کد خبر 257742
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸

زاکانی در نشست خبری مطرح کرد؛

دولت آینده باید مسیر دولت شهید رئیسی را ادامه دهد/ ۱۴ بسته تحولی آماده کرده‌ایم

دولت آینده باید مسیر دولت شهید رئیسی را ادامه دهد/ ۱۴ بسته تحولی آماده کرده‌ایم

کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شهید رئیسی جهت حرکت دولت را اصلاح کرد،گفت: لازم است که دولت آینده حتما این مسیر را ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در نشستی خبری که صبح امروز (چهارشنبه ۳۰ خردادماه) با حضور جمعی از اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی در محل خبرگزاری تسنیم برگزار شد، ضمن خوش‌آمدگویی به اصحاب رسانه گفت: امروز بیش از ۴۵ سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی می‌گذرد. وقتی به کارنامه ۴۵ سال گذشته خود نگاه می‌کنیم، شاهد توفیقات فراوان و همچنین شکست‌هایی هستیم که باید با توجه به این توفیقات به یک چارچوب مشخص برسیم.

وی افزود: شهید رئیسی جهت حرکت دولت را اصلاح کرد، اما متاسفانه دست تقدیر فرصت تکمیل این اصلاحات را به ما نداد و لازم است که دولت آینده حتما این مسیر را ادامه دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به صحبت‌های روز گذشته وزیر اسبق امورخارجه در برنامه‌ صف اول شبکه یک سیما تاکید کرد: برخی از افراد می‌بایست به خاطر اقدامات‌شان در گذشته محاکمه می‌شدند اما امروز آزادانه و طلبکارانه مواردی را مطرح می‌کنند که به هیچ‌وجه با عقل و منطق جور در نمی‌آید. ان‌شاءالله در روزهای آینده پاسخ آن‌ها را با عدد و رقم خواهم داد.

وی تصریح کرد: امروز چالش‌هایی داریم که ناظر به معیشت و سفره مردم است، همچنین چالش‌های دیگری که مربوط به دیگر حوزه‌ها است و برای رفع آن‌ها نیاز به برنامه‌ریزی جامعی داریم.

زاکانی با تاکید براینکه همه برنامه‌های وی با کار کارشناسی تدوین شده است، یادآور شد: من برای اجرایی کردن ایده‌کلی که در همه حوزه‌ها کشور عزیزمان را به نقطه اوجی که باید باشد، برساند چهارده بسته آماده کرده‌ام که جزئیات آن‌ها را در روزهای آینده تشریح خواهم کرد اما امروز تنها عناوین این بسته‌ها را ذکر می‌کنم.

وی در ادامه به ذکر عناوین بسته‌های کارشناسی خود برای حل چالش‌های پیش رو پرداخت و خاطرنشان کرد: بسته یارانه انرژی، بسته هوشمندسازی کشور، بسته کشاورزی و امنیت غذایی، بسته سلامت، بسته مسکن و شهرسازی، بسته بین‌الملل با تکیه بر گفتمان انسانی انقلاب، بسته مربوط به زنان و دختران با محوریت تحول آفرینی در حوزه زنان، بسته فسادزدایی، بسته اصلاح نظام حکمرانی کشور، بسته علم و فناوری، بسته فرهنگ و هنر، بسته تثبیت ارز و تقویت قدرت پول ملی، بسته مربوط به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور و بسته توسعه نفت و گاز و صنعت و معدن از بسته‌هایی کارشناسی من برای رفع مشکلات کشور است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: به عنوان مثال بسته یارانه انرژی ما به این صورت است که برای هر نوع انرژی یک ضریب امتیاز درنظر گرفته می‌شود، به عنوان مثال ضریب امتیاز سوخت‌های آلاینده مثل بنزین ۸ و ضریب امتیاز انرژی‌های پاک مثل برق ۱ است. در سبد مصرف همه خانوارها یک امتیاز مشخص برای هر خانوار در حوزه سوخت درنظر گرفته خواهد شد و به ازای مازاد امتیاز مصرف نشده توسط خانوارها اعتبار طلا در نظر گرفته می‌شود که تابع قیمت ارز نباشد؛ با چنین برنامه‌ای هم مردم از گرفتن یارانه از دست دولت بی‌نیاز خواهند و هم قیمت بنزین به نرخ ۱۵۰۰ تومان باز خواهد گشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی کنترل قیمت ارز تاکید کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که در سال‌های ۸۵ و ۸۶ صورت گرفت این بود برخی از پیش‌نیازهای تولید مثل مس، روی، فولاد و... را با قیمت جهانی به تولیدکننده داخلی عرضه کردند که این موجب افزایش هزینه تولید و کاهش نرخ اشتغال و خام‌فروشی بیشتر شد.

زاکانی در ادامه یادآور شد: ما معتقدیم این معادله که به ضرر تولید کننده داخل و به نفع رقبای خارجی است باید برچیده شود. برای برچیده شدن چنین معادله‌ای باید حتما به زنجیره مبتنی بر علم و فناوری توجه شود. زنجیره‌ای که ما برای تولید کشور بر آن تاکید داریم شامل‌ حلقه‌های تامین، تولید فرآوری، توزیع، مصرف و صادرات است.

وی تصریح کرد: با توجه ویژه به حلقه‌های تامین، تولید و صادرات و بی‌نیاز کردن چرخه تولید کشور از ارز، دولت که عمده ارز کشور را در اختیار دارد، می‌تواند قیمت ثابتی برای ارز در نظر بگیرد و با ساماندهی معاملات در یک سامانه منسجم این قیمت را تثبیت کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی دررابطه با همزمانی شروع دولت آینده با برنامه هفتم توسعه و امکان تناقض برخی از بسته‌های چهارده‌گانه اعلامی این خود با برنامه هفتم توسعه، خاطرنشان کرد: عمده موارد موجود در بسته‌های ما در برنامه هفتم توسعه هست؛ و اگر هم مواردی باشد که با برنامه هفتم در تعارض باشد در قالب بردن لایحه به مجلس برنامه هفتم را اصلاح خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه موضع دولت وی درباره سیاست خارجی و مذاکره با دولت‌های خارجی چیست؟ اظهار کرد: اولا باید اعلام کنیم که ما با مذاکره با دولت‌های غربی به هیچ‌وجه مخالف نیستیم، اما باید بدانیم که غرب فقط آمریکا نیست. در کنار غرب، ازآنجا که ما خودمان یکی از قدرت‌های شرقی هستیم، به اهمیت و توانایی قدرت‌های شرقی برای شکستن هژمونی پوشالی غرب نیز باور داریم.

واکنش به احتمال کناره‌گیری به نفع دیگر نامزدها

زاکانی در پاسخ به سوالی درباره قصد خود برای کناره‌گیری به نفع دیگر نامزدها یا باقی ماندن تا پایان رقابت‌های انتخاباتی تاکید کرد: اگر خطری جهت‌گیری دولت شهید رئیسی را تهدید کند، همه نامزدهای جبهه انقلاب باید با هم به وحدت برسند. اما اگر این جریان ارتجاعی که قصد بازگرداندن کشور به گذشته را دارد، اقبالی پیدا نکند، اشکالی ندارد که مردم در دایره نیروهای انقلاب انتخاب‌های متفاوتی داشته باشند. از این‌رو من که قطعا حضورم در این عرصه به این معناست که ایده‌های خود را بر دیگران ارجع می‌دانم اگر خطر جدی‌ای که ادامه مسیر شهید رئیسی را تهدید کند، وجود نداشته باشد در میدان خواهم بود.

وی در پاسخ به سوالی دررابطه با نسبت بیانیه اخیر دفتر رهبر معظم انقلاب در رابطه با نقل‌وقول های افراد از رهبر انقلاب، تصریح کرد: این بیانیه نسبت و ارتباطی با من نداشت. مسئله‌ای که من از رهبری مطرح کردم مسئله‌ای بود که ایشان به صورت علنی در یکی از دیدارها با دانشجویان هم فرموده‌ بودند. این بیانیه مربوط به دیگر افرادی است که قصد هزینه کردن رهبری برای منافع شخصی خودشان دارند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره دلیل انتقادات خود به جریان اصلاح‌طلبی و نامزد متبوع‌شان، مسعود پزشکیان اینگونه واکنش نشان داد: اولا آقای پزشکیان دوست من است و من مشکل شخصی با ایشان ندارم. اما اشکالی که به ایشان وارد می‌دانم این است که ایشان همیشه خود را در موضع طلبکار قرار می‌دهند، در صورتی‌که در طول سالیان گذشته در موقعیت‌هایی حضور داشتند که باید نسبت به اقدامات‌شان پاسخگو باشند. اشکال بعدی که به ایشان وارد می‌دانم، این است که آقای پزشکیان نسبت برجسته‌ای با دولت روحانی دارد اما این نسبت را درحالی‌که همه افراد اطراف ایشان از همان دولت هستند، کتمان می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت خود درباره فیلترینگ و اینترنت اظهار کرد: از نظر اینترنت یک موهبت الهی برای ما است، چرا که ما در حوزه تولید محتوا توانایی‌های بسیاری داریم و اینترنت این فرصت را فراهم می‌کند تا این محتوای غنی را گوش همه برسانیم. در زمینه آزادی اینترنت هم ما معتقدیم اینترنت باید آزاد باشد، اما وقتی یک آسیبی وارد فضای مجازی می‌شود که منافع ملی را تهدید می‌کند حاکمیت برای جلوگیری از آسیب وظیفه دارد و این کاری است که حتی امریکایی ها هم در قبال شرکت های چینی انجام می‌دهند.

زاکانی همچنین گفت: ما معتقدیم اینترنت آزاد و امن باید در اختیار همگان قرار بگیرد و از این رو برنامه داریم که فیبر نوری را به درب خانه‌های همه ایرانیان برسانیم و سرعت اینترنت را هم تا ۵۰ برابر افزایش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha