کد خبر 257781
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸

معرفی تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان آسیا با حضور استقلال و پرسپولیس

معرفی تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان آسیا با حضور استقلال و پرسپولیس

کنفدراسیون فوتبال آسیا از تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان ۲۵-۲۰۲۴ رونمایی کرد.

به گزارش گروه ورزشی حیات؛ از فصل آینده لیگ نخبگان آسیا به عنوان بالاترین سطح یک تورنمنت فوتبالی در آسیا برگزار می‌شود و قالبی متفاوت با لیگ قهرمانان آسیا دارد، همچنین برای تیم‌های سطح پایین‌تر هم لیگ قهرمانان آسیای دو برگزار خواهد شد.

در همین زمینه AFC نام تیم‌هایی که به‌طور رسمی در این تورنمنت شرکت می‌کنند را در اطلاعیه‌ای اعلام کرد.

تیم‌های شرکت‌کننده در غرب

  • عربستان: الهلال، النصر، الاهلی
  • قطر: السد، الریان / الغرافه (غیرمستقیم)
  • ایران: پرسپولیس – استقلال / یک سهمیه غیرمستقیم
  • امارات: العین – الوصل / شباب الاهلی
  • ازبکستان: پاختاکور
  • عراق: یک سهمیه مستقیم (نامشخص)

تیم‌های شرکت‌کننده در شرق

  • ژاپن: ویسل کوبه، کاوازاکی، یوکوهاما مارینوس
  • کره جنوبی: اولسان، پوهانگ / گوانگژو (غیرمستقیم)
  • چین: شانگهای پورت، شانگهای شنهوا / شاندونگ (غیرمستقیم)
  • تایلند: بوریرام / (بانکوک تایلند)
  • استرالیا: سنترال کوست مارینرز، جوهور دارالتعظیم

قرعه‌کشی این مسابقات روز شانزدهم آگوست (بیست‌وهفتم مرداد) برگزار خواهد شد و تیم‌ها در دو گروه ۱۲ تیمی، بدون تقسیم‌بندی غرب و شرق با یکدیگر رقابت می‌کنند.

لیگ نخبگان آسیا به چه شکل برگزار می‌شود؟

سطح یک به بهترین تیم‌ها اختصاص دارد. ۲۴ تیم در لیگ نخبگان آسیا حضور دارند که سهم شرق و غرب، هر کدام ۱۲ تیم است که به صورت جداگانه با یکدیگر رقابت می‌کنند. مسابقات گروهی شکل جالب و شاید عجیبی دارند، ۱۲ تیم در این مرحله، ۸ بازی با ۸ تیم مختلف انجام می‌دهند و خبری از بازی برگشت نیست. به طور مثال پرسپولیس برابر النصر در عربستان قرار می‌گیرد اما خبری از بازی برگشت در تهران نیست زیرا همه تیم‌ها فقط یک بار با هم بازی می‌کنند.

در پایان، تیم‌های اول تا هشتم وارد مرحله یک‌هشتم نهایی می‌شوند. به این ترتیب، ۸ تیم از شرق و ۸ تیم از غرب به مرحله بعد صعود می‌کنند. مرحله یک‌هشتم نهایی شبیه به پلی‌آف بسکتبال (NBA) است به طوری‌که تیم اول با هشتم، تیم دوم با هفتم و به همین ترتیب سایر تیم‌ها به مصاف هم می‌روند. در این مرحله دیدارها به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود. از مرحله یک‌چهارم نهایی تا فینال، عربستان میزبان رقابت‌ها خواهد بود و دیگر خبری از سایر کشورها نیست. این مسابقات از شهریور ۱۴۰۳ آغاز می‌شود و تا اردیبهشت ۱۴۰۴ ادامه دارد.

وضعیت ایران

ایران در سطح یک مسابقات دو سهمیه مستقیم دارد که به تیم قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ بیست‌وسوم اختصاص دارد. سهمیه دیگر ایران به قهرمان جام حذفی می‌رسد که البته باید در پلی‌آف شرکت و برای صعود به مرحله گروهی تلاش کند. در صورتی‌که قهرمان جام حذفی نتواند به سطح یک برسد از مسابقات حذف نمی‌شود و به سطح دو انتقال پیدا می‌کند. تیم سوم لیگ برتر هم مستقیماً سهمیه حضور در سطح دو را کسب می‌کند.

ایران در سطح سوم مسابقات ‌نماینده‌ای ندارد و کشورهایی مانند بنگلادش، افغانستان، سریلانکا و… در این سطح حضور دارند. با توجه به شرایط فعلی جدول لیگ برتر، استقلال و پرسپولیس به لیگ نخبگان صعود می‌کنند و سپاهان به عنوان تیم سوم به سطح دو مسابقات راه پیدا می‌کند. اگر سپاهان در جام حذفی قهرمان شود، تیم چهارم لیگ یعنی تراکتور مجوز حضور در سطح دوم مسابقات را کسب می‌کند و البته ملوان هم در کورس کسب سهمیه است. باید منتظر ماند و دید سهمیه‌های ایران در سطح دو به کدام تیم‌ها می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha