم این بازی را کلاهبرداری هرمی خوانده‌اند. رسانه‌های روسیه، اوایل ماه ژوئن، گزارش دادند که والدین یک پسر ۱۴ ساله از شهر تیومن در سیبری، به روانپزشکان مراجعه کردند، زیرا پسرشان هر سه ساعت، یک زنگ هشدار برای کسب حداکثر امتیاز در بازی تنظیم می کرد.

طبق گزارش رسانه‌های محلی، مقامات ازبکستان، کاربران این بازی را در صورت تلاش برای انتقال ارز درون بازی به صرافی‌های رمزارز و مبادله آن با پول معمولی، با ۱۵ روز بازداشت یا جریمه‌ای بین ۵۳۵ تا ۸۰۸ دلار تهدید کرده‌اند. ازبکستان محدودیت‌های شدیدی برای خرید، فروش یا مبادله ارزهای دیجیتال دارد.

مقامات اوکراین دلیل متفاوتی برای احتیاط درباره «همستر کامبت» دارد. مرکز دولتی ارتباطات استراتژیک اوکراین اوایل ماه مه هشدار داد که این بازی به‌دلیل ارتباط آشکار با روسیه، می‌تواند خطرناک باشد.

چگونگی استخراج رمز ارز همستر کامبت

اما همستر کمبات و نات کوین از راه دیگری رمز ارز خود را توسعه دادند. به جای اینکه مزرعه‌ای راه‌اندازی کنند با طراحی یک بازی درگوشی‌های موبایل با استفاده از رم و تجهیزات و زیر ساخت گوشی کاربران برای تولید رمز ارز، به جای اینکه یک مرزعه متمرکز با ۲۰ هزار دستگاه ماینر راه‌اندازی کنند با ساخت یک بازی وجذب هزاران کاربر درجهان، در حین بازی برای آن شبکه بلاکچین تولید رمز ارز می‌کند و در ازی آن به کاربران سکه می‌دهد.

حتی وقتی با گوشی بازی نمی‌کنید و گوشی باز نیست، کار می‌کند و رمز ارز تولید می‌کند که این یعنی سود جذاب و خالص...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha