کد خبر 257793
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲

گرمای طاقت فرسا در عربستان همچنان قربانی می‌گیرد؛

مرگ ۵۵۰ نفر در حج امسال!

مرگ ۵۵۰ نفر در حج امسال!

شمار جان باختگان ایرانی در حج امسال ۱۱ نفر است که بعضی از این حاجیان در اثر گرمازدگی جان باخته‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، منابع رسمی در عربستان از فوت بیش از ۵۵۰ زائر در طول مراسم حج اطلاع دادند، که نشان‌دهنده ماهیت طاقت‌فرسا سفر حج است که امسال در گرمای سوزان انجام شد.

دو دیپلمات عرب به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که دست‌کم ۳۲۳ نفر از جان باختگان، مصری بودند که «بیشتر» آنها در اثر گرما جان باخته‌اند و البته کل این آمار به سردخانه بیمارستانی در محله المعیسم مکه مربوط است.

این دیپلمات‌ها از مرگ دست‌کم ۶۰ اردنی نیز خبر دادند که در مقایسه با آمار رسمی ۴۱ نفری که اوایل روز سه‌شنبه از سوی اردن اعلام شد، بیشتر است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های خبری، مجموع مرگ و میر در حج که تاکنون توسط چندین کشور تأیید شده به ۵۷۷ نفر رسیده است.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد قاهره با مقامات سعودی برای جست‌وجوی مصری‌هایی که در مراسم حج مفقود شده‌اند، همکاری می‌کند.

مقامات سعودی از مداوای بیش از ۲۰۰۰ زائر که از استرس گرمایی رنج می‌برند نیز خبر داده‌اند. در سال گذشته حداقل ۲۴۰ زائر از کشورهای مختلف در جریان حج جان باختند که بیشتر آنها اندونزیایی بودند.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران نیز در آخرین اظهارنظر شمار جان باختگان ایرانی در حج را ۱۱ نفر اعلام کرده و گفته بود بعضی از آنها در اثر گرمازدگی جان باخته‌اند.

طبق یک مطالعه که ماه گذشته در عربستان منتشر شد، درجه حرارت در منطقه‌ای که مناسک حج انجام می‌شود هر دهه ۰.۴ درجه سانتیگراد (۰.۷۲ فارنهایت) افزایش می‌یابد و حج به طور فزاینده‌ای تحت تأثیر آب و هوای بد قرار می‌گیرد.

مرکز ملی هواشناسی عربستان اعلام کرد که دمای هوا روز دوشنبه به ۵۱.۸ درجه در مسجدالحرام در مکه رسید.

به گفته مقامات سعودی، حدود ۱.۸ میلیون زائر امسال در حج شرکت کردند که ۱.۶ میلیون آنها از خارج از عربستان بوده‌اند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد، «فهد بن عبدالرحمن الجلجل»، وزیر بهداشت عربستان روز سه‌شنبه گفته است رنامه‌های بهداشتی برای حج «با موفقیت انجام شده است» و از شیوع گسترده بیماری‌ها و سایر تهدیدات بهداشت عمومی جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha