کد خبر 257624
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱

وزیر صمت خبر داد؛

۱۴ هزار خودروی برقی در راه بازار

۱۴ هزار خودروی برقی در راه بازار

وزیر صمت با بیان اینکه تولید سه محصول در کرمان موتور اتفاق خواهد افتاد، گفت: به زودی ۱۴ هزار خودروی برقی تحویل مردم داده خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۹ خردادماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی نحوه اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو، گفت: مسائل خودرو و صنعت خودروی کشور در عرض یک شب حل نخواهد شد. راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت برای حل این موضوع نیازمند است. صنعت خودرو بیش از ۱۰ درصد تجارت جهان را به خود اختصاص داده است. به ازای هر خودرو نیز هفت نفر مشغول به کار است.

وی اظهار کرد: این صنعت درحال یک پوست اندازی و تحول است. برای ایران یک فرصت تاریخی است تا جایگاه خود را در جهان ارتقا دهیم. تولید خودروهای برقی رو به افزایش است. اوضاع صنعت خودرو در ایران مطلوب نیست. اقتصاد کشور باعث شده خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه ای شود. ۳۰ هزار دستگاه خودرو در این یک سال وارد کشور شده است و رکورد این واردات تا پایان امسال خواهد شکست.

وزیر صمت گفت: قیمت گذاری دستوری باعث زیان انباشته خودروسازان و کاهش کیفیت خودروها شده است. صنعت خودرو تاثیر به سزایی بر سایر بخش ها دارد. وزارت صمت برای برون رفت از شرایط حاکم طرح های مهمی را تدارک دیده است. اجرای راه حل های سیاسی به دلیل اثرات منفی مقطعی نیازمند حمایت جدی مجلس است.

علی آبادی با اشاره به این موضوع که سرمایه گذاری در خودرو باید به گونه ای باشد تا مهندسی تقویت شود و تداوم تولید تضمین شود، گفت: خودروهای برقی نه تنها خودروهای آینده اند، بلکه انتخاب روز هستند. چرا که مصرف انرژی را کاهش و عملکرد مطلوب تری دارند. برقی سازی می‌تواند جایگاه فعلی کشور را ارتقا بخشد. شاید تا چندسال آینده دسترسی به خودروهای بنزینی سخت تر شود. درحال حاضر ۵۰۰ شارژر برق در تهران نصب شده و این میزان افزایش خواهد یافت. برای نصب شارژرها تاکنون هزینه ای به کشور تحمیل نشده و خودروسازان متعهد شده اند آن را انجام دهند. تا پایان سال سه نمونه خودروی برقی آماده ساخت و تحویل به بازار می‌شوند.

وزیر صمت در ادامه بیان کرد: مهمترین اقدام ما در وزارت صمت تدوین و نوشتن برنامه‌ تحول صنعت خودرو بوده است. تولید دانش بنیان، افزایش عمق تولید داخل، اصلاح ساختار حاکمیتی، ارتقای فناوری و تولید خودروهای برقی از موارد این برنامه بوده‌اند. چهره صنعت خودروی کشور نزد مردم زیبا نیست. هیچ مسئولیتی در وزارت صمت بر زمین نمانده است. بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو ثبت و سفارش انجام شده است. بیش از ۲۰ هزار خودرو نیز تاکنون وارد کشور شده است. در سه ماهه اول سال رکورد اسقاط خودرو شکسته شد. برنامه تولید خودرو نیز به رکورد بی سابقه خواهد رسید.

علی آبادی گفت: تولید سه محصول در کرمان موتور اتفاق خواهد افتاد. به زودی ۱۴ هزار خودروی برقی نیز تحویل مردم داده خواهد شد. مجبور به تولید و واردات خودروهای برقی هستیم. کیفیت و افزایش رضایت در دستور کار وزارت صمت قرار داشته است تا کاهش آلودگی و افزایش سطح ایمنی و رضایت شکل بگیرد.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: قیمت گذاری دستوری برای خودروهای برقی خارج شد. در سال‌های آینده به شرایطی خواهیم رسید تا با مدیریت تولید و مصرف بتوانیم شرایط را بهبود بخشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha